اهمیت تاریخ در قرآن و تاریخ‌سوزی داعش در پالمیرا +عکس
کد خبر: 3486109
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۰
ایکنا گزارش می‌دهد؛

اهمیت تاریخ در قرآن و تاریخ‌سوزی داعش در پالمیرا +عکس

گروه اندیشه: پالمیرا آزاد شد، اما در این میان داعش شهری تاریخی را نابود کرد، تاریخی که قرآن به عبرت از آن توصیه کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، بر اساس تصاویری که اخیرا از شهر پالمیرا پس از آزادسازی از تصرف نیروهای تکفیری منتشر شده است، بسیاری از آثار باستانی این شهر از بین رفته است.

اهمیت تاریخ در قرآن
تاریخ و ارتباط آن با تمدن بشری مورد توجه ویژه قرآن بوده است. نام 25 سوره قرآن با تاریخ پیوند خورده است که می‌توان در این زمینه به سوره‌های کهف، قصص، لقمان، انبیا، احزاب و ... اشاره کرد. چنین عناوینی توجه مسلمانان را به تاریخ جلب می‌کند.
از سوی دیگر خداوند در قرآن مسلمانان را به توجه به تاریخ دعوت می‌کند: «قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ كَانَ عَاقِبَةُ الْمُجْرِمِينَ: بگو در زمين بگرديد و بنگريد فرجام گنه‌‏پيشگان چگونه بوده است» (نمل، 69) میراث گذشته نمایانگر فرجام گنه‌پیشگان خوانده شده است و زمین آن را به یادگار دارد و این امکان آن را پدید می‌آورد تا با حرکت بر زمین بتوان آن را یافت و دید.
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه می‌نویسد که خداوند دستور می‌دهد که منکران در زمين سير كنند و عاقبت مجرمينى كه انبياء را تكذيب كردند و انذار آنان از روز قيامت را به هيچ گرفتند، ببينند، چون نظر و تفكر در عاقبت امر ايشان، آن طور كه خانه‏‌هاى خرابشان و آبادی‌هاى ويران و خالي‌شان دلالت مى‏كند، براى صاحب بصيرتى كه بخواهد عبرت بگيرد كافى است.
در قرآن شاهد روایت دوران پیامبران هستیم و همچنین آثار باستانی نزدیک مکه که «از برخی بر می‌آید که این ویرانه‌ها تا عصر پیامبر اکرم (ص) وجود داشته و اهل مکّه در مسیر رفت و آمد خود به شام، از کنار آن عبور می‌کرده‌اند» مورد توجه واقع شده‌اند. همچنین قرآن کسانی را که از کنار آثار باستانی و خرابه‌های تمدن‌های پیشین بدون تفکر می‌گذرند، نکوهیده است.

تاریخ‌سوزی‌ داعش
نیروهای داعش نزدیک به یک سال پیش شهر تاریخی پالمیرا را اشغال کردند. پس از نبردی سخت وقتی نیروهای تکفیری از شمال شهر وارد شدند، شهروندان این پالمیرا فرار را بر قرار ترجیح دادند، اما آثار باستانی که در پالمیرا وجود داشت و نزدیک به دو هزار سال در آن منطقه بودند، آخرین روزهای عمرشان را سپری می‌کردند.
داعش تاریخ‌سوزی را از پالمیرا آغاز نکرده است و تفکر تکفیری آتش‌زدن به گذشته و گذشتگان را با آزاد شدن این شهر تاریخی در مرکز سوریه پایان نخواهد داد. این گروهک تروریستی یک پنجم از آثار باستانی کشور عراق را تا مرداد سال گذشته از بین برده بود.
بر اساس تصاویری که طی چند روز اخیر منتشر شده است،‌ نیروهای داعش تقریبا چیزی از آثار باستانی گران‌سنگ تاریخی را باقی نگذاشته‌اند. یادگاری‌های روم باستان که میراث بشریت بود، حالا دود شده و به هوا رفته است، بر اساس گزارش‌های موجود تکفیری‌ها آثار باستانی را با هدف‌گیری مستقیم سلاح‌های سنگین از بین برده‌اند. وقتی داعش به پالمیرا تسلط یافت، خالد اسعد 82 ساله را که باستان‌شناس نامدار سوری و سرپرست شهر کهن پالمیرا بود، را گردن زد و بر یکی از ستون‌های باستانی شهر آویخت، همچنین تکفیری‌ها موزه‌های شهر پالمیرا را که «مراوارید صحرا» خوانده می‌شد، غارت کردند و باقیمانده‌های معبد باستانی بل با قدمت 32 سال پیش از میلاد مسیح که حدود 4 هکتار بود را از بین بردند.
این اقدامات البته ریشه در اندیشه‌ای دارد که پیشتر و بیش نزدیک به دو قرن پیش توسط محمد‌بن‌عبد‌الوهاب مطرح شد و او با این بهانه که تمام مطالبی که پس از قرن سوم هجری به اسلام افزوده شده است، جعلی بوده و باید از مذهب حذف شود، زمینه ساز یوم الهدم در 1305 شمسی شد تا قبرستان تاریخی بقیع را تخریب کنند و امروز ادامه آن تفکر را در زمین‌های تاریخی پالمیرا می‌توان دید وقتی بشریت باید به سوگ تاریخ بنشیند.

تاریخ در قرآن و تاریخ‌سوزی داعش در پالمیرا
اگر چه داعش و گروه‌های تکفیری ادعای عمل به قرآن را دارند، اما واقعیت نشان می‌دهد ایشان بیش از عبرت از تاریخ و گذشتگان به تخریب آن دست می‌یازند و تاریخ‌سوزی داعش در شهر باستانی پالمیرا نشان از این رویکرد است. داعشیان به تبع اندیشه وهابی در خصوص آثار تاریخی، قائل به تخریب آن است. آثار باستانی در همه جای جهان امروز جزئی از میراث فرهنگی بشریت محسوب می‌شوند و خداوند در قرآن به آن جایگاه رفیعی داده است. اگر قرآن انسان را به سیر در زمین و توجه به تاریخ دعوت می‌کند باید آن را حفظ کرده و به تامل در آن پرداخت و با غارت و تخریب این آثار راه به جایی نمی‌توان برد.

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
صفا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۱۰:۱۲
0
0
پناه بر خدا از شر جهل و جمود
مسلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۱/۱۸ - ۱۲:۳۶
0
0
خالد اسعد 82 ساله را که باستان‌شناس نامدار سوری و سرپرست شهر کهن پالمیرا بود، را گردن زد و بر یکی از ستون‌های باستانی شهر آویخت،
جنایت کارا.........
captcha