حضور داوران خارجی در جایزه جهانی اربعین/ نمايش آثار در کشورها
کد خبر: 3491669
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
هاشمی خبر داد؛

حضور داوران خارجی در جایزه جهانی اربعین/ نمايش آثار در کشورها

گروه بین‌الملل: معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: با توجه به حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان در جایزه جهانی اربعين در نظر داريم در سال‌های آینده و از دور سوم جايزه، از داوران خارجی بهره بگیریم.

حضور داوران خارجی در جایزه جهانی اربعین/ نمايش آثار در کشورها
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، سید محمدحسین هاشمی، معاون فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز، پنجم اردیبهشت‌ماه، طی سخنانی در آیین اختتامیه دومین جایزه جهانی عکس و فیلم اربعین ضمن بیان این مطلب گفت: اربعین گردهمايی عظيم اربعين حسينی، بزرگ‌ترين اجتماع مذهبی جهان و افتخار عالم اسلام و جهان تشيع است و خلق جلوه‌های عاشقانه و راز و نياز خالصانه جمع زیادی از زائران و دلسوختگان حضرت سيدالشهدا(ع) از بيش از ۵۰ كشور جهان که نمودی از اقتدار امت اسلامی است، از صحنه‌های بياد ماندنی اين رويداد عظيم به حساب می‌آید.
 
وی افزود: از اين رو، ثبت و ضبط جلوه‌های ماندگار اين گردهمايی باعظمت از نگاه هنرمندان عكاس و فيلمبردار از جايگاه ارزنده‌ای برخوردار است.
 
هاشمی تصریح کرد: جايزه جهانی اربعين که سال گذشته توسط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی پایه‌گذاری شد، در نظر دارد در این راستا از هنرمندانی که با این واقعه تاریخی الفتی دینی و معنوی داشته و در ثبت و ضبط این جلوه‌ها از نگاه دوربین مشارکت داشتند، تقدیر کند و در تبیین و شناخت بهتر این رویداد سهم و نقش مهمی ایفا کند.

معاون فرهنگی سازمان فرهنگ بیان کرد: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز نخستین جایزه جهانی اربعین و با عنایت به شور و علاقه بی‌نظیر هنرمندان به واقعه عاشورا و حرکت بی‌نظیر و راهپیمایی اربعین که بعد جهانی به خود گرفته است، فراخوان دومین جایزه جهانی در دو بخش فیلم و عکس منتشر شد و به سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به همه نمایندگی‌های فرهنگی ارسال و در سایت‌های مختلف فرهنگی هنری و سایت‌های تخصصی اطلاع‌رسانی شد و از همان زمان هم دبیرخانه جايزه جهانی اربعين، کار جمع‌آوری و کدگذاری آثار را آغاز کرد.
 
رشد سه برابری آثار ارسالی
 

هاشمی همچنين تأكيد كرد: دومين جايزه اربعين از نخستین روزهای اعلام فراخوان با استقبال خوب هنرمندان در دو بخش فیلم و عکس مواجه شد. به طوريكه آثار رسیده به دبیرخانه در مقایسه با سال گذشته از رشد سه برابری برخوردار بودند و در بخش فیلم نیز هنرمندان فیلمساز با موضوعات گوناگون در بخش‌های مختلف مستند، داستانی و فیلم‌های کوتاه، آثار ارزنده‌ای را به دبیرخانه ارسال کردند تا جايی‌كه انتخاب آثار برتر از ميان آنها به سختی ممکن بود.
 
راه‌اندازی سایت دریافت آثار
 
وی همچنين گفت:  با توجه به استقبال هنرمندان ساير كشورها در نظر است در سال‌های آينده در سایر رشته‌های هنری نیز جایزه جهانی برگزار شود و امید است رضايت خيل مشتاقان فرهنگ عاشورایی در کشورهای اسلامی و غیراسلامی برای متوليان امر حاصل شود. در اين زمينه راه‌اندازی دبيرخانه دائمی به منظور ارتباط مستمر با هنرمندان و مشتاقان مکتب اهل بیت(ع) به ویژه فرهنگ عاشورا و اربعین که در حال حاضر به صورت یک رویداد بین‌المللی مطرح است، در دستور كار قرار دارد و به منظور تسهیل در دريافت آثار سومین جایزه جهانی در نظر است سایت مستقل با ظرفیت مناسب برای دریافت آثار راه‌اندازی شود.
 
حضور داوران خارجی در دور سوم جایزه

هاشمی ادامه داد: با توجه به حضور هنرمندانی از کشورهای مختلف جهان برای شرکت در جایزه جهانی اربعين و تبادل نظر و تجربیات و همچنين به منظور هر چه پربارتر شدن این ظرفیت بی‌نظیر، در نظر داريم در سال‌های آینده و از دور سوم جايزه جهانی اربعين، از داوران خارجی در امر داوری و قضاوت آثار نیز بهره بگيريم.
 
نمایش آثار در خارج از کشور
 

وی با بیان این که نمايش آثار دو دوره جایزه جهانی در رايزنی‌های فرهنگی ايران در كشورهای مختلف جهان از ديگر برنامه‌های ما در آينده است، اظهار کرد: آثار ارسالی به دبیرخانه جایزه جهانی اربعین امسال ۳ هزار و ۲۵۰ عکس و ۵۱ فیلم کوتاه و بلند مستند و داستانی بود.
وی در پایان یادآور شد: هیئت داوران در دو بخش مجزای عکس و فیلم، آثار رسیده را مورد ارزیابی قرار داد که در نهایت ۶۰ قطعه عکس به نمایشگاه راه یافت و ۶ هنرمند هم شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش فیلم نیز شش اثر به عنوان آثار برتر انتخاب شد.
 
ابراهیمی ترکمان: راهپیمایی اربعین؛ رویداد عظیم بشری
 
ابوذر ابراهيمی‌تركمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز در این مراسم گفت: راهپيمايی اربعين حسينی به سمت كربلا یک رویداد عظيم بشری است و حضور گسترده مردم نقش بي بديل و تأثير مثمرثمری در این رویداد دارد.
 
وی افزود: اربعین حسینی فرصتی ویژه برای همه محبان سیدالشهدا(ع) است، پیاده‌روی اربعین، پدیده‌ای بی‌نظیر و ماندگار است؛ حرکت میلیونی مردم از اقصی نقاط جهان، گذشته از شگفتی این صحنه، پیام روشنی به همه جهانيان می‌دهد.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: پياده‌روی اربعین از جمله فرصت‌های ناب است كه همگان با هر نيتی به سمت یک مقصد که امام معصوم(ع) است، در حرکت هستند كه همین مسأله ظرفیت خوبی را برای توسعه فرهنگ ولایت ایجاد می‌کند.

یادآور می‌شود، آیین اختتامیه دومین جایزه جهانی عکس و فیلم اربعین اربعین صبح امروز در خانه هنرمندان برگزار شد و جمعی از هنرمندان، سفرای کشورهای اسلامی و مسئولان فرهنگی و هنری در آن حضور یافتند.

گزارش تصویری مراسم را اینجا ببینید.
captcha