الگوسازی تربیتی براساس قرآن اولویت امروز خانواده‌های اسلامی است
کد خبر: 3494278
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
عالم اهل‌سنت لبنانی در گفت‌وگو با ایکنا:

الگوسازی تربیتی براساس قرآن اولویت امروز خانواده‌های اسلامی است

گروه بین‌الملل: شیخ عبدالناصر الجبری تصریح کرد: با توجه به تلاش فرهنگ مادی‌گرای غرب برای نفوذ در کشورهای اسلامی، به‌نظر می‌رسد که الگوسازی تربیتی براساس آموزه‌های قرآن یک ضرورت و اولویت بسیار مهم برای خانواده‌های اسلامی است.

فرهنگ اسلام ؛ فرهنگ غنی و جامع

شیخ «عبدالناصر الجبری»، از علمای اهل‌تسنن لبنان، دبیرکل جنبش «امت» و رئیس دانشکده «الدعوة‌ الاسلامیة»(تبلیغات اسلامی) بیروت، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با سبک زندگی قرآنی گفت: انسان باید از احكام و دستورات الهی پیروی کند تا بتواند با سعادتمندی بر روی زمین زندگی کند و این سعادتمندی تنها به‌واسطه پیروی از ذات اقدس الهی و اجرای احکام حق‌تعالی تحقق می‌یابد، زیرا داشتن ایمان و اعتقاد درست، انسان را در رسیدن به یک زندگی صحیح هدایت می‌کند.

وی افزود: اعتقاد صحیح این است که انسان به خدای تبارک و تعالی، پیامبران و فرستادگان الهی و کتب آسمانی به‌ویژه قرآن به‌عنوان معجزه نبی مکرم اسلام ایمان داشته باشد و تلاش کند آن را در زندگی خود پیاده‌سازی کند.

شیخ عبدالناصر الجبری تصریح کرد: مسلمانان باید راه و روش پیامبران خدا به‌ویژه پیامبر اعظم(ص) را در پیش گیرند، همان‌طور که در آیه 6 و7 سوره  «فاتحه می‌فرماید: «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ، صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ» (ما را به راه راست هدايت فرما، راه آنان كه گرامى‌‏شان داشته‌‏اى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان).

این عالم اهل‌سنت لبنانی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: با توجه به این آیات در می‌یابیم که ایمان به خدا و پیامبران الهی مهم‌ترین عامل در داشتن یک سبک زندگی درست و صحیح است. این بدان معناست که انسان درمی‌یابد که پیروان پیامبران پیشین و پیروان پیامبر ما حضرت محمد(ص) از یک گروه هستند.

وی در ادامه درباره عوامل تحقق سبک زندگی قرآنی گفت: انسان باید به انسان‌های دیگر به دیده برادری یا همنوع در خلقت بنگرد. بنابراین ما باید بسیاری از مسائلی که امروزه دامنگیر جامعه معاصر ما شده از قتل، ریختن خون بی‌گناهان، خشونت و گمراه‌سازی را با تغییر دیدگاه راجع به انسان‌ها از بین ببریم، تا بتوانیم آن‌گونه که خداوند عزوجل می‌خواهد بر این کره خاکی زندگی کنیم.

شیخ عبدالناصر الجبری در ادامه گفت: اگر انسان بتواند این هدف را تحقق بخشد، می‌تواند با استفاده از آموزه‌های قرآن کریم، راه و روش پیامبر(ص)، و حب ائمه اطهار(ع)، صالحان، مقربان و اولیاء خدا سعادتمندانه زندگی کند و خداوند متعال در آیه 38 سوره انعام در این زمینه می‌فرماید: «وَمَا مِن دَآبَّةٍ فِي الأَرْضِ وَلاَ طَائِرٍ يَطِيرُ بِجَنَاحَيْهِ إِلاَّ أُمَمٌ أَمْثَالُكُم مَّا فَرَّطْنَا فِي الكِتَابِ مِن شَيْءٍ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ» (وهيچ جنبنده‌‏اى در زمين نيست و نه هيچ پرنده‌‏اى كه با دو بال خود پرواز مى‏‌كند مگر آنكه آن‌ها [نيز] گروه‏‌هايى مانند شما هستند ما هيچ چيزى را در كتاب [لوح محفوظ] فروگذار نكرده‌‏ايم سپس [همه] به سوى پروردگارشان محشور خواهند گرديد).

وی گفت: خداوند عزوجل، تمام راه‌های هدایت و روش‌های زندگی درست را در قرآن کریم قرار داده است. این کتاب الهی دربردارنده تمامی علوم طبیعی، جغرافیا، دین، علم نجوم و همه علومی است که انسان به آن‌ها نیازمند است.

دبیرکل جنبش «امت» لبنان در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از قرآن برای مقابله با هجوم فرهنگ غربی گفت: ما در حال حاضر مقابل فرهنگی هستیم که با دیگران در حال رقابت‌کردن است. فرهنگ غربی تنها به اصول مادی‌گرایی متکی است، اما انسان و آفرینش او فقط بر ماده و مادیات محصور نبوده، بلکه آفرینش او از طریق جسم و خون که ماده است و عقل و روح که همان باطن و معنویات است، استوار است.

وی اضافه کرد: تمدن یا فرهنگ غربی فقط از ماده در فرهنگ خود استفاده کرده، اما فرهنگ اسلامی، فرهنگ جامع و غنی است که می‌تواند اصالت وجود انسان و تمام جنبه‌های روحی، معنوی و جسمی او را در بر بگیرد و کسی که می‌خواهد آگاه و بیدار باشد، باید به فرهنگ اسلام مراجعه کند.

رئیس دانشکده «الدعوة‌ الاسلامیة»(تبلیغات اسلامی) بیروت در ادامه گفت: فرهنگی که اروپا و غرب آن را ساخته، فرهنگی بت‌پرستانه است، فقط ماده و جسم را شامل می‌شود و دیگر ابعاد انسان را پوشش نمی‌دهد و به انسان به عنوان یک اسباب‌بازی نگاه می‌کند تا بتواند منافع خود را به‌دست بیاورد، اما فرهنگ شرقی و اسلامی تفاوت زیادی با این فرهنگ دارد، بنابراین بایستی انسان با ذکاوت و زیرکی و هوشمندی به این موضوع و فرهنگ بنگرد تا بتواند خود را به کمال برساند.

الجبری با اشاره به توصیه‌های قرآن و پیامبر گرامی اسلام برای استحکام بنیان خانواده گفت: ما امروزه نیازمند تحکیم و تقویت پیوندهای میان اعضای خانواده و به‌ویژه اعضای جامعه هستیم. همانطور که در آیه اول سوره نساء: «يا ايها الناس اتقوا ربكم الذي خلقكم من نفس واحده وخلق منها زوجها وبث منهما رجالا كثيرا ونساء و اتقوا الله الذي تساءلون به و الارحام ان الله كان عليكم رقيبا» (اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‌‏كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است) مشاهده می‌کنیم که دین اسلام به این امر اشاره کرده است.

اخلاق و دین؛ اصول تشکیل خانواده

خداوند متعال و پیامبر گرامی انسان‌ها را به ایجاد روابط گسترده چه از طریق ازدواج و چه صله رحم فراخوانده است، همچنین پیامبر گرامی اسلام در مورد انتخاب همسر فرموده است که «إذا جاءَکُم مَن تَرضَونَ‏دِینَهُ وأمانَتَهُ یَخطُبُ (إلَیکُم) فَزَوِّجُوهُ، إن لا تَفعَلُوهُ تَکُن فِتنَةٌ فی الأرضِ وفَسادٌ کبیرٌ» (هرگاه کسى به خواستگارى نزد شما آمد و دیندارى و امانتدارى او را پسندیدید، به او زن دهید؛ که اگر چنین نکنید، در روى زمین تبهکارى و فساد بسیار پدید خواهد آمد).

بنابراین اخلاق و دین اساس تشکیل خانواده است، همچنین پیامبر اسلام در حدیثی به مردان توصیه می‌کند که «تنكح المرأة لأربع، لمالها، و لحسبها ولجمالها ولدينها فاظفر بذات الدّين تربّت يداك»(زن را براى چهار چيز گيرند، مال و شرف و جمال و دين و تو زن دين دار بجوى). زنی را انتخاب کن که بُعد دینی داشته باشد، زیرا که این بُعد بنیان خانواده را محکم و قوی می‌سازد.

وی تصریح کرد: مکتب اسلام، فرهنگی جامع و غنی است که اصالت وجود انسان و تمام ابعاد روحانی، معنوی و جسمانی او را در بر می‌گیرد.

این عالم دینی لبنانی در ادامه گفت: وقتی خانواده‌ تشکیل شد و رشد کرد در این مرحله باید به الگوهای تربیتی براساس قرآن و سنت پیامبر(ص) مراجعه کرد و مسئولیت تربیت فرزندانش را برعهده بگیرد، همانطور که پیامبر گرامی می‌فرماید: «كلّكم راع و كلّكم مسؤول عن رعيّته» (همه شما نگهبان و مسئول [عملکرد و رفتار] یکدیگر هستید).

وی اظهار داشت: تشکیل خانواده یکی از انواع جهاد است، چرا که خانواده هسته جامعه است و اگر توانستیم خانواده را براساس الگوهای صحیح اسلام و قرآن بسازیم، ساخت جامعه‌ای سالم و درست ممکن خواهد شد. پس خانواده بنیان مرکزی یک جامعه است، اگر اصلاح شود انسان رشد می‌کند و زندگی سعادتمندانه تحقق می‌یابد.

شیخ عبدالناصر الجبری در رابطه با ویژگی‌های گفتمان قرآنی گفت: «گفتمان قرآنی روح و عقل انسان را مد نظر قرار می‌دهد، به‌طوری که می‌توان گفت عقل منشأ و خواستگاه شریعت اسلامی است، بنابراین قرآن گاهی عقل انسان را مورد خطاب قرار می‌دهد و گاهی روح او».

رئیس دانشکده «الدعوة‌ الاسلامیة»(تبلیغات اسلامی) بیروت در ادامه گفت: خداوند همچنین یک الگو برای مسلمانان قرار داده است که این الگو، پیامبر گرامی است همان‌طور که خداوند متعال در آیه 21 سوره احزاب می‌فرماید: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِّمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا» (قطعا براى شما در (اقتدا به) رسول خدا سرمشقى نيكوست براى آن كس كه به خدا و روز بازپسين اميد دارد و خدا را فراوان ياد مى‌‏كند). بنابراین در این الگو نکات بسیار مهمی وجود دارد که قرآن بر آن تاکید می‌کند تا انگیزه‌ای برای انسان در پیروی از مسیر و روش نبی مکرم اسلام و راهنمایی گرفتن از ارشادت این رسول الهی باشد.

وی در رابطه با پیاده‌سازی آموزه‌های قرآنی در جامعه گفت: اول از همه باید الگوهای تربیتی نوسازی شود و این نوسازی تربیتی باید با خواسته‌ها و مقتضیات روز سازگاری داشته باشد. به‌ویژه که این روزها غرب توانسته است بغض و کینه، گسستگی و دشمنی‌ها و همه آنچه که به خون‌ریزی می‌انجامد را در شرق ریشه‌سازی کند، البته این امر به‌دلیل وجود بستر در کشورهای ما برای ایجاد گسستگی و خون‌ریزی و کینه توسط دشمنان غربی ما اتفاق افتاد.

دبیرکل جنبش «امت» لبنان با اشاره به این مطلب گفت: در گذشته خانواده‌ها غذاهای خود را میان یکدیگر توزیع می‌کردند و به دیدار همدیگر می‌رفتند و اگر مغازه‌داری همسایه‌اش درب مغازه‌اش را تازه باز می‌کرد و خریداری به سوی آن مغازه می‌رفت، او را به سمت همسایه‌اش روانه می‌کرد و می‌گفت، به مغازه دوستم برو چون او هنوز چیزی نفروخته است، بنابراین همه این رفتارها براساس فرهنگ قرآنی ما بود، اما امروزه تحت تأثیر زبان و فرهنگ غربی و رشد پدیده‌های همچون نژادپرستی، فرقه‌گرایی و مذهب‌گرایی، ارزش‌های حاکم بر جوامع اسلامی از بین رفته و ما از فرهنگ قرآن کریم دور شده‌ایم.

وی تأکید کرد: ما نیازمند بازگشت به فرهنگ قرآنی هستیم و باید الگوهای تربیتی فرزندانمان را براساس فرهنگ قرآنی طراحی کنیم تا نسل‌هایی متعهد به قرآن کریم تحویل جامعه بدهیم و با سعادتمندی زندگی کنیم.

دبیرکل جنبش «امت» لبنان در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین عبارت یا آیه قرآنی که وی در زندگی خود بسیار به آن استناد می‌کند، گفت: من همیشه و به‌ویژه در این اوضاع نابسامانی که هستیم، این فرمایش خدواند متعال که در آیه 13 سوره الحجرات می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ» (اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفريديم و شما را ملت ملت و قبيله قبيله گردانيديم تا با يكديگر شناسايى متقابل حاصل كنيد در حقيقت ارجمندترين شما نزد خدا پرهيزگارترين شماست بى‌‏ترديد خداوند داناى آگاه است) را بر زبان می‌رانم.

شیخ عبدالناصر الجبری در سال 1958 میلادی در بیروت به دنیا آمد. وی علاوه بر عضویت در تجمع علمای مسلمین لبنان و تأسیس بیش از 12 مدرسه علوم دینی در لبنان، دبیرکل جنبش «امت» لبنان و رئیس دانشکده تبلیغات اسلامی در بیروت هست و حضور فعالی در کنفرانس‌های بین‌المللی انجمن جهانی تقریب مذاهب اسلامی در تهران دارد.

captcha