علوم انسانی اسلامی نرم‌افزار تولید تمدن نوین اسلامی است
کد خبر: 3494289
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۹
عطا‌لله رفیعی‌آتانی گفت:

علوم انسانی اسلامی نرم‌افزار تولید تمدن نوین اسلامی است

گروه اندیشه: عطالله رفیعی آتانی در خصوص کنگره علوم انسانی اسلامی گفت: علوم انسانی اسلامی نرم‌افزار تمدن نوین اسلامی است و رسالت ما برقراری پیوندی میان میراث اسلامی و دیگر علوم انسانی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشست خبری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی بعد از ظهر امروز، با حضور دکتر عطالله رفیعی‌آتانی دبیر علمی و فرزاد جهان‌بین دبیر اجرایی این کنگره برگزار شد.
علوم انسانی اسلامی نرم افزار تولید تمدن نوین اسلامی است

در آغاز این نشست خبری، آتانی با بیان اینکه ما در دوران جدیدی در دانش اسلامی هستیم،‌ گفت: همواره نوعی رابطه دو سویه بین سطح تمدن اسلامی و عقلانیت موجود در آن وجود داشته است و همواره نقاط اوج و حضیض تمدن اسلامی متناظر با سطح عقلانی است. اندیشه اسلامی در دوران معاصر توسط علامه طباطبایی و امام خمینی(ره) توانست به تلفیق فقه، اندیشه و عرفان برسد و همین مبنای شکل‌گیری انقلاب اسلامی شد. گام جدید در زمان رهبری مقام‌معظم‌رهبری برداشته شد که در این گام اقدام به تولید نسل‌ جدیدی از معارف اسلامی هستیم که ضمن نظام‌سازی در متن جامعه است و ما امروز در حال تولید عقلانیت اسلامی و علوم انسانی اسلامی هستیم که به تمدن ‌نوین اسلامی منجر خواهد شد. امروزه اندیشه اسلامی سطوح مختلف زندگی انسانی حضور دارد.

وی ادامه داد: ما ضمن تکیه به میراث اسلامی در حال ایجاد تغییرات برای آینده هستیم. چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی ظرف و نهادی برای انجام چنین رسالتی است تا با بازتولید عقلانیت سنتی کارکردهایی جدید در علوم انسانی یابد. علوم انسانی اسلامی نرم افزار تولید تمدن نوین اسلامی است
.
هدف چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی

آتانی تصریح کرد: هدف چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، تضارب آرا، تولید دانش‌های جدید و شناسایی نیروهای انسانی تازه نفس و همچنین فرصتی برای سیاست‌گذاران است تا با دیدن ویترین علوم انسانی اسلامی با شناسایی دستاوردها و ضعف‌ها به برنامه‌ریزی در این راستا بپردازند.

آتانی با بیان اینکه محورها و اهداف و جزئیات چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی در سایت ما موجود است، گفت: این کنگره با پشتوانه همایش‌های قبلی، پاییز ۹۶ برگزار می‌شود و علاقه مندان می توانند تا شهریور سال جاری چکیده مقالات را ارسال کنند.

وی تصریح کرد: چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی در پاییز ۱۳۹۶ با استفاده از تجربیات گذشته است که از سال 1386 و با همایش الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آغاز شد و ما به این نیتجه رسیدم که باید به مبانی بازگشته و به بررسی علوم انسانی اسلامی بپردازیم.
آتانی با بیان اینکه دستاورد همایش‌هایی که تاکنون در این راستا برگزار شده است به صورت 31 جلد کتاب منتشر خواهد شد، گفت: دستاوردهای دیگر این کنگره‌ها عبارت است از جایزه جهانی کتاب علوم انسانی اسلامی که سومین جایزه امسال اهدا خواهد شد و انتشار کتاب «نظریه» با رویکرد نظریه‌پردازی است و ما تاکنون در آستانه انتشار جلد دوم آن هستیم.

دبیر علمی چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، گفت:‌ همچنین ما در قلمرو هر یک از رشته‌های علوم انسانی می‌خواهیم یک کتاب به عنوان متن مبنا تولید کنیم تا دستاوردهای علمی در این زمینه هم بتواند در آموزش مورد استفاده قرار بگیرد و هم پیشینه لازم را در زمینه پژوهش فراهم کند.

آتانی در پایان گفت:‌ با توجه به آنکه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرده‌اند که از مطالعات بین‌رشته‌ای حمایت می‌کنند و کنگره علوم انسانی اسلامی قوی‌ترین مسیر در انجام فعالیت‌های بین‌رشته‌ای است از ایشان خواستارم که از این پروژه حمایت لازم را به عمل بیاورند.

دستاورد‌های غیر محسوس کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی
در ادامه فرزاد جهان‌بین دبیر شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی گفت: دستاورد غیرمحسوس کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی، ایجاد شبکه‌ای از اساتید علوم انسانی شامل بر بیش از ۲۰۰۰ نفر از اساتید است. دومین دستاورد غیر محسوس نیز تثبیت علوم انسانی اسلامی به جای اصطلاحاتی نظر بومی‌سازی علوم است که حالتی خنثی دارد.
جهان‌بین ادامه داد:‌ کنگره چهارم تغییراتی داشته است. از جمله اینکه اداره کمیسیون معماری و هنر از دانشگاه تربیت مدرس به قطب علمی معماری واگذار شد و همچنین کمیسیون تعلیم و تربیت نیز که تا سال گذشته مسئول خاصی نداشت بر عهده دانشگاه علامه طباطبایی قرار گرفت. همچنین امسال کمیته بین الملل تعریف شد و در این کنگره سطح مهمانان خارجی ما ارتقا خواهد یافت
.
وی با بیان این‌که دلیل وقفه چند ماهه اعلام فراخوان بررسی سه کنگره گذشته بود تا کنگره جاری به شکل بهتری برگزار شود، گفت: پس از ارزیابی مجدد افرادی که مقاله‌هایشان در این سه دور برگزار شده بود، برخی از مقالات برگزیده شده‌اند که در جلساتی به عنوان نشان ارائه شده و پس از گزینش مجدد در کتاب نظریه منتشر شود.

دبیر اجرایی همایش در پایان گفت:‌ نکته اخر این است که در چهارمین کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی اولویت با مقالاتی خواند بود که مساله‌محور باشند و بتوانند گرهی از مشکلات کشور را باز کنند و همچنین از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۲/۱۸ - ۰۹:۵۵
0
0
تولید این نرم افزار کار خوبی است رسالت ما برقراری پیوندی میان میراث اسلامی و دیگر علوم انسانی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی است .
captcha