هلال‌احمر می‌تواند جایگاه وقفی داشته باشد
کد خبر: 3494328
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۵

هلال‌احمر می‌تواند جایگاه وقفی داشته باشد

گروه اجتماعی: مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان گفت: هلال‌احمر می‌تواند جایگاه وقفی داشته باشد، کمک‌های وقفی در استان همدان وضعیت خوبی ندارد بنابراین باید تلاش کنیم در این راستا به استان‌های کرمان و کرمانشاه برسیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از همدان، بهروز کارخانه‌ای، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان دوشنبه، 13 اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: جمعیت هلال‌احمر پیوستگی ویژه‌ای با فدراسیون صلیب سرخ دارد بنابراین باید جایگاه «بشر دوستانه» در جامعه داشته باشد، از مردم نیز انتظار است جمعیت هلال‌احمر را از خود بدانند.
وی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر به عنوان یک موسسه خیریه غیرانتفاعی وغیر دولتی است افزود: از مردم  و جامعه انتظارمی رود با ماهیت بشردوستانه جمعیت هلال احمر آشنا شوند و با کمک های متعدد  و همراهی خود باعث قوام و پایداری جمعیت هلال احمر شوند، جمعیت هلال‌احمر یک پیوستگی ویژه  و دائم با ساختار جهانی با نام فدراسیون صلیب‌سرخ و هلال احمر دارد که عملکرد ما در فدراسیون صلیب‌سرخ سبب شناخت و ابلاغ جایگاه بشر دوستی  و رفتارهای بشر‌دوستانه ما به صورت رسمی در در جهان می شود.
کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: جامعه ما در حال حاضر نیازمند یک احیاگری در زمینه اخلاق و نیکوکاری است، نیکوکاری یکی از مهمترین وظایفی است که یک انسان می تواند داشته باشد، نیکوکاری به معنای انجام یک عمل خیر است که این کار نیک یک عمل ذاتی و و فطری است.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر همدان با اشاره به اینکه در دنیا بحث نیکوکاری جنبه های مختلف  و متعددی پیدا کرده است عنوان کرد: ساختار معیار دهش جهانی بر اساس سه معیار شاست، اینکه مردم جامعه چه اندازه به افراد دیگر کمک می‌کنند، افراد جامعه به چه اندازه وقت خود را صرف موسسات خیریه می کنند و مردم جامعه چه اندازه به یک فرد غریبه کمک می‌کنند.
وی بیان کرد: جمعیت هلال احمر همدان در زمینه بشر دوستانه که به عنوان اصل ماهیت وجودی هلال احمر است نسبت به شهر های دیگر بیشتر به این مقوله و موضوع پرداخته است، استاندار همدان نیز  توجه ویژه‌ای به جمعیت هلال احمر و فعالیت های این سازمان دارد  و به دنبال این است همدان به عنوان شهر بشر دوست در سطح کشور معرفی شود که در همین راستا ازهیچ کمکی دریغ نکردند و بودجه اختصاصی به این سازمان را سه برابر افزایش داده‌اند.
کارخانه‌ای موضوع مورد بحث دیگر را اخلاق و ماهیت اخلاق عنوان کرد و ادامه داد: ارسطو پایه اخلاقی را 4 چیز می داند که پایه تربیت انسان است، دانایی، دادگری، دلیری و خویشتن‌داری؛ که ما به لحاظ تاریخی، دینی و معرفتی، فرهنگی  و از هر نظر دیگر لیاقت و شایستگی این مقام  جایگاه را داریم و باید در حفظ و شکوفایی آن تلاش کنیم و در جامعه سبب گسترده تر شدن دامنه موج مهرورزی شویم .
این مقام مسئول افزود: جمعیت هلال احمر کمک‌های خود را به طور متعارف از خیرین تأمین می‌کند  و ما باید در استمرار این امر پایدار باشیم، چرا که می‌تواند عامل خیری باشد برای شخص واقف، جمعیت هلال احمر و جامعه و همچنین می توانیم دست نیازمندی را از درآمدها و هزینه هایی که از طریق وقف به دست می‌آید بگیریم.  
مدیر عامل جمعیت هلال احمرهمدان اذعان کرد:  مهم‌ترین برنامه‌های سال 95 را شامل افتتاح خانه هلال توسط ریاست جمهور در هفته هلال احمر است این طرح شبه کارخانه بهورز یا خانه‌های بهداشت است، تشکیل معاونت آموزشی در سازمان حلال احمر استان به منظور آموزش دور کمک های اولیه مقدماتی، پایه داوطلبی و پایه پیشرفته است همچنین اجرای طرح خادم (خانواده و مخاطرات) توسط معاونت آموزشی جمعیت هلال احمر در سال جدید با رویکرد هر خانواده یک امدادگر به صورت آموزش‌های 5 دقیقه ای در 10 مرحله  برای خانوادهای مختلف استان اجرایی خواهد شد.
وی ادامه داد: به علت کمبود جا و مکان و مراجعه کننده کم به کتابخانه سازمان هلال احمر، کتاب های این مرکز را که نزدیک 30 هزار جلد است جمع‌آوری و به کتابخانه دانشگاه جامع علمی و کاربردی همدان تحویل داده شد و در پی تکمیل ساختمان کتابخانه به درمانگاه هستیم که می‌تواند با هزینه‌های کمتر،مرکزی برای درمان بیماری‌های سرطانی (شیمی درمانی) برای مردم شود شود.
کارخانه‌ای با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی یک واژه وسیع با مجموعه‌ای از معیارهاست، افزود: تحقق  شعارسال به معنای استفاده از ظرفیت‌های داخلی و فرصت‌های بیرونی است، جذب گردشگر از خارج از کشور و هموار نمودن مسیر برای سرمایه‌گذاران خارجی نمونه ای از استفاده از فرصت‌های بیرونی است.
وی با بیان اینکه هلال‌احمر تمام کمک‌های خیرین را در اختیار مردم قرار داده است، افزود: هلال‌احمر به تنهایی توانایی کمک ندارد و همه باید در کار نیکوکاری وارد شوند، همچنین باید تلاش کنیم کمک‌های وقفی در استان افزایش یابد.
کارخانه‌ای خاطرنشان کرد: هلال‌احمر می‌تواند جایگاه وقفی داشته باشد، کمک‌های وقفی در استان همدان وضعیت خوبی ندارد بنابراین باید تلاش کنیم در این راستا به استان‌های کرمان و کرمانشاه برسیم، جمعیت هلال احمر استان در تمام زمینه‌ها به خوبی عمل کرده است و به جرأت می‌توان گفت مقام اول را در کشور داریم.
وی با بیان اینکه در زمان وقوع سیل به همت جمعیت هلال‌احمر استان همدان هزار و 30 نفر اسکان داده شد، بیان کرد: از نظر آمار امداد و نجات هزار و یک مورد حوادث در سال گذشته داشتیم که 688 مورد از آن حوادث جاده‌ای بوده است، 30 مورد از حوادث پیش آمده در سال 94 مربوط به حوادث کوهستان، 12 مورد مربوط به سیلاب و 41 مورد مربوط به برف و کولاک بوده که نیروهای امداد و نجات وارد عمل شده‌اند.
این مقام مسئول اذعان کرد: در سال گذشته متوسط زمان حضور نیروهای امداد و نجات در محل حادثه 7 دقیقه و 42 ثانیه بوده و در طرح نوروزی که از 25 اسفند تا 15 فروردین اجرا شد، شاهد وقوع 112 حادثه بودیم؛ 78 درصد از حوادث در دوران اجرای طرح نوروزی مربوط به حوادث جاده‌ای بوده که 46 درصد مربوط به واژگونی خودرو و 43 درصد مربوط به تصادف بوده است و در مجموع حوادث پیش آمده 14 درصد مرگ و میر داشته‌ایم.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان همدان ابراز کرد: در سال گذشته 249 دوره آموزشی در هلال احمر و 88 مانور اجرا و انجام شده و 137 دوره آموزشی عمومی نیز توسط هلال‌احمر استان برگزار شده است، جمعیت هلال‌احمر استان دارای هزار و 200 نفر امدادگر و پنج هزار و 200 نفر عضو فعال است.
وی با بیان اینکه معاونت آموزشی در سال گذشته به صورت آزمایشی تشکیل شد، عنوان کرد: آموزش یکی از موضوعات خیلی مهم و مدنظر جمعیت هلال‌احمر استان همدان است، طرح جاهد یکی دیگر از برنامه‌هایی است که جمعیت هلال احمر امسال اجرایی خواهد شد، طرح دادرس هم مربوط به دانش‌آموزان مدارس است که سال گذشته 12هزار دانش‌آموز در 200 مدرسه آموزش‌های لازم را دیده‌اند
کارخانه‌ای با اشاره به هفته هلال‌احمر در خصوص برنامه‌های پیش‌رو اظهار کرد: 18 اردیبهشت با عنوان جوانی به رنگ مهربانی با نماینده ولی‌فقیه در استان دیدار می‌کنیم، 19 اردیبهشت با عنوان همراهان مهربانی افتتاح پروژه عمرانی خواهیم داشت، همچنین 20 اردیبهشت را روز حلقه اتصال مهربانی است در این روز از فعالان طرح‌های نوروزی استان تجلیل و مانور امدادی اجرا می‌شود.
وی با بیان اینکه 21 اردیبهشت با عنوان آموزش، دریچه‌ای به دنیای آرام جوان نامگذاری شده و در این روز طرح نیابت اجرا می شود، ادامه داد: 22 اردیبهشت روز ایثار برای کاهش آلام بشری نام گرفته و تقدیر از ایثارگران هلال‌احمر از برنامه‌های این روز است و 23 اردبیبهشت را روز امدادگران، پیشگامان مهربانی است که غبارروبی از مزار شهدا از برنامه‌های این روز است همچنین در روز جمعه 24 اردیبهشت با عنوان مهر مشارکت در نماز جمعه حضور می‌یابیم.

captcha