لندن برای اولین‌بار صاحب شهردار مسلمان شد
کد خبر: 3495421
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

لندن برای اولین‌بار صاحب شهردار مسلمان شد

گروه بین‌الملل: صادق خان، نامزد مسلمان حزب کارگر انگلیس توانست با کسب بیشترین آرا رقیب اصلی خود «زک گلدسمیت» از حزب محافظه‌کار را پشت سر بگذارد و شهردار لندن شود.

لندن برای اولین بار صاحب یک شهردار مسلمان شد/ ادیت شده


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه گاردین، صادق خان، سیاستمدار پاکستانی‌الاصل و 45 ساله مقیم لندن است. پدر وی راننده اتوبوس‌های شهری و مادرش خیاط است. وی دانش‌آموخته رشته حقوق دانشگاه شمال لندن و وکیل دعاوی در حوزه محیط ‌زیست بوده و چند سالی نیز در شورای شهر فعالیت کرده است.

رقیب‌ اصلی صادق خان، زک گلدسمیت فرزند یک میلیارد انگلیسی ـ فرانسوی است که با روش‌های مختلف از جمله متهم کردن صادق خان به ارتباط با افراط‌گرایان تلاش کرد تا در این انتخابات پیروز شود.

صادق خان به عنوان شهردار لندن از این پس مسئول سیاست‌گذاری در چهار حوزه اصلی این شهر یعنی حمل‌ونقل، محیط‌ زیست، مسکن و اداره پلیس است و شورای شهر نیز بر سیاست‌گذاری‌های او نظارت دارد.

روزنامه گاردین پس از انتخاب وی در مقاله‌ای نوشت: برای چهار سال آینده و شاید هم بیشتر، خان تصمیم‌گیرنده بزرگترین و فعالترین شهر در اروپای غربی است که 8.5 میلیون نفر جمعیت و 17 میلارد یورو بودجه سالانه دارد.

روزنامه ایندیپندنت نیز نوشت: لندن اولین شهردار مسلمان خود را انتخاب کرد و به هشت سال حاکمیت محافظه‌کاران بر این شهر پایان داد.

صادق خان صبح امروز (شنبه) پس از اعلام نهایی نتایج انتخابات، گفت: من بسیار مفتخرم که لندن امید را به جای ترس و وحدت را به جای جدایی انتخاب کرد.

وی با ادای احترام به مادرش و نیز پدر مرحومش گفت: پدرم اگر بود افتخار می‌کرد که شهری را که او به عنوان خانه خود انتخاب کرد، فرزندش را به عنوان شهردار پذیرفته است.

صادق خان همچنین تاکید کرد: ترسیدن، امنیت ما را بیشتر نمی‌کند؛ فقط ما را ضعیف‌تر می‌کند و سیاست مبتنی بر ترس در این شهر جایی ندارد.

گلدسمیت، رقیب خان که به خاطر کمپین بحث‌برانگیزش برای ارتباط دادن خان با تروریست‌های افراط‌گرا بسیار مورد انقاد قرار گرفته نیز برای او آرزوی موفقیت کرد.

شجاع شافی، دبیرکل شورای مسلمانان بریتانیا،‌ نیز با ابراز خوشحالی از انتخاب خان تاکید کرد که خان شخصیتی برای اتحاد همه لندنی‌ها محسوب می‌شود و در این مدت در برابر همه نفرت‌ها و سوءظن‌هایی که به خاطر اعتقاداتش متحمل شد، با بزرگ‌منشی برخورد کرد.

captcha