چراغ برات از نگاهی دیگر
کد خبر: 3498737
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۸

چراغ برات از نگاهی دیگر

گروه اجتماعی: آئین چراغ برات در گذشته با رسومی همچون تقسیم نان سنتی در خراسان پایان می‌پذیرفته است اما با گذشت زمان، این مسئله شکل دیگری به خود گرفته که موجب به‌ وجودآمدن ابهاماتی در مورد آن شده است.

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، گرامیداشت اموات و مردگان در همه جا بین ایرانیان از دیرباز وجود داشته است زیرا آنان برای رفتگان خود احترام خاصی قائل بوده و سعی می‌کرده‌اند به نوعی روح آنان را ازخود راضی نگه دارند.
بر همین اساس، مراسم گوناگونی برای شادی روح آنها و طلب آمرزششان در جای جای ایران اسلامی وجود دارد که در استان خراسان همزمان با ایام نیمه شعبان به «چراغ برات» معروف است.
این کار در گذشته با تقسیم نان سنتی در خراسان که به(روغن جوشی)، یعنی نانی که در روغن پخت می‌شود، پایان می‌پذیرفته است اما با گذشت زمان، این مسئله شکل دیگری به خود گرفته که موجب به‌ وجودآمدن ابهاماتی در مورد آن شده است.
حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی، امام جمعه تربت حیدریه در گفت‌و‌گو با ایکنا با اشاره به ویژگی‌های رسم چراغ برات، اظهار کرد: در خراسان مرسوم است که بعدازظهرهای 12، 13 و 14 ماه شعبان، مردم به قبرستان‌ها رفته و در آنجا به یاد مردگان هستند اما هزینه‌های زیادی انجام می‌دهند.
وی با بیان اینکه این مراسم با این شکل، مخصوص خراسان است و در سایر استان‌های کشور، چنین چیزی مرسوم نیست، ابراز کرد: از نظر پیشینه شرعی هم نه تنها هیچ سابقه و مستندی وجود ندارد، بلکه برخی از علماء این کار را بدعت و حرام می‌دانند.
حجت‌الاسلام عصمتی تصریح کرد: وارد کردن مورد اضافه‌ای که در دین نیست، بدعت بوده و حرام است، بنابراین باید مؤمنان این هزینه‌ها را در امور خیریه همچون رسیدگی به ایتام و مستمندان و یا در امرساخت مساجد و مدرسه مصرف کنند زیرا خداوند به این کار راضی‌تر است.
همچنین داریوش وکیلی، رئیس بهزیستی تربت حیدریه نیز در گفت‌و‌گو با ایکنا، اظهار کرد: اگر مردم هزینه شب‌های چراغ برات را صرف امور خیر از جمله نگهداری از ایتام و یا مراسم‌های قرآنی کنند، ثواب این عمل خیر تا ابد برای امواتشان جاری خواهد بود. 
وی افزود: بهزیستی تربت حیدریه این آمادگی را دارد تا خانواده‌هایی که مایلند مخارج سوگواری و یا شب‌های چراغ برات را که برای متوفی انجام می‌دهند، در راه خیر صرف شود، با عنوان موقوفات قرآنی یا نام‌های دیگر برای اجرای طرح حفظ غیرحضوری قرآن کریم، ویژه توانمندسازی معلولان جسمی حرکتی و نابینایان هزینه کند.
رئیس بهزیستی تربت حیدریه تصریح کرد: قطعا با انجام این اقدام ارزشمند، حافظان قرآنی تربیت می‌شوند که تا آخر عمر، در هر زمان و هر مسابقه‌ای که قرآن بخوانند، اجر معنوی نصیب رفتگان خیران خواهد شد.
بنابر این گزارش، امید است مردم ما که تاکنون چنین دیدگاهی داشتند، از نگاه دین و اسلام به این امر توجه داشته و راهی مناسب‌تر را برای رسیدن ثواب به اموات خویش برگزینند.
captcha