نماد طب اسلامی نباید درگیر بزرگی و کوچکی شود
کد خبر: 3501883
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹
گوشه‌گیر:

نماد طب اسلامی نباید درگیر بزرگی و کوچکی شود

گروه سلامت: رئیس مؤسسه مطالعات تاريخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل با بیان اینکه عموما تبدیل یک نهاد بزرگ به کوچک نگرانی ایجاد می‌کند، گفت: اگرچه با توجه به گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت فعالیت طب سنتی و اسلامی متوقف نمی‌شود اما شاید لازم بود آهسته‌تر نماد تشکیلاتی ما در طب سنتی و اسلامی بزرگتر می‌شد نه اینکه بلافاصله آن را بزرگ کرده و سپس کوچک کنند.

سید اشرف‌الدین گوشه‌گیر، رئیس مؤسسه مطالعات تاريخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل دانشگاه علوم پژشکی دانشگاه ایران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه نگرانی‌هایی که اخیرا در رابطه با تبدیل معاونت طب اسلامی و سنتی وزارت بهداشت به اداره کل به وجود آمده است ناشی از کوچک کردن یک امر بزرگ است اظهار کرد: این نگرانی طبیعی است اما نمی‌توان گفت مأموریت وزارت بهداشت در رابطه با حمایت از طب سنتی و اسلامی تغییری کرده باشد.

وی تصریح کرد: ایجاد معاونت اجتماعی در وزارت بهداشت با توجه به نیازی که در این حوزه وجود دارد کار درستی بود اما چرا باید معاونت دیگری به نام طب سنتی و اسلامی حذف شود؟ به نظر من باید به این دقت کنیم که یک دوره سکوت در رابطه با طب سنتی و طب اسلامی در کشور ایجاد شد و تمام مأموریت‌های وزارت بهداشت بر اساس طب مدرن شکل گرفت، در این راستا تمامی مأموریت‌های وزارت بهداشت و ایجاد معاونت‌های آن بر اساس این مأموریت‌ها رشد پیدا کردند؛ حال اگر قرار باشد تغییری در هریک از این معاونت‌ها داده شود به نظر باید سنگین باشد و امکان ناپذیر، اما معاونت طب اسلامی و سنتی تنها چند سال است که آغاز شده است.

نماد طب اسلامی نباید درگیر بزرگی و کوچکی شود

گوشه‌گیر ادامه داد: از حدود 15 تا 20 سال قبل که طب سنتی و طب اسلامی دوباره مطرح شد و از سال 1380 که مؤسسه مطالعات تاريخ پزشکی،طب اسلامی و مکمل در دانشگاه علوم پزشکی ایران ایجاد شد تمامی امور بهداشتی و درمانی در ایران از طریق طب مدرن پیگیری می‌شد اما از سال 80 به بعد آرام آرام دوباره طب سنتی و اسلامی دوباره نزج پیدا کرد و از سال 92 معاونتی به همین نام در وزارت بهداشت تا این طب را پیش ببرد.

وی عنوان کرد:  نباید این مسأله را نادیده بگیریم دو دیدگاه در باب سلامت جامعه با محوریت طب جدید و طب سنتی وجود داشته است و همیشه بوده تا زمانی که طب سنتی به سکوت می‌رود و پس از یک محاق، دوباره این جدل آغاز می‌شود.

این استاد طب سنتی و طب اسلامی بیان کرد: تأسیس معاونت طب سنتی با این تفکر که قرار است در آینده معاونت‌های دیگری آغاز به کار کنند و با توجه به محدودیت‌های قانونی از روز نخست نمی‌بایست آن را در سطح معاونت ایجاد می‌کردند زیرا توقع بالا رفته و موجب نگرانی می‌شود چرا که همیشه تبدیل یک امر بزرگ به کوچک موجب ناراحتی می‌شود.   

گوشه‌گیر تأکید کرد: وقتی یک نهاد بزرگ را کوچک می‌کنیم ترس ایجاد می‌کند مگر اینکه اهمیت کار بیشتر باشد، این همان چیزی است که احتمال اهمیت بیشتر معاونت اجتماعی را از طب سنتی در نظر مسئولان وزارت بهداشت پیش می‌کشد.

وی اظهار کرد: اگرچه با توجه به گفته‌های مسئولان وزارت بهداشت فعالیت طب سنتی و اسلامی متوقف نمی‌شود اما شاید لازم بود آهسته تر نماد تشکیلاتی ما در طب سنتی و اسلامی بزرگتر می‌شد نه اینکه بلافاصله آن را بزرگ کرده و سپس کوچک کنند.

نماد طب اسلامی نباید درگیر بزرگی و کوچکی شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران بیان کرد: در کل این تبدیل معاونت به اداره کل را به عنوان نکته منفی نمی‌بینم البته آثار را بعدا باید دید اگر قرار باشد کارها، پژوهش‌ها، بودجه و حمایت‌هایی را که در سطح کلان مملکت از این طب هست کمرنگ شود این نگرانی درست خواهد بود.

وی یادآور شد: اینکه اداره کل هم مستقیم زیر نظر وزیر است یعنی اینکه همان حمایت‌ها که زمان معاونت بود همچنان از سوی وزیر ادامه پیدا می‌کند.  

captcha