سلامت معنوی جامعه؛ در گرو پرورش خانواده قرآنی
کد خبر: 3502281
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۹
فعال قرآنی لبنان عنوان کرد:

سلامت معنوی جامعه؛ در گرو پرورش خانواده قرآنی

گروه بین‌الملل: سلامت معنوی جامعه از هسته اصلی هر جامعه که خانواده است نشأت می‌گیرد و اگر خانواده‌ها در یک جامعه بر اساس تربیت قرآنی رشد یابند سلامت معنوی آن جامعه تضمین خواهد شد.

قرآن؛ منبع اساسی سعادتمندی حقیقی

«دیانا حسین تحفه»، حافظ کل قرآن و مسئول شعبه انجمن قرآنی «توجیه و ارشاد» لبنان در شهر صور(جنوب این کشور) در گفت‌‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در رابطه با جایگاه قرآن در جامعه لبنان و اوضاع مؤسسات قرآنی این کشور گفت: ما در شعبه انجمن قرآنی توجیه و ارشاد ـ وابسته به جنبش مقاومت اسلامی لبنان(حزب‌الله) ـ در شهر صور، فعالیت‌های قرآنی متنوعی داریم که شامل آموزش تفسیر، تجوید و حفظ قرآن و دوره‌های آموزش صوت و لحن است.

وی افزود: علاوه بر این، برای برگزاری دوره‌های آکادمیک(کارشناسی و کارشناسی ارشد) علوم قرآنی، از جامعة المصطفی(ص) العالمیه نیز  شعبه گرفتیم تا علوم قرآنی را نیز به‌صورت آکادمیک به علاقه‌مندان آموزش دهیم.

دیانا حسین تحفه تصریح کرد: در حال حاضر، بزرگترین مؤسسه قرآنی در سطح لبنان انجمن قرآنی «توجیه و ارشاد» است که فعالیت‌های آن گسترش قابل‌توجهی در سطح لبنان داشته و هم‌اکنون در بیشتر مناطق این کشور شعبه دارد.

همچنین، روز به روز بر تعداد مراجعه‌کنندگان جهت شرکت‌ در دوره‌های قرآنی این انجمن و شعبه‌های آن افزوده می‌شود، اما یک مشکل اساسی در این زمینه وجود دارد و آن بحث بودجه است، چراکه بیشترین بودجه این انجمن و شعبه‌های وابسته به آن از سوی افراد خیرخواه و نیکوکار تأمین می‌شود.

قرآن؛ منبع اساسی سعادتمندی حقیقی

این فعال قرآنی لبنان در پاسخ به پرسشی درباره مهم‌ترین عبارت یا آیه قرآنی که سرلوحه کارهایش شده است، گفت: همه آیات قرآن زیبا و مهم هستند، ولی برخی از آیات با روحیات و حالات شخص نزدیک است، مانند آیه 28 سوره الرعد «الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (همان كسانى كه ايمان آورده‌‏اند و دل‌هايشان به ياد خدا آرام مى‏‌گيرد آگاه باش كه با ياد خدا دل‌ها آرامش مى‏‌يابد)؛ این آیه یکی از زیباترین و تأثیرگذارترین آیاتی است که بر زندگی شخصی و روح من تأثیر می‌گذارد.

این بانوی حافظ کل قرآن لبنان در رابطه با مهم‌ترین توصیه‌های قرآنی در رابطه با سعادتمندی در دنیا و آخرت گفت: قرآن، منبع اساسی سعادتمندی حقیقی است و انسان جز از طریق قرآن نمی‌تواند بر نفسش پیروز شود و در جامعه و جهان و زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر ایجاد کند، چرا که قرآن شامل ارزش‌ها، اخلاق و رفتار است.
علاوه بر این قرآن فقط مختص امور نظری نیست بلکه امور تطبیقی و کاربردی را نیز شامل می‌شود، به‌طوری که به ما این امکان را می‌دهد که با قرآن زندگی کنیم، تا آموزه‌های قرآن به عادت و ملکه رفتارهای ما در زندگی تبدیل شود.
وی در رابطه با توصیه‌های این کتاب الهی به خانواده‌ها گفت: آیات قرآن شامل توصیه‌های مهمی در رابطه با تربیت اسلامی و تشکیل خانواده است؛ خداوند متعال در آیه 6 سوره تحریم فرمود «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ» (اى كسانى كه ايمان آورده‌‏ايد خودتان و كسانتان را از آتشى كه سوخت آن مردم و سنگ‌هاست‏ حفظ كنيد بر آن [آتش] فرشتگانى خشن [و] سختگير گمارده شده‌اند از آنچه خدا به آنان دستور داده سرپيچى نمى‌‏كنند و آنچه را كه مأمورند انجام مى‏‌دهند).
دیانا حسین تحفه اضافه کرد: قرآن تربیت فرزندان را بر عهده پدر و مادر گذاشته است و بر این اساس، روش تربیتی فرزندان فقط به دنیا محصور نمی‌شود، بلکه این تربیت باید در آخرت نیز حامی آن‌ها شود؛ یعنی تربیت درست و صالح برای حمایت از آن‌ها در آخرت.
بنابراین، آیه فوق مسئولیت سخت و سنگینی را بر دوش ما می‌گذارد و پدر و مادر نباید فقط به فکر نجات خودشان باشند، بلکه باید مسئولیت خانواده‌ای را که تشکیل داده‌اند، نیز متحمل شوند.
مسئول شعبه انجمن قرآنی توجیه و ارشاد صور لبنان اظهار داشت: ما در انجمن قرآنی توجیه و ارشاد لبنان، طرح پرورشی خانواده تحت عنوان «كَمَا رَبَّيَانِي صَغِيرًا»(آنگونه که مرا در کودکی پروراندند) را به راه انداخته‌ایم تا نسلی مزین به آداب قرآن و اخلاق سالم به جامعه و خانواده تحویل دهیم و از این جا بود که هدف ما در این انجمن ـ تشکیل یک خانواده قرآنی اعم از پدر، مادر و فرزند ـ به حول و قوه الهی مثمر ثمر واقع شد.
وی اضافه کرد: این طرح تا به حال گسترش قابل ملاحظه‌ای در مناطق مختلف لبنان داشته و توانسته‌ایم حتی اگر کل خانواده را قرآنی نکنیم، اما مادر و فرزند و یا خود فرزند را قرآنی پرورش دهیم و در این راستا، گام‌های خوبی برداشته‌ایم، من بر این باورم که وقتی خانواده‌ها قرآنی شوند، جامعه قرآنی می‌شود و در نتیجه جامعه‌ای برخوردار از سلامت معنوی خواهیم داشت.
این بانوی فعال قرآنی لبنان ادامه داد: ما در این انجمن، بیشتر از افراد کم سن و سال استقبال و آن‌ها را برای مزین شدن به آداب قرآن آماده می‌کنیم تا آموزه‌های قرآن در خون، پوست و گوشت این کودکان عجین شود.
وی در پایان تأکید کرد: نقش مادر در رساندن پیام‌های قرآنی و تربیت فرزندان بسیار مهم و حیاتی است و درست است که پدر الگوی خانواده است، اما مادر مدرسه اصلی خانواده بوده و بیشترین سهم را در تربیت فرزندان دارد. 

captcha