نیویورک تایمز: دنیا در حال درو کردن کاشته‌های سعودی‌ها است
کد خبر: 3502355
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۰

نیویورک تایمز: دنیا در حال درو کردن کاشته‌های سعودی‌ها است

گروه بین‌الملل: عربستان سعودی سال‌ها است که سیاست‌گذاران آمریکایی را ناامید کرده؛ این هم‌پیمان ظاهراً حیاتی، در برابر دشمنانش در زیر سلاح‌ها و کمک‌های آمریکایی پناه می‌گیرد و مبالغ نجومی صرف توسعه وهابیتی می‌کند که الهام‌بخش عاملان حادثه یازده سپتامبر و اکنون آتش‌افروزی‌های داعش است.

نیویورک تایمز: دنیا در حال درو کردن کاشته‌های سعودی‌ها است
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، جدیدترین فصل تاریخچه طولانی و غم‌انگیز فعالیت‌های سعودی‌ها، کشور کوچک کوزوو با تنها 1.8 میلیون نفر جمعیت است.

کوزوو بیشتر از هر کشور دیگری جوانان خود را برای جنگ و مردن در عراق و سوریه فرستاده است.

از سال 2012، حدود 314 شهروند کوزوو از جمله دو بمب‌گذار انتحاری، 44 زن و 28 کودک به داعش ملحق شده‌‌اند و کوزوو حتی از بلژیک که بعد از حملات پاریس و بروکسل سرچشمه افراط‌گرایی تلقی می‌شود، در تأمین نیروی داعش پیشی گرفته است.

همانطور که اخیراً هم «کارلوتا گال»، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی در مقاله خود در روزنامه «نیویورک تایمز» اشاره کرد: دلیل اصلی اینکه کوزوو امروز در این وضعیت است به خاطر عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس است که سال‌ها وقت و هزینه صرف توسعه و سرمایه‌گذاری برای ساخت مساجد و انجمن‌های مخفی در این کشور کردند.

گرچه شواهدی در مورد کمک مالی مستقیم برای مجاب کردن مردم کوزوو به سفر به سوریه وجود ندارد، یکی از مقامات ارشد این کشور کوچک اروپایی می‌گوید: مفتی‌ها و گروه‌های افراط‌گرا تلاش زیادی برای ترویج تفکرات افراطی میان جوانان و افراد آسیب‌پذیر کرده‌اند.

فاتوس ماکولی، رئیس پلیس مقابله با تروریسم کوزوو می‌گوید: آن‌ها از متفکرانی که خشونت و جهاد انحرافی را به نام محافظت از اسلام رواج می‌دهند، حمایت می‌کنند.

گرچه حادثه یازدهم سپتامبر خطر را مشخص کرد و بسیاری از سازمان‌های سعودی در کوزوو تعطیل شدند، اکنون دوباره نفوذ سعودی‌ها بر خیریه‌ها، مساجد و آموزش‌های دینی افزایش یافته و کویت، قطر و امارات متحده عربی نیز سرمایه‌گذاری خود بر تندروهای به ظاهر اسلام‌گرا را گسترش داده‌اند.

در این میان به نظر می‌رسد کشورهای عربی هنوز هم متوجه نشده اند که نسخه انحرافی آنها از دین اسلام نه تنها برای جهان بلکه برای خودشان هم خطرات زیادی دارد. از سال 2014، 20 حمله تروریستی در عربستان رخ داده که بسیاری از آن‌ها از سوی تروریست‌های داعش سازماندهی شده است.

captcha