افتتاح همایش «ادیان ضد تروریسم» در قزاقستان
کد خبر: 3502889
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۸

افتتاح همایش «ادیان ضد تروریسم» در قزاقستان

گروه بین‌الملل: همایش بین‌‌المللی «ادیان ضد تروریسم»، امروز، 11 خردادماه، در شهر «آستانه»، پایتخت قزاقستان افتتاح شد.

افتتاحیه همایش «گفت‌وگوی ادیان، مبارزه با تروریسم»

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «انفراد»، ششمین کنگره رهبران ادیان جهانی و سنتی قزاقزستان با موضوع «ادیان ضد تروریسم» با حضور  جمعی از رهبران ادیان، علما، کارشناسان و صاحب‌نظران و شخصیت‌های دینی و فراهنگی از کشورهای مختلف جهان آغاز شد.

نور سلطان نظربایف، رئیس‌جمهور قزاقستان، در پیامی به این همایش که «قاسم جومارت»، رئیس مجلس سنای قزاقستان آن را قرائت کرد، گفت:
جامعه بین‌الملل تاکنون هیچ راه‌‌حلی برای مقابله با معظل تروریسم و تهدید‌های آن ارائه نکرده است.

وی افزود: تهدیدات تروریستی در عصر حاضر، شیوه فهم ما از امنیت بین‌الملل را به صورت ریشه‌ای تغییر داده است؛ چرا که تروریسم امروز در مرزها محصور نمی‌شود و همه مردم جهان را مورد هدف قرار می‌دهد.

رئیس‌جمهور قزاقستان در این پیام با اشاره به پیشنهادی که به سازمان ملل متحد جهت راه‌اندازی یک شبکه جهانی مبارزه با تروریسم و تندروی ارائه داده است، گفت: «من مطمئن هستم این همایش، تجربه‌های ما در زمینه گفت‌وگو میان فرهنگ‌ها و ادیان را افزایش می‌دهد و در این همایش، ایده‌های جدیدی در زمینه تقویت نقش ادیان در مبارزه با تروریسم ارائه خواهد شد».

درخواست قطعنامه جرم‌شمردن توهین به ادیان

محمد مختار جمعه، وزیر اوقاف مصر نیز از دیگر سخنرانان مراسم افتتاحیه این همایش بود که صدور یک قطعنامه از سوی سازمان ملل برای جرم‌شمردن توهین به ادیان بدون هیچ‌گونه تبعیضی را خواستار شد.

وی در ادامه از جامعه بین‌الملل خواست که به مشکلات اجتماعی جوامع مختلف توجه و در توزیع ثروت میان کشورها بازنگری کند و با تحقق همبستگی جهانی، از گسترش بیماری تروریسم در مناطق به حاشیه‌رانده جهان جلوگیری کند.

وزیر اوقاف مصر در ادامه نسبت به تلاش برخی برای به‌کارگیری گروه‌های تروریستی جهت تحقق منافع سیاسی و تلاش برای تجارت با دین و بهره‌برداری سیاسی و حزبی از آن هشدار داد.

وی با اشاره به اهمیت دیدار علمای ادیان با یکدیگر برای ارائه راه‌‌کارهای واقعی مقابله با تروریسم و اندیشه افراط‌گرایانه، گفت: اگر همه ادیان ضد تروریسم هستند و توهین به دیگران را رد می‌کنند، پس چه کسی از جنایات تروریسم حمایت و در مقابل آن سکوت می‌کند؟

همایش بین‌‌المللی «ادیان ضد تروریسم» از امروز در کاخ «صلح و آشتی» شهر «آستانه»، پایتخت قزاقستان آغاز شد و قرار است، نمایندگان و رهبران ادیان، کارشناسان جامعه مدنی و شخصیت‌های شرکت‌کننده در این همایش به مدت دو روز راه‌های مقابله با تروریسم و نقش ادیان در این زمینه را مورد بررسی قرار دهند.

captcha