روزه‌داری بازیکنان مسلمان و یورو 2016
کد خبر: 3504463
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۷

روزه‌داری بازیکنان مسلمان و یورو 2016

گروه بین‌الملل: پانزدهمین دوره جام ملت‌های اروپا(یورو 2016) در حالی جمعه‌شب، 21 خردادماه، در فرانسه آغاز شد که برخی بازیکنان مسلمان به‌دلیل هم‌زمانی جام با ماه مبارک رمضان مقید به فریضه اسلامی روزه بوده و شرایط خاص خود را تجربه می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «filgoal»، پانزدهمین دوره مسابقات جام ملت‌های اروپا در حالی جمعه‌شب با بازی تیم‌های فرانسه و رومانی آغاز شروع شد که بازیکنان مسلمان مهمی در برخی تیم‌های منتخب این رقابت‌ها حضور دارند.
 در تیم فرانسه، «عادل رامی»، «موسی سیفوکو»، «پائول پوگبا» و «باکاری سانیا» و در تیم آلمان نیز دو بازیکن مسلمان به نام «مسعود اوزیل» و «ایمری اشتاین» حضور دارند.
 همچنین، در تیم بلژیک دو بازیکن مسلمان به نام «مروان فلاینی» و «موسی دِمبل» حضور دارند و دو تیم ترکیه و آلبانی نیز که برای نخستین‌بار در این مسابقات حضور دارند، دارای بازیکنان مسلمان زیادی در تیم خود هستند.

روزه‌داری بازیکنان مسلمان و یورو 2016

 به علت برگزاری مسابقات اروپا در ساعت‌های 3 بعدازظهر، 6 عصر و 9 شب، بازیکنان مسلمان اغلب مسابقات را در ساعت‌های روزه‌داری بازی خواهند کرد.
روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز»، تحقیقی در مورد میزان تأثیر روزه‌داری بر ورزشکاران به ویژه بازیکنان فوتبال منتشر کرد. در این تحقیق به نظر «رون موژان»، استاد تغذیه ورزشی دانشگاه لافبورو انگلستان استناد شده که وی می‌گوید: «متغیرهای زیادی وجود دارد که بر نتیجه مسابقات تأثیر می‌گذارد، اما من فکر می‌کنم که روزه از آن‌ها مستثنی باشد».
«مایکل دهوگ»، رئیس کمیته پزشکی فیفا نیز، تحقیقی را به پزشک تیم منتخب الجزایر قبل از جام جهانی 2014 که مصادف با ماه مبارک رمضان بود، ارائه داد.
 وی در این تحقیق اعلام کرده بود: «اگر بازیکنان مراحل ارائه‌شده در این تحقیق را به صورت هوشمندانه انجام دهند می‌توانند با سرعت بیشتری با روزه سازگار شوند و بر مقدار آب موجود در بدن تا وقت افطار محافظت کنند، رژیم غذایی درست باعث می‌شود که بدن در کل روز مرطوب باقی بماند».

روزه‌داری بازیکنان مسلمان و یورو 2016

 «دیدیه دشان»، مربی تیم فرانسه قبل از جام جهانی 2014 میلادی، درباره روزه‌داری گفته بود: «من به همه ادیان احترام می‌گذارم و فکر می‌کنم بازیکنان به روزه‌داری عادت کرده‌اند، پس نگران نیستم، آن‌ها می‌توانند با آن شرایط سازگار شوند».
 «کولو توره»، بازیکن فوتبال اهل کشور ساحل عاج و باشگاه «لیورپول» انگلیس نیز در مورد ماه رمضان می‌گوید: «سخت‌ترین دوره در ماه رمضان، پنج روز اول ماه است که بعد از آن جسم به روزه عادت می‌کند و سپس احساس سعادت، راحتی و قوی‌بودن می‌کنی».
مسعود اوزیل، بازیکن مسلمان تیم ملی آلمان اما نظری مخالف دارد. وی درباره روزه‌داری گفته است: «به دلیل کارم نمی‌توانم به روزه در ماه رمضان پایبند باشم، در غیر ایام کاری روزه می‌گیرم. در غیر این صورت محال است و باید آب و غذا را با مقدار مناسب بخورم تا آمادگی جسمانی خودم را حفظ کنم!».
 «جمال مسرور»، از علمای مسلمان انگلیس بر این باور است که «روزه نگرفتن استثنائاتی دارد، اگر در سفر باشی یا مریض باشی می‌توانی در روزهای بعد روزه‌ات را قضا کنی».
وی می‌گوید: «اگر یک بازیکن فوتبال بگوید که با یک ماه روزه‌داری، سیر پیشرفت وی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، من این دلیل را غیر قابل قبول می‌بینم، زیرا روزه بدن بازیکن را محافظت و یک قدرت معنوی برای عبادت با خداوند به وی می‌دهد و حالت روحی وی را بهتر هم می‌کند».
 «زاف اقبال»، پزشک پاکستانی سابق تیم لیورپول در رابطه با روزه‌داری بازیکنان مسلمان در سایت رسمی لیورپول نوشت: «روزه برای اغلب مسلمانان بی‌خطر است، ما از سحر تا غروب از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کنیم در حالی که می‌دانیم وقت وعده‌ غذایی پیش‌رو چه وقت است. روزه بر ما واجب شد تا دردهای میلیون‌ها انسان در جهان را که از فقر رنج می‌برند و نمی‌دانند موعد وعده‌غذایی پیش‌رو چه موقع است، درک کنیم».

روزه‌داری بازیکنان مسلمان و یورو 2016

 وی افزود: «روزه نوعی توانایی معنوی به انسان می‌دهد و بعد از پایان ماه احساس بسیار خوبی خواهی داشت و ما به عنوان یک گروه پزشکی به بازیکنانی که روزه می‌گیرند کمک خواهیم کرد».
اثرات مثبت روزه‌داری برای بازیکنان
پایبندی به روزه فواید زیادی برای روزه‌دار به همراه دارد. روزه‌ باعث می‌شود، نسبت چربی‌های مضر در بدن به 8 درصد کاهش یابد، در نتیجه قلب به خوبی عملیات پمپاژ خون را انجام خواهد داد. این کمک شایانی به بازیکن می‌کند چرا که وقتی قلب به‌راحتی و سرعت خون را پمپاژ می‌کند، سرعت و بازی بازیکن خیلی بهتر خواهد شد.
 همچنین روزه باعث می‌شود یک رژیم غذایی برای بازیکن به‌وجود بیاید که به بازیکن کمک‌ می‌کند وزن اضافه خود را از دست بدهد در نتیجه او در حین بازی سبک و سریع خواهد بود.
captcha