«پدر شعر انقلاب»؛ پرکارترین شاعر انقلابی/ سبزواری درد انقلاب داشت
کد خبر: 3505741
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
اسماعیلی:

«پدر شعر انقلاب»؛ پرکارترین شاعر انقلابی/ سبزواری درد انقلاب داشت

گروه ادب: یکی از مدرسان ادبیات دانشگاه تهران گفت: مرحوم حمید سبزواری شاعر پرکار انقلاب و دفاع مقدس بود که درباره تمام حوادث و مقاطع حساس در تاریخ معاصر انقلاب و دفاع مقدس شعر سروده است و می‌توان گفت که وی درد شعر انقلاب داشت.

رضا اسماعیلی، پژوهشگر و مدرس ادبیات دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه مرحوم حمید سبزواری شاعر پرکار انقلاب و دفاع مقدس بود که درباره تمام حوادث و مقاطع حساس در تاریخ معاصر انقلاب و دفاع مقدس شعر سروده و می‌توان گفت که اشعارش، کارنامه انقلاب و دفاع مقدس است، عنوان کرد: مرحوم سبزواری شخصیتی بود که سخن‌ گفتن درباره وی سخت است و چنان جایگاه بلندی داشت که به سختی می‌توان درباره وی سخن گفت و اظهار نظر کرد.

اسماعیلی ادامه داد: سبزواری یکی از شاعران مجاهد و مبارز در عرصه ادبیات انقلاب بود که قبل از انقلاب در همدلی با امام خمینی(ره) پیشکسوت بود و به حق باید وی را «پدر شعر انقلاب» و «پدر سرودهای انقلابی» دانست و در این عرصه کسی به پای وی نمی‌رسد.

این پژوهشگر ادبی تاکید کرد: اکثر سرودهای به‌ یاد ماندنی انقلاب را سبزواری سروده است و وی با ورود امام خمینی(ره) به میهن با سرود «خمینی ای امام» خود از ایشان به شایستگی استقبال کرد. وی در تمام مقاطع مهم از جمله شهادت استاد مطهری و شهید بهشتی و پیروزی‌های رزمندگان در عملیات‌های مهم دفاع مقدس شعر سرود و می‌توان گفت که در حوزه شعر انقلاب حق بزرگی به گردن ما دارد.

وی گفت: سبزواری در قصیده دارای سبک خراسانی بود و قصایدش لهجه خراسانی را با همان استواری شاعران کلاسیک این سبک داشت و غزل‌هایش نیز تلفیقی از سبک‌های خراسانی و هندی بود. مهمترین ویژگی سبزواری تعهد و انقلابی‌گری وی نسبت به امام(ره) و مقام معظم رهبری بود که این روحیه را تا پایان عمر پربارش حفظ کرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: سبزواری از شاعرانی بود که درد انقلاب داشت و تلاش می‌کرد جوانان در راه مستقیم آرمان‌های انقلاب اسلامی بمانند و با اشعارش به ما تذکر می‌داد که در مسیر روشنایی حرکت کنیم. سبزواری وقتی می‌دید ما در حال دور شدن از آرمان‌های انقلاب هستیم با سرودن شعری نغز اعتراض خود را اعلام می‌کرد و باید باور داشته باشیم که حضور معنوی وی برای همیشه باقی می‌ماند.

وی همچنین گفت: امیدواریم شاگردان استاد سبزواری با اقتدا به وی در ادامه راه امثال این شاعر بزرگ در حفظ انقلاب اسلامی تلاش کنند.

captcha