حاکمیت ارزش‌های غیرواقعی در نتیجه معرفی غلط گروه‌های مرجع
کد خبر: 3506056
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۹
جمشیدی‌ها تأکید کرد:

حاکمیت ارزش‌های غیرواقعی در نتیجه معرفی غلط گروه‌های مرجع

گروه جامعه: استاد دانشکده علوم اجتماعی تهران با اشاره به تأثیری که گروه‌های مرجع در نهاینه شدن ارزش‌ها در میان افراد جامعه دارند، گفت: این در حالی است که رسانه ملی معرفی گروه‌های مرجع را به ورزشکاران و هنرمندان محدود کرده است.

غلامرضا جمشیدی‌ها، استاد دانشکده علوم اجتماعی تهران، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به تبیین علل گسترش اباحه‌گری در جامعه و جایگزین شدن ارزش‌های غیر واقعی در بستر جامعه پرداخت و گفت: گاهی این موضوع از ناآگاهی مردم نسبت به احکام دینی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در گذشته رجوع مردم به مساجد برای دریافت پاسخ سؤالات شرعی خود بیشتر بود، اظهار کرد: با بروز فناوری‌ها و پیشرفت‌های حاصله و حضور بیشتر جوانان در دانشگاه‌ها چنان گمان شد که به جز مسجد از منابع دیگر نیز می‌توان کسب اطلاع کرد در صورتی که نه تنها بر میزان اطلاعات دینی آنان افزوده نشد بلکه تعاملشان با مساجد نیز بسیار کاهش یافت.

ناآگاهی از احکام دینی در نتیجه کم رنگ شدن نقش مساجد

وی خواستار ارائه آموزش‌های منسجم در زمینه احکام دینی و همچنین آثاری که در پی رعایت کردن بایدها و نبایدهای دینی به زندگی افراد سرازیر می‌شود، شد و گفت: این آموزش‌ها باید در قالب‌های جذاب برای گروه‌های جوان‌تر بیان شود تا ارزش‌ها جایگاه واقعی خود را در میان مردم بیابند.

جمشیدی‌ها از دیگر علل بروز این پدیده را گسترش فردگرایی برشمرد و گفت: انسان‌ها به گروه‌های مرجع خود مراجعه و از آنان تقلید می‌کنند، اما آیا دستگا‌ه‌های تبلیغاتی کشور توانسته‌اند افرادی را به عنوان الگو معرفی کنند که از بهترین شاخصه‌های رفتاری برخوردار باشند؟

معرفی گروه‌های مرجع به قشر خاصی محدود شده است

وی ادامه داد: این در حالی است که رسانه ملی معرفی گروه‌های مرجع را به ورزشکاران و هنرمندان محدود کرده است و طوری به افراد جامعه القا می‌کند که گویی موفقیت و خوشبختی در زندگی چنین افرادی خلاصه شده است، بدیهی است که در چنین شرایطی افراد در پی تطبیق خود با ارزش‌های حاکم بر زندگی این افراد بر می‌آیند.

این استاد دانشکده علوم اجتماعی تهران فضای مجازی را ظرفی مناسب برای تبلیغات برشمرد و گفت: در حال حاضر بیشترین استفاده برای ترویج افکار مسموم و اندیشه‌های غیر صحیح از طریق فضای مجازی صورت می‌گیرد و انسان را ترغیب به تغییر افکار، اندیشه‌ها و ارزش‌ها می‌کند.

دشمن معطل کم کاری ما نمی‌ماند

وی ادامه داد: تا زمانی که از این بستر تأثیرگذار برای ترویج اندیشه‌های پاک و ارزش‌های اخلاقی بهره نگیریم دشمن نیز معطل ما نمی‌ماند، بلکه با جدیت و ظرافت خاصی در پی القای ارزش‌هایی بر می‌آید که با فرهنگ ایرانی اسلامی هیچ مطابقتی ندارد. نتیجه چنین وضعیتی جایگزینی ارزش‌های غیر واقعی بر سر جای ارزش‌ها واقعی می‌شود.

وی عدم مسئولیت‌پذیری در میان مسئولان را عامل دیگری برای بروز اباحه‌گری دانست و گفت: عدم برخورد جدی و قوانین منسجم، پایبند نبودن به وظایف و در برخی موارد انجام تخلف سبب می‌شود ارزش‌ها رنگ و بوی خود را از دست بدهند و القائات شبکه‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای بر ذهن و روح آنان حکم فرما شود.

مسئولان عامل به گفتار خود باشند

استاد دانشکده علوم اجتماعی تهران بر ضرورت ملبس شدن مسئولان به جامه اخلاق و آنچه از آن سخن می‌گویند و مردم را به آن تشویق می‌کنند تأکید و تصریح کرد: تا زمانی که ارزش‌های تبلیغ شده در رفتارهای مسئولان هویدا نشود ظرفیت نهادینه شدن در جامعه و قبول آن از سوی افراد را ندارد.

captcha