برای فهم قرآن، درک معانی آن ضروریست
کد خبر: 3509795
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳
مدیر مؤسسه «بشارت»:

برای فهم قرآن، درک معانی آن ضروریست

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: رزاق اظهار کرد: برای اینکه قرآن در تمامی بخش‌های زندگی جاری شود باید فهم درستی از مفاهیم آن داشته باشیم و این مهم تنها با درک معانی قرآن حاصل می‌شود.

محمدحسن رزاق، مؤلف و مدیر مؤسسه زبان‌آموزی قرآن «بشارت» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره فعالیت‌های این مؤسسه اظهار کرد: قرآن کتاب دین مبین اسلام و معجزه جاوید پیامبر(ص) با مبانی عمیق و آیات نورانیش راهگشای بشریت در تمام دوران بوده است. با توجه به عظمت این کتاب جاوید و نیاز بشریت به آیات نورانی و مفاهیم گهربار آن لازم است علاوه بر تعلیم قرائت و تلفظ صحیح و زیبای قرآن با معانی آیات آسمانی نیز آشنا شویم.

وی افزود: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و تأکید ایشان بر یادگیری آیات و مفاهیم کلام خدا برنامه آموزشی «بشارت» راه‌اندازی شد تا بتوان با بهره بردن از بهترین روش‌های آموزشی آیات و کلمات،  قرآن را به گونه‌ای فرا‌گرفت که همانند زبان مادری برای عموم مردم قابل درک باشد.

این فعال قرآنی ادامه داد: از آنجایی که زبان عربی، زبان رسمی ما ایرانیان نیست در این طرح سعی شده با یاد گرفتن معانی کلمه به کلمه آیات قرآن و تکرار مداوم آن به شیوه‌های لذت‌بخش و نوین‌، قرآن‌پژوه را در محیطی قرار دهیم که واژه‌های قرآنی ملکه ذهن وی شود.

رزاق اصول یادگیری را در این روش را به چند دسته تقسیم‌بندی کرد و افزود: شنیدن، گفتن، خواندن، نوشتن، تکرار و مکالمه به طور همزمان شرایطی فراهم می‌آورد که تمامی اعضا و جوارح قرآن‌پژوه معطوف کلام وحی شود و از همه توانایی‌های او به بهترین نحو استفاده شود. این طرح نه فقط درک و یادگیری کلام پروردگار را در بهترین وجه ممکن می‌سازد، بلکه موجب حفظ قرائت با معانی به شیوه طرح بشارت نیز می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

مدیر مؤسسه بشارت تأکید کرد: یاد‌گیری از زبان‌آموزی قرآن از راه گوش بسیار مؤثرتر است تا وقتی که گوش به واژگان قرآنی عادت نکند، نمی‌تواند معانی جملات و کلمات را درک کند، بنابراین اگر بخواهیم از واژگان و معانی قرآنی بهرمند شویم لازم است هر روز بیش از روز قبل با صدای دلنشین آن مأنوس شویم. این انس کمک می‌کند کم کم به فهم معانی قرآن دست یابیم.

وی در پایان سخنانش تصریح کرد: در این شیوه سعی شده با واژگان و صدای قرآن آشنا شوید برای همین اول باید کتاب را باز کنید و بعد با نوار شروع به خواندن واژگان کنید. در هنگام قرائت اگر به واژگانی رسیدید که معانی آن را نمی‌دانستید به لغت‌نامه مراجعه کنید تا کلمات و معانی در ذهن شما جا گیرد. در انتهای سخنانم باید بگویم که ما در 11 ترم قرآن را آموزش می‌دهیم هر ترم نیز متشکل از 12 جلسه 2 ساعته است.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۴/۰۵ - ۱۰:۴۷
0
0
باید فهم درستی از مفاهیم قرآنی داشته باشیم
captcha