نگاه مثبت به ایران؛ نتیجه اجرای برنامه‌های قرآنی در فرانسه
کد خبر: 3511443
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
کامیاب عنوان کرد:

نگاه مثبت به ایران؛ نتیجه اجرای برنامه‌های قرآنی در فرانسه

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی ایران در پاریس گفت: ویژه‌برنامه «لحظه‌های آسمانی» در فرانسه نشان داد، زمانی که قرآن به عنوان وسیله‌ای برای تقویت دیپلماسی فرهنگی ایران در جهان به کار گرفته شود، در تغییر نوع نگاه‌‌ها به ایران بسیار تأثیرگذار است.

آقای آجرلو ملاحظه شود//نگاه مثبت به ایران؛ نتیجه اجرای برنامه‌های قرآنی در فرانسه
جمال کامیاب، رایزن فرهنگی ایران در فرانسه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) اهداف برگزاری نمایشگاه «قرآن در آیینه هنر» در مسجد بزرگ پاریس و چرایی برگزاری نمایشگاه در این مسجد را تبیین کرد و گفت: مسجد پاریس در میان مسلمانان مقیم فرانسه جایگاه ویژه‌ای دارد و قدیمی‌ترین و معروف‌ترین مرکز مسلمانان این کشور است که بعد از جنگ جهانی اول به منظور قدردانی از مسلمانانی که به جنگ رفته بودند و جان باختند، در سال 1922 میلادی بنا شد.
وی افزود: عموم اتفاقات مذهبی مسلمانان توسط این مسجد مدیریت و مسائل مربوط به ازدواج، طلاق، اقامه نمازهای جماعت و مسئله حج توسط این مرکز سازماندهی می‌شود.
کامیاب تصریح کرد: با توجه به چنین جایگاهی مسجد پاریس فراتر از یک مسجد عادی و در واقع مرکز سازماندهی امور مسلمانان کل فرانسه است، بنابراین تأثیر اجرای برنامه فرهنگی هنری در این مسجد می‌تواند دو چندان باشد.
رایزن فرهنگی ایران در فرانسه بیان کرد: رایزنی نیز ارتباط خوبی با مسئولان مسجد بزرگ پاریس دارد، به همین دلیل پس از هماهنگی‌های انجام‌شده توانستیم یکی از سالن‌های مسجد را در اختیار بگیریم و با همکاری سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان مجموعه‌ای از آثار هنری قرآنی در حوزه نگارگری، خوشنویسی و نقاشی ـ خط هنرمندان ایرانی را به نمایش بگذاریم.
وی یادآور شد: روز شنبه، چهارم تیرماه، این نمایشگاه با حضور علی آهنی، سفیر ایران در فرانسه، مکی، رئیس مرکز اسلامی فرانسه و افراد مدعو افتتاح شد.

مسجد پاریس؛ جاذبه توریستی فرانسه
جمال کامیاب ادامه داد: از سوی دیگر مسجد پاریس یکی از جاذبه‌های توریستی فرانسه به‌شمار می‌آید و روزانه بازدید‌کنندگان زیادی را جذب می‌کند، به همین دلیل نمایشگاه «قرآن در آیینه هنر» را در سالن جانبی مسجد و در محلی برگزار کردیم که بیشتر آنان بتوانند از آن بازدید کنند.
کامیاب بیان کرد: برگزاری چنین نمایشگاهی اقدام بسیار خوب و زیبایی بود که به مناسبت ماه رمضان صورت گرفت، انشاالله که بتوانیم در آینده آن را در سطحی حرفه‌ای‌تر و گسترده‌تر برگزار کنیم.
رایزن فرهنگی ایران درباره نحوه دعوت از علاقمندان برای بازدید از نمایشگاه قرآنی پاریس گفت: فراخوان دعوت برای حضور در این نمایشگاه از طریق سایت رایزنی فرهنگی و سایت خانه فرهنگ ایران در پاریس منتشر شد و همچنین با ارسال ایمیل، مخاطبان برنامه‌های سالانه رایزنی از این رویداد آگاه شدند، تمام برنامه‌های رایزنی در طول سال نیز از این سه طریق به اطلاع علاقمندان می‌رسد.
وی تصریح کرد: برای روز افتتاحیه نیز دعوت‌نامه‌های مستقل برای مخاطبان ارسال کردیم، این مراسم با ضیافت افطار نیز همراه بود که نمازگزاران مسجد و ایرانیان مقیم در آن حضور یافتند.

تقویت دوچندان دیپلماسی فرهنگی با ابزار قرآن
جمال کامیاب در ادامه به نقش برنامه‌های قرآنی در تقویت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در جهان اشاره و اظهار کرد: در مسئله ارتباطات فرهنگی و در حوزه دیپلماسی فرهنگی، قرآن کریم بسیار می‌تواند در نزدیک‌کردن روابط بین کشورها و تغییر نوع نگاه‌ها تأثیرگذار باشد، این چند روز که رایزنی برنامه قرآنی در فرانسه به‌ویژه در مساجد پاریس و لیون اجرا کرد، نشان داد زمانی که قرآن و تلاوت قرآن به عنوان وسیله‌ای برای گسترش دیپلماسی استفاده می‌شود، می‌تواند در نزدیک‌کردن دیدگاه‌ها و تغییر نوع نگاه‌ها به ایران بسیار تأثیرگذار باشد.
کامیاب افزود: نوع برخورد افراد پس از اجرای برنامه‌های قرآنی بسیار جالب توجه بود، به نحوی که می‌توان گفت دیپلماسی فرهنگی با ابزار قرآن دوچندان تقویت می‌شود و از راه‌های دیگر شاید نتوان چنین نتیجه‌ای را گرفت.
وی یادآور شد: مثلا در نماز جمعه پاریس که جمعیت بسیار زیادی حضور داشتند، مراسم نماز جمعه با قرائت قاری ایرانی(رحیم خاکی) آغاز شد و در ادامه استادی از دانشگاه‌های ایران(ابوالفضل خوش‌منش) سخنرانی کرد که بسیار در نگاه مثبت به ایران تأثیرگذار بود.
رایزن فرهنگی ایران در فرانسه در پایان گفت: خدا را شاکریم که وسیله بهره‌‌گیری ما برای تقویت دیپلماسی فرهنگی، قرآن کریم به عنوان عامل وحدت‌ و نزدیکی بیشتر بین مسلمانان بوده است.
یادآور می‌شود، رایزنی فرهنگی ایران در فرانسه به مناسبت ماه رمضان ویژه‌برنامه قرآنی «لحظه‌های آسمانی» را با حضور هیئتی اعزامی از ایران متشکل از رحیم خاکی، استاد و داور بین‌المللی قرآن کریم، ابوالفضل خوش‌منش، مدرس و پژوهشگر علوم قرآنی و نیز حمید صابر فرزام، رئیس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور در مساجد و مراکز اسلامی فرانسه اجرا کرد.
این برنامه‌ها از جمعه، چهارم تیرماه آغاز شد و تا دیروز، هشتم تیرماه، ادامه داشت.
captcha