نیاز به فرزند از نقایص انسان است که خداوند از آن منزه است
کد خبر: 3511645
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۲
آیت‎الله‎العظمی سبحانی:

نیاز به فرزند از نقایص انسان است که خداوند از آن منزه است

گروه اندیشه: آیت‎الله‎العظمی سبحانی بیان کرد: : خداوند در این آیات بیان می‎دارد که او قادر و بی نیاز و لم یلد و لم یولد و لم یکن له احد است؛ فرزند نیز احتیاجی ندارد زیرا فرزند یکی از احتیاجات انسان است؛ از دیگر سوی داشتن فرزند سبب تعدد خدا است و این موضوع باطل است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از قم، آیت‎الله‎العظمی سبحانی امروز دهم تیر در جلسه درس تفسیر سوره مومنون که در مدرسه علمیه حجتیه برگزار شد، با اشاره به گفت: خداوند در آیات 80 تا 90 سوره مومنون به مباحثه معنوی و پرسش و پاسخ با مشرکان می‎پردازد و در خلال این بیانات به مباحث ناب توحیدی اشاره می‎کند.
وی افزود:  پس از این آیات خداوند بیان می‎فرماید که آیه مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذًا لَذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ؛ در این آیات نیز خداوند به یک شبهه بزرگ پاسخ می‎دهد که از سوی مخالفان اسلام بیان می‎شد.
این استاد حوزه بیان کرد: معنی تحت‎الفظی این آیه این است که خدا هرگز فرزندي براي خود برنگزيده، و معبود ديگري با او نيست كه اگر چنين مي‌‏شد هر يك از خدايان مخلوقات خود را تدبير و اداره مي‏‌كردند و بعضي بر بعضي ديگر تفوق مي‏‌جستند (و جهان هستي به تباهي كشيده مي‏‌شد) منزه است خدا از توصيفي كه آنها مي‏كنند.
وی گفت: مسئله منزه بودن خداوند از صفاتی که مشمول انسان‎ها است از جمله زاده شدن و زادن و فرزندان داشتن از جمله صفاتی است که خداوند در این آیه نیز به آن اشاره کرده است.
این استاد حوزه تصریح کرد: مسیحیان هستند که خداوند را دارای فرزند می دانند و فرزند ایشان را نیز حضرت مسیح(ع) معرفی می کنند؛ مشرکان قریش نیز مدعی بودند خداوند دارای دختر است که موضوع باطلی است.
آیت‎الله‎العظمی سبحانی بیان کرد: یهودیان عزیر را فرزند خداوند می‎دانستند که خداوند در این آیات به همه این گروه‎های مشرک و پیروان برخی ادیان که دین خود را تحریف کرده‎ بودند پاسخ می‎دهد.
وی گفت: خداوند در این آیات بیان می‎دارد که او قادر و بی نیاز و لم یلد و لم یولد و لم یکن له احد است؛ فرزند نیز احتیاجی ندارد زیرا فرزند یکی از احتیاجات انسان است؛ از دیگر سوی داشتن فرزند سبب تعدد خدا است و این موضوع باطل است.
آیت‎الله‎ سبحانی با ذکر این مطلب که صرف وجود قابل تکرار نیست، بیان کرد: خدا دارای ماهیت و عدم نیست و صرف وجود است و صرف وجود قابل تعدد نیست، خداوند صرف وجود است و هیچ همتایی ندارد.
وی اظهارکرد: خداوند متعال غیر متنها است؛ او است که زمین و ابرها و آسمان و ستاره‏ها را به وسیله یک ملک اداره می‎‏کند؛ نظم حاکم در نظام خلقت نیز از دیگر آثار رحمت و قدرت لایزال الهی است.
captcha