رابطه اصلاح نظام بانکی و تحقق اقتصاد مقاومتی
کد خبر: 3514192
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل/ کولیوند تشریح کرد:

رابطه اصلاح نظام بانکی و تحقق اقتصاد مقاومتی

گروه اقتصاد: یک نماینده مجلس اظهار کرد: اگر تسهیلات نظام بانکی در مسیر زد و بند و فعالیت‌های کاذب اقتصادی همانند سکه، ارز و سایر فعالیت‌های دلالی‌گری قرار گیرد، مانع بزرگی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

محمدجواد کولیوند، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکید رئیس جمهور بر اصلاح سریع‌تر نظام بانکی، به بیان لوازم و ضرورت‌های اصلاح نظام بانکی پرداخت و اظهار کرد: نظام بانکی ما به علاوه چند بخش اقتصادی دیگر دیگر باید شاهد تغییرات باشد. اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور را نجات دهیم، یکی از راه‌های نجات اقتصاد، رونق تولید است و رونق تولید اتفاق نمی‌افتد مگر اینکه تسهیلات نظام بانکی، هم در بخش کشاورزی و هم در صنعت و صنایع کوچک بتواند کمک کننده رونق این بخش‌ها باشد.

اهمیت اصلاح نظام بانکی

وی ادامه داد: در نظام بانکی ما تسهیلات عمدتا به بخش‌هایی می‌رود که همانند تولید و صنعت، نجات دهنده اقتصاد کشور نیست که بتواند اشتغال را رونق دهد. اگر مشکل اشتغال حل شود، سایر بخش‌های اقتصادی مربوط به زندگی مردم بهبود پیدا کرده و رونق اقتصادی ایجاد می‌شود.
نماینده کرج و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این اوصاف، اصلاح قوانین مربوط به نظام بانکی، به مراتب سنگین و حساس بوده و اصلاح آن هم ضرورتی انکارناپذیر است اما هم دولت و هم مجلس باید کمک کنند تا نظام بانکی ما از نظر نقدینگی به جایی برسد که بتواند به تولید، اشتغال، کشاورزی و حمل و نقل کمک کند.

نقش کاهش سود بانکی در رونق اقتصادی

کولیوند اضافه کرد: نظام بانکی باید بتواند تسهیلات لازم برای بخش‌های مختلف اقتصادی را فراهم کند اما باید قوانین به گونه‌ای باشد که این تسهیلات در مسیری قرار گیرد که رونق اقتصادی را در پی داشته باشد.
عضو کمیسیون شوراهای مجلس در پاسخ به این پرسش که کاهش سود بانکی در روزهای اخیر را در راستای اصلاح نظام بانکی تا چه اندازه ضروری می‌دانید؟ عنوان کرد: اگر می‌خواهیم نظام اقتصادی کشور را نجات دهیم، باید تسهیلات با نرخ ارزان در اختیار بخش‌های تولید و کشاورزی قرار داده شود. تسهیلات با نرخ گران قطعا نمی‌تواند این مجموعه‌ها را نجات دهد و به همین دلیل باید نرخ سود بانکی کاهش پیدا کرده اما از سوی دیگر تعداد تسهیلات را هم بالا ببریم.

نقش اصلاح نظام بانکی در تحقق اقتصاد مقاومتی

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب بر اصلاح نظام بانکی، این مسئله چه تأثیری بر تحقق اقتصاد مقاومتی دارد؟ عنوان کرد: طبیعتا اگر می‌خواهیم رونق اقتصادی داخلی ایجاد کنیم، این امر به جز با ارائه تسهیلات از سوی نظام بانکی به نقاط حساس و اصلی اقتصادی میسر نمی‌شود.
نماینده کرج و اشتهارد در خانه ملت در پایان تأکید کرد: اگر تسهیلات نظام بانکی در مسیر زد و بند و فعالیت‌های کاذب اقتصادی همانند سکه، ارز و سایر بازارهای دلالی‌گری قرار گیرد، مانع بزرگی بر سر راه تحقق اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

اکبر ابراهیمی
مطالب مرتبط
captcha