تکفیر؛ تهدیدی برای آینده کشمیر/ خواسته مردمی شایسته احترام است
کد خبر: 3516547
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵
امام جمعه کویته عنوان کرد:

تکفیر؛ تهدیدی برای آینده کشمیر/ خواسته مردمی شایسته احترام است

گروه بین‌الملل: حجت‌الاسلام سید‌هاشم موسوی گفت: برخی احزاب تندرو که گرایش به تکفیری‌ها دارند، تلاش می‌کنند تأثیر زیادی در آینده مردم کشمیر و تحولات این منطقه داشته باشند.

تکفیر؛ تهدیدی برای آینده کشمیر/ خواسته مردمی شایسته احترام است
حجت‌الاسلام سید‌هاشم موسوی، امام جمعه کویته و عضو شورای عالی «مجلس وحدت مسلمین» پاکستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) وضعیت منطقه جامو و کشمیر و آینده کشمیری‌ها را که این روزها شاهد سرکوب توسط ارتش هند هستند، تحلیل و بررسی کرد که حاصل آن از نظر می‌گذرد:

ایکنا: ابتدا نظرتان را درباره حوادث اخیر در کشمیر هند اعلام بفرمایید؟
ـ کشمیر از زمان تقسیم هند و پاکستان توسط استعمار پیر انگلیس یک معضل شده است و علت این کار توطئه انگلیس برای تسلط بر این منطقه است، هند نه فقط در کشمیر بلکه در کشور پاکستان نیز مداخله داشته است و هیچ‌گاه حق آزادی و اراده کشمیری‌ها را نپذیرفته، این روزها نیروهای امنیتی هند با اعمال حکومت نظامی در منطقه کشمیر پس از شهادت برهان وانی، فرمانده «حزب المجاهدین» با حمله به مسلمانان جامو و کشمیر دست کم ۵۰ نفر را شهید و بیش از ۳۵۰۰ تن را زخمی کرده‌اند. در اثر حملات شدید به مردم کشمیر ۱۲۰ نفر نیز نابینا شده‌اند و با توجه به حکومت نظامی در منطقه تهیه مواد خوراکی و آذوقه برای مردم منطقه مشکل شده است.
نیروهای امنیتی هند رهبران فعال کشمیری را بازداشت کرده‌اند و دولت هند تمام شبکه‌های ارتباط جمعی، اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای را از ۱۱ روز پیش قطع و از سه روز پیش چاپ و انتشار روزنامه‌ها را در این منطقه ممنوع اعلام کرده است.

ایکنا:  آیا سیاست سرکوب که ارتش هند در پیش گرفته است، می‌تواند مسلمانان و ساکنان منطقه کشمیر را ساکت کند و سبب شود آن‌ها از اعتراضات دست بردارند؟
ـ نیروهای مسلح هند بارها تجربه کرده‌اند که با کشتار مسلمانان در منطقه جامو و کشمیر نمی‌توانند تظاهرات مردمی را سرکوب کنند؛ اما با این وجود دست به اقدامات خشونت‌آمیز می‌زنند، به نظر من شایسته است که هر دو کشور پاکستان و هند با انجام مذاکرات و با در نظر گرفتن خواسته مردم کشمیر تصمیم‌گیری کنند و اگر آنها خواستار ملحق‌شدن به پاکستان هستند باید دو کشور بپذیرند‌، اگر آنها می‌خواهند جداگانه یک منطقه مستقل داشته باشند و یا اگر اکثریت آنها خواستار الحاق به هند هستند که بعید به نظر می‌رسد نیز باید به نظر آنها احترام گذاشته شود.
 
ایکنا: در صورت استقلال کشمیر چه سرنوشتی در انتظار مسلمانان خواهد بود؟

ـ بستگی به شعور و فهم مردم این منطقه دارد، به نظر من آنها که برای استقلال خود تظاهرات می‌کنند این شعور را نیز دارند که بتوانند در آینده به عنوان بخشی از پاکستان یا منطقه‌ای کاملا مستقل، حاکمیت جداگانه تشکیل دهند و امور خود را اداره کنند. گرچه برخی احزاب تندرو که گرایش به تکفیری‌ها دارند نیز تلاش می‌کنند، تأثیر بیشتری در آینده مردم کشمیر داشته باشند؛ اما مردم کشمیر به عنوان مسلمان معتدل آنها را قبول نخواهند کرد، به شرط اینکه کشورهای استعماری مانند آمریکا مداخله و توطئه نکنند، با توجه به احتمال این دخالت به نظر می‌رسد که اگر مردم کشمیر به کشور پاکستان ملحق شوند، بهتر خواهد بود.
 
ایکنا: کشورهای اسلامی و سازمان همکاری اسلامی در حال حاضر چه وظیفه‌ای در قبال مسلمانان کشمیر دارند؟
 ـ طبق فرموده امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) «یاور مظلوم و دشمن ظالم باشید»؛ بنابراین تمامی کشورهای اسلامی وظیفه دارند از مظلومین کشمیر حمایت کنند و برای حل این مسئله مسلمانان جهان نیز باید فریاد اعتراض‌آمیز سر دهند.
سازمان کنفرانس اسلامی نیز که هدف آن دفاع از مظلومین مسلمان است باید احساس مسئولیت کند؛ اما متأسفانه اخیرا شاهدیم که این سازمان در انجام وظیفه و عمل به مسئولیت‌هایش کوتاهی می‌کند و به خاطر برخی کشورهای مرتجع منطقه مسئولیت‌پذیر نمانده است.
 
ایکنا: در پایان اگر صحبت خاصی دارید، بفرمایید:
ـ امروز جامعه جهانی نیز با عمل به وظیفه انسانی باید در این مسئله نقش خود را ایفا کند و سکوت جامعه جهانی خیانت است، من در اینجا از تریبون ایکنا از عموم مسلمانان جهان درخواست می‌کنم که برای دفاع از مظلومین کشمیر فریاد بزنند و با تظاهرات، تجمع و فعالیت رسانه‌ای بر هند فشار وارد کنند تا آنها دست از سر مردم بی‌دفاع کشمیر بردارند.

captcha