اجرای طرح‌های ملی قرآنی در شش‌ماهه اول و دوم هر سال
کد خبر: 3517197
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۹
قره‌شیخلو پیشنهاد داد:

اجرای طرح‌های ملی قرآنی در شش‌ماهه اول و دوم هر سال

گروه فعالیت‌های قرآنی: رئیس سازمان دارالقرآن در اولین برنامه تلویزیونی و آغاز اجرای طرح فراگیر 1450 پیشنهاد داد تا چنین طرح‌هایی بدون وقفه و در طول سال با همکاری تمامی دستگاه‌های قرآنی برگزار شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با پخش اولین برنامه تلویزیونی 1450 شب گذشته، دوم مرداد از شبکه قرآن و معارف سیما، آغاز این طرح ملی، فراگیر و تابستانی اعلام شد.

طی این برنامه زنده تلویزیونی که با اجرای هادی ربیعی و ایزدی همراه بود. اولین مرحله مسابقه پیامکی با سامانه پیام کوتاه 300001450 اجرا شد. پخش چندباره آیات ابتدایی سوره مبارکه حدید با صدای قاریان مطرح، پخش آموزش حفظ قرآن توسط محمدمهدی بحرالعلوم، حافظ و مدرس قرآن کریم و پخش دیدار مدیران شبکه قرآن سیما با آیت الله العظمی مکارم شیرازی از دیگر آیتم‌های این برنامه بود.

این طرح هرساله به همت شبکه قرآن و با محوریت یکی از سوره‌های قرآن کریم و امسال با توجه به سوره حدید و ارائه آموزش روخوانی، حفظ و مفاهیم و تفسیر این سوره اجرا می‌شود. هرساله دیگر سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور نیز در برپایی کامل و جامع این طرح نقش دارند به همین منظور شب گذشته سه نفر از مسئولان همکار در این طرح در این برنامه تلویزیونی حضور یافتند.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در این برنامه با اشاره به یکی از مأموریت‌های این سازمان که توسعه آموزش عمومی قرآن است، تصریح کرد: طی همکاری 9 ساله سازمان دارالقرآن در اجرای طرح‌های قرآنی 1441 تا 1449، برپایی کلاس‌های حضوری را در دستور کار قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه طی طرح 1449، 60 هزار نفر برای تشکیل کلاس‌ها ساماندهی شدند، گفت: سال گذشته، کاروان 1449 در همه استان‌ها در قالب برنامه تلویزیونی حضور یافتند که هماهنگی‌های این گروه با استان‌ها نیز برعهده این سازمان بود.

رئیس سازمان دارالقرآن با تأکید بر اینکه باید هرساله بازخورد این طرح به اطلاع نهادهای همکار برسد، افزود: انتقال این بازخوردها و نتایج مثبت و منفی کارهای صورت گرفته در طرح، برای انتقال بهتر تجربیات و ارتقای کارها برای طرح‌های بعدی مؤثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه از ظرفیت استان‌ها استفاده خواهد شد،‌ جنس این طرح را آموزشی برشمرد که منجر به انس کامل و دائمی با قرآن کریم خواهد شد و افزود: توجه همزمان به روخوانی، حفظ و مفاهیم، منجر می‌شود تا افراد، تک‌بعدی با قرآن کریم مواجه نباشند.

قره‌شیخلو، اجرای این طرح را طی سال‌های گذشته، موفق ارزیابی کرد و پیشنهاد داد تا این طرح به صورت مقطعی در تابستان‌ها اجرا نشود و تأکید کرد: بهتر است که چنین طرح‌هایی طی سال و در دو بازه شش ماهه اول و دوم، بدون وقفه اجرا شود، این وقفه یکساله بین طرح، اختلال ایجاد می‌کند. البته این منوط به کمک بیشتر دستگاه‌های قرآنی است. در مجموع اجرای چنین طرح‌هایی بهانه برای انس با قرآن است.

گزارش ایکنا حاکی است، رحیم قربانی، رئیس مرکز قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و مسئول دارالقرآن بسیج کشور، مهمان دیگر این برنامه بود که به همکاری بسیج به عنوان گسترده‌ترین نهاد مردمی در سطح کشور اشاره کرد و افزود: بسیجیان همیشه آماده به خدمت به ویژه برای قرآن کریم هستند. طی سال گذشته بیشترین همکاری را برای اجرای طرح قرآنی 1449 داشتند و امسال نیز پایگاه‌های بسیج این همکاری را خواهند داشت.

وی افزود: در پایگاه‌ها و مراکز بسیج در سراسر کشور،‌ طرح جوانه‌های صالحین برای غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان اجرا می‌شود که اجرای طرح 1450 را نیز به این مراکز ابلاغ خواهیم کرد. امسال نیز طرح آموزشی ـ تربیتی 750 هزار حافظ بسیجی را خواهیم داشت که سوره‌های مسبحات را محور کار خود قرار داده‌اند که در اولین گام از سوره حدید آغاز خواهد شد.

محمدرضا جعفری، معاون آموزش و پژوهش ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور نیز با حضور در این برنامه، مهمترین فعالیت این کانون‌ها را آموزش قرآن کریم برشمرد و افزود: در طول سال فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی کانو‌ن‌های مساجد با حضور اساتید برقرار است. طرح تلاوت نور، تفسیر و آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن در دو هزار جلسه خانه‌های نور مساجد برپا می‌شود و امسال نیز از این گستردگی این مراکز برای همکاری با طرح 1450 و حفظ سوره حدید یاری خواهیم گرفت.

یادآور می‌شود، طرح 1450 تا ۱۳ شهریورماه ادامه خواهد داشت. این طرح به صورت مشترک بین شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی به‌ویژه رادیو قرآن دنبال می‌شود و نام کلی این طرح «۱۴۵۰ قرآن، کتاب زندگی» خواهد بود.

در سایت شبکه قرآن سیما جدول پخش برنامه‌های مختلف مرتبط با ۱۴۵۰ قابل دریافت خواهد شد. این طرح در شبکه قرآن سیما در دو فضای استقرار مخاطبان دنبال می‌شود که اولین برنامه ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۲ و برنامه دوم از ساعت ۲۱ تا ۲۲:۱۵ پخش می‌شود.

سوره مبارکه حدید سوره‌ای است که براساس پیش‌بینی امام صادق(ع)، خداوند دو قطعه از قرآن را برای مردمان آخر الزمان نازل کرده، یکی سوره مبارکه توحید و دیگری آیات آغازین سوره حدید است.

captcha