مهاجرت قاریان؛ خلأیی بزرگ برای شهرستان‌ها
کد خبر: 3517591
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۳
شاکرنژاد عنوان کرد:

مهاجرت قاریان؛ خلأیی بزرگ برای شهرستان‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی: قاری بین‌المللی قرآن کریم با بیان اینکه مهاجرت قاریان قرآن از شهرستان‌ها، ضربه بزرگی برای شهرهای کوچک است که خلاء بزرگی ایجاد می‌کند، گفت: این مهاجرت نشان‌ می‌دهد که برخی مسئولان و همچنین اساتید قرآن شهرستان‌ها نتوانسته‌اند برای رشد و ارتقای قاریان قرآن به درستی کاری انجام دهند.

حمید شاکرنژاد، قاری بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در پاسخ به چرایی نقل مکان و مهاجرت برخی از قاریان از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ آن هم برای مباحث قرآنی، ابراز کرد: رفتن قاریان قرآن از شهرهای کوچک نشان‌دهنده آن است که اساتید قرآنی آن شهرستان‌ها نتوانسته‌اند، برای رشد و ارتقای قاریان قرآن به درستی کاری انجام دهند.
این قاری بین‌المللی ادامه داد: نکته دوم اینکه، مهاجرت قاریان قرآن از شهرستان‌ها، ضربه بزرگی برای شهرهای کوچک بوده و خلأ بزرگی ایجاد می‌کند در حالی که خود این افراد می‌توانند شاگردان تأثیرگذاری در شهرستان باشند و در آینده نیز به جایگاه استادی در محل سکونت خود برسند.
شاکرنژاد با تأکید بر اینکه متأسفانه این مشکل و ضعف در شهرستانی مثل مشهد نیز وجود دارد و بعضی از اساتید به سمت تهران و بعضی شهرستان‌های دیگر رفته‌اند، عنوان کرد: یقینا بعد رسانه‌ای و تبلیغاتی شهرستان‌های بزرگ قابل مقایسه با شهرهای کوچک نیست.
کم‌اهمیتی به قرآن از سوی برخی مسئولان
مؤذن حرم مطهر رضوی با گلایه از مسئولان در این زمینه، ادامه داد: مسئولان اهمیتی که به بعضی رشته‌های ورزشی می‌دهند، همان‌ اندازه به قرآن، جذب جوانان به این عرصه و معرفی چهره‌های شاخص بین‌المللی قرآن توجه نمی‌کنند. حال باید این سؤال را پرسید که آیا مسئولان همانقدر که به فکر ورزش و حمایت از آن بودند از قرآن و چهره‌های قرآنی حمایت کرده‌اند؟
کمبود برگزاری کرسی‌های تلاوت قرآن در مشهد و شهرستان‌ها
وی با بیان اینکه استان خراسان رضوی مهد تلاوت قرآن است، اما مسئولان بستر لازم برای کرسی‌های تلاوت در مشهد را فراهم نکردند، گفت: چرا باید بسیاری از قاریان برجسته ما در بیشتر اوقات برای برگزاری کرسی‌های تلاوت به دیگر استان‌ها مراجعه کنند در حالی که مسئولان استان می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب کرسی‌های تلاوت برگزار کرده تا علاقه‌مندان بتوانند کسب تجربه کرده و تلاوت داشته باشند.
شاکرنژاد با تأکید بر اینکه در این زمینه نیاز است تا مسئولان مربوطه با حمایت‌های مادی و معنوی، کلاس‌های مناسب زیر نظر اساتید قرآنی برگزار کنند، تصریح کرد: در واقع باید به اساتید و افراد قرآنی جایگاه مناسب و شایسته داده شود.
سبزوار؛ برخوردار از استعداد‌های قرآنی خوب
این داور برجسته قرآن که امر قضاوت مسابقات قرآن سبزوار در سال جاری را بر عهده داشت، گفت: رقابت بسیار نزدیک متسابقان این شهرستان، نشان‌دهنده انگیزه، علاقه و پشتکار آنها است.
وی ادامه داد: اما در عین اینکه قاریان سبزواری خوش صدا و خوش لحن هستند، نیاز است، مسئولان قرآنی با برنامه‌ریزی مناسب، دوره‌های آموزشی را در طول سال برای افراد مستعد و جهت رشد و ارتقاء سطح توانمندی آن‌ها برگزار کنند تا شاهد موفقیت‌های چشم‌گیر این افراد در آینده باشیم.
شاکرنژاد، قاریان قرآن سبزواری را دارای استعداد و توانایی بالا دانست که هنوز به نحو احسنت از این استعداد خود استفاده نکرده‌اند و در ادامه بیان کرد: متسابقان باید هر ساله با شناسایی نقاط ضعف و قوت مسابقات قرآن، نقاط ضعف را برطرف و نقاط قوت را تقویت کنند.
دارنده مقام اول مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در سال 1384، اضافه کرد: اینکه هر ساله فقط مسابقات قرآن بدون هیچ‌گونه بررسی و شناسایی نقاط ضعف برگزار شود، مسلما فایده و اثر لازم را ندارد و تنها تکرار مکررات است.
captcha