ایران با مؤسسه اسلامی «اقرأ» هند همکاری می‌کند
کد خبر: 3517790
تاریخ انتشار : ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۷

ایران با مؤسسه اسلامی «اقرأ» هند همکاری می‌کند

گروه بین‌الملل: مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی در دیدار با معاون مؤسسه آموزشی اسلامی «اقرأ» هند، زمینه‌های همکاری دوجانبه را بررسی کرد.

ایران با مؤسسه اسلامی «اقرأ» هند همکاری می‌کند
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در گزارشی که خانه فرهنگ ایران در بمبئی در اختیار ایکنا قرار داد، آمده است: مهدی زارع ‌بی‌عیب، مسئول خانه فرهنگ، با تسنیما قاضی، معاون مؤسسه اقرأ، دیدار و در خصوص مسائل آموزشی و تربیتی بحث و تبادل نظر کرد.
در ابتدای این دیدار تسنیما قاضی، توضیحاتی درباره عملکرد و اهداف کاری مؤسسه اقرأ ارائه داد و در ادامه نماینده فرهنگی كشورمان، همکاری دو طرف را خواستار شد و گفت: فعالیت‌های آموزشی و تربیتی که به بنا و رشد شخصیت انسان کمک کند، در اسلام تأکید شده است.
وی ادامه داد: آموزش همراه با برنامه صحیح می‌تواند طی دوره‌های زمانی در سنین مختلف و مناسب مقطع تحصیلی، به رشد دانش‌آموزان کمک كند.
مسئول فرهنگی ایران در بمبئی تصریح کرد: شرایط مختلف مؤسسه اقرأ و امکانات و منابع موجود و اعضای هیئت امنای آن می‌توانند نقش بسیار اساسی در ارتقای فکری و تربیتی دانش‌آموزان و کسانی که در این مؤسسه آموزش می‌بینند، داشته باشند.
در پایان این جلسه دو طرف در خصوص همکاری‌های فرهنگی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در محل مؤسسه اقرا به توافق رسیدند.
مؤسسه اقرأ را بیشتر بشناسیم:
مؤسسه آموزشی اقرا در سال 1999 در سازمان اوقاف شهر بمبئی به ثبت رسید. هدف این مؤسسه پاسخ به نیازهای دینی جامعه مسلمانان به ویژه قشر دانش‌آموز و جوان با استفاده از شیوه‌های نوین است.
مؤسسه آموزشی بین‌المللی اقرا، ابتدا در شهر شیکاگو آمریکا تأسیس شد. بنیانگذاران این مؤسسه با استفاده از تجربه‌ای موفق توانستند شعبه دیگر خود را در شهر بمبئی هند افتتاح كنند و سپس این مؤسسه در بمبئی با برگزاری برنامه‌های سودمند برای جوانان و کودکان توانست به الگویی برای دیگر کشورهای آسیایی تبدیل شود.
رئیس كنونی این مؤسسه، عبدالله قاضی، اندیشمند برجسته اسلامی هند است که در زمینه تعالیم اسلامی و قیاس‌های مذهبی، تبحر خاص دارد و در دانشگاه‌های متعددی همچون دانشگاه علیگر، مدرسه اقتصادی لندن، دانشگاه هاروارد و ... مطالعاتی متعددی را انجام داده و هم اکنون در دانشگاه‌های هند و عربستان سعودی و آمریکا، به تدریس مشغول است.
در کنار وی خانم تسنیما قاضی، معاونت این مؤسسه را به عهده دارد. وی نیز در زمینه ارتقای سطح آموزش در بین کودکان و خانواده‌ها، مطالعات زیادی داشته و هم‌اکنون در مدارس دینی شهرهای مختلف هند تدریس می‌کند.
همچنین مؤسسه آموزشی اقرا توانسته است، با برگزاری کلاس‌های آموزشی، 23 معلم را در هند آموزش دهد. شعبه‌های این مؤسسه در کشورهایی همچون بنگلادش و عمان نیز دایر است و بیش از 3 هزار و 500 معلم از مزایای آن استفاده می‌کنند.قرآن و دروس حوزوی و اسلامی در مؤسسه اقرأ تدریس می‌شود.
مؤسسه متعلق به دیوبندی‌هاست
مؤسسه آموزشی اقرا متعلق به گروه دیوبندی‌ها است. دیوبندی‌ها به گروهی از مسلمانان اهل سنت اطلاق می‌شود که تمامی فتواها و دستورات دینی دارالعلوم شهر دیوبند را تمام و کمال در زندگی خود اجرا می‌کنند. شهر دیوبند در ایالت اوتارپرادش و در 150 کیلومتری دهلی واقع است.
اهمیت این شهر به علت وجود دارالعلوم دیوبند، یکی از مهم‌ترین و با نفوذ ترین مدارس و مکاتب اسلامی است. پس از درگیری‌های سال 1857 میلادی میان مردم هند و اشغالگران انگلیسی و شکست هندی‌ها، برخی از رهبران مسلمان که هدایت مبارزات استقلال‌طلبانه را به عهده داشتند، به فکر تأسیس نهاد فرهنگی انداخت که در مقابل فرهنگ مسلط و پیش رو انگلیسی بایستد و در همین راستا بزرگ‌ترین و معتبرترین مرکز آموزشی بنام دارالعلوم دیوبند در سال 1866 تأسیس شد.
مدارس مذهبی زیادی در هند، بنگلادش، پاکستان، افعانستان، ایالات متحده، آفریقای جنوبی و برخی نقاط دیگر دنیا تحت تأثیر اندیشه‌های دیوبندی بوده و امروزه از طریق اینترنت با دارالعلوم دیوبند در ارتباط هستند و سمینارها و گردهمایی‌های متعددی در شهرهای مختلف هند و کشورهای دیگر همچون پاکستان و آفریقای جنوبی برگزار می‌کنند.
 
 
 

captcha