مطالعات شیعی در دانشگاه «چستر» به روش قوم‌نگاری
کد خبر: 3518193
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۸
پرفسور شاربروت تبیین کرد؛

مطالعات شیعی در دانشگاه «چستر» به روش قوم‌نگاری

گروه بین‌الملل: مرکز مطالعات اسلامی که به‌تازگی در دانشگاه «چستر» تأسیس شده است، به‌طور ویژه به مطالعه در مورد نمودهای معاصر اسلام شیعی می‌پردازد که در این راه مخصوصاً از روش‌ تحقیقاتی قوم‌نگاری و روش پژوهشی علمی ـ اجتماعی بهره می‌گیریم.

الیور شاربروت شیعه‌شناسی
الیور شاربروت؛ استاد دانشگاه چستر انگلیس

«الیور شاربروت»، رئیس مرکز مطالعات اسلامی دانشگاه چستر انگلیس در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) ضمن بیان این مطلب گفت: من به مطالعات اسلامی و به‌ویژه مطالعات شیعی علاقمند شدم چون از زمان کودکی دوستانی از ایران داشتم که علاقه مرا نسبت به جوامع خاورمیانه، زبان‌ها، فرهنگ‌ها و ادیان آن‌ها برمی‌انگیختند.

وی افزود: مرکز اصلی مطالعات شیعی در بریتانیا دانشگاه «اکستر» است، البته مطالعات در مورد اسلام شیعی در دانشگاه‌های ادینبورگ، گلاسگو و دورهام نیز انجام می‌شود.
شاربروت گفت: مرکز مطالعات اسلامی چستر که به‌تازگی در دانشگاه چستر تأسیس شده است نیز به‌طور ویژه به مطالعه در مورد نمودهای معاصر اسلام شیعی می‌پردازد که در این راه مخصوصاً از روش‌ تحقیقاتی قوم‌نگاری و روش پژوهشی علمی ـ اجتماعی بهره می‌گیریم.
وی در مورد اهداف راه‌اندازی مطالعات شیعی در دانشگاه‌های بریتانیا گفت: من نمی‌توانم در مورد اهداف همکاران خود نظر بدهم اما هدف من نشان دادن تنوع مذاهب اسلام، جایگاه مرکزی که اسلام شیعی در طول تاریخ اسلام داشته و اهمیت کنونی آن در جامعه اسلامی معاصر است.
شاربروت گفت: پس از انقلاب اسلامی ایران توجه و علاقه برای شناخت اسلامی شیعی افزایش یافت و تشکیل مراکزی با اهداف و برنامه‌های مختلف آغاز شد.
وی افزود: تا پیش از انقلاب رویکردی که در رابطه با مطالعات شیعی وجود داشت فقط از نقطه‌نظر اهل تسنن بود و پژوهش‌ها بر پایه منابع اهل سنت انجام می‌شد اما این شرایط در حال تغییر است.
شاربروت با بیان اینکه نیاز به منابع تحقیقاتی برای تمرکز بر مطالعات شیعی همچنان وجود دارد، گفت: در بریتانیا علاوه بر مراکز مطالعات دانشگاهی شیعی که به پژوهش در این راستا می‌پردازند و نام آن‌ها ذکر شد، چند مرکز آموزش شیعی نیز در حال فعالیت هستند که دانشگاه مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن، کالج اسلامی لندن، کالج بین‌المللی علوم اسلامی و مؤسسه «المهدی(عج)» بیرمنگام از آن دسته‌اند.
شاربروت در مورد پژوهش‌های شیعی در دیگر کشورهای اروپایی گفت: در فرانسه، پژوهش‌های مهمی در مورد مطالعات شیعی در حال انجام است که مؤسسه مطالعات سیاسی پاریس و مدرسه عالی علوم اجتماعی مسئولیت انجام این پژوهش‌ها را بر عهده دارند.
پروفسور الیور شاربروت در مقطع کارشناسی در رشته مطالعات تطبیقی ادیان و فلسفه و مطالعات اسلامی در دانشگاه «بن» آلمان تحصیل کرده و مقطع ارشد و دکترای خود را در دانشگاه «سواس» به اتمام رسانده است.
وی اولین استاد مطالعات اسلامی دانشگاه چستر انگلیس و رئیس مرکز مطالعات اسلامی این دانشگاه است. در حال حاضر شاربروت به پژوهش در مورد جوامع شیعی بریتانیا و ارتباط آن‌ها با خاورمیانه می‌پردازد و به ترجمه متون شیعی به زبان انگلیسی مشغول است. وی سردبیر سالنامه مسلمانان در اروپا بوده و کتاب‌ها و مقالات ‌متعددی به چاپ رسانده است.
شاربروت اواخر اردیبهشت ماه 94 نیز با برگزاری همایش «اقلیت‌های شیعی در جهان معاصر» در دانشگاه چستر میزبان شیعه‌شناسان دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی بود.
captcha