لزوم توجه به نقش رسانه در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن
کد خبر: 3519632
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۴
حجت‌الاسلام مرادبیگی تاکید کرد:

لزوم توجه به نقش رسانه در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن

گروه اجتماعی: مدیر حوزه‌های علمیه استان ایلام با بیان اینکه تقویت حوزه‌های علمیه از طرف مسئولین می‌تواند نقش مهمی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، گفت: رسانه‌ها در ارتقای آگاهی جامعه در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن نقش بسزایی دارند.

حجت‌الاسلام و المسلیمن وعد مرادبیگی، مدیر حوزه‌های علمیه استان ایلام، امروز دوازدهم مرداد ماه در گفت و گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از ایلام، اظهار کرد: در سالیان گذشته یک حوزه بیشتر در این استان آن هم با حدود 70 طلبه و تا پایه ششم که اتمام سطح یک حوزه بود، فعالیت نمی‌کرد اما با تحولات صورت گرفته در سال 82 حوزه علمیه در استان ایلام روند رو به رشدی را چه از لحاظ نرم‌افزاری و چه از لحاظ سخت‌افزاری طی کرده و الان از یک حوزه به هفت حوزه رسیده و تعداد طلاب ما در مدارس علمیه استان نیز از 70 طلبه به 400 طلبه افزایش یافته است.
مدیر حوزه‌های علمیه استان با اشاره به اینکه با آغاز دوره میثاق طلبگی که در هفته جاری در حوزه علمیه صاحب‌الزمان (عج) ایلام برگزار شد قریب به 110 طلبه جدید را به آمار طلاب ما در استان اضافه خواهد کرد، اضافه کرد: 95 درصد از اساتید ما در مدارس علمیه این استان از طلبه‌های حوزه ایلام هستند که توانستند اعتماد مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور را جلب کنند.
مرادبیگی با تاکید بر اینکه مدیران داخلی ما در مدارس علمیه استان توانسته‌اند رتبه‌های برتر کشور را به خود اختصاص دهند، تصریح کرد: برخی از اساتید ما در حوزه‌های علمیه شهرستان‌های استان از اساتید برتر کشوری هستند و نباید فراموش کرد که این افراد از دانش‌آموختگان حوزه علمیه صاحب‌الزمان (عج) ایلام هستند.
وی با اشاره به اینکه ما در چند جنبه رسالت خودمان را انجام می‌دهیم، ادامه داد: بخشی از فعالیت ما در تربیت علمی طلاب است که الحمداله طلبه‌هایی که داریم همگی مستعد، پرتلاش، انقلابی و در خط نظام و ولایت‌فقیه هستند که این مهم یکی از اصول حوزه است.
مدیر حوزه‌های علمیه استان با بیان اینکه انقلابی فکر کردن، انقلابی ماندن و انقلابی عمل کردن از وظایف حوزه است، تصریح کرد: حوزه‌ای که تفکر و عمل انقلابی نداشته باشد یک حوزه سکولار و متحجر است و با داشتن اندیشه متحجرانه نمی‌توان جامعه را متحول کرد.
مرادبیگی یادآور شد: حوزه‌های علمیه بعد از جریان تربیت علمی طلاب، مهم‌ترین اولویت خود را تربیت اخلاقی طلبه‌ها می‌دانند چرا که تزکیه مقدم بر تعلیم و تربیت است و از ارکان و اصول حوزه علمیه همین است که به تربیت و تزکیه طلاب بیشترین توجه را داشته باشد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه توانستیم اساتید اخلاق و مشاوره را از قم به ایلام دعوت کنیم، اظهار کرد: در این راستا یک دوره شخصیت‌شناسی برای طلاب استان برگزار کردیم که در بخش فعالیت‌های قرآنی نیز با توجه به اهمیت موضوع، یک طلبه باید در تفسیر قرآن به آن مقدار که جامعه نیاز دارد تسلط داشته باشد.
این مدرس حوزه، نشر فرهنگ قرآن در رفتار و گفتار طلاب را از وظایف مهم حوزه برشمرد و گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای حوزه این است که جامعه و به ویژه نسل جوان را با فرهنگ و اندیشه‌های نورانی قرآن آشنا سازد.
مرادبیگی با بیان اینکه طلاب باید در مسیر قرآن قدم بردارند، اضافه کرد: ارتباط دادن مردم و جوانان با حوزه نیز یکی از وظایف حوزه‌های علمیه است که ایجاد مراکز مشاوره برای مردم به ویژه جوانان در مدارس علمیه در این راستا صورت گرفته است.
مدیر حوزه علمیه صاحب‌الزمان (عج) ایلام به نقش تبلیغی طلاب در نقاط مختلف استان اشاره و اضافه کرد: در جریان تبلیغ ما در برخی از نقاط استان نیازمند جذب روحانی هستیم.
وی با بیان اینکه در بحث پژوهشی نیز در حوزه‌ها و مدارس علمیه این مهم به عنوان یک اصل در نظر گرفته‌ شده، عنوان کرد: در حوزه انجام فعالیت‌های پژوهشی باید گفت که چندین مقاله برای شرکت در جشنواره «علامه حلی» (ره) از سوی طلاب ایلامی ارسال شده که مورد قبول نیز قرار گرفته‌اند.
این استاد حوزه به مشارکت طلاب ایلامی در بحث انجام امور تبلیغی مربوط به زکات در استان اشاره و بیان کرد: معتقدیم که در جهت مقابله با خطرات شبکه‌های اجتماعی در وهله اول باید به بیان آسیب‌های این شبکه‌ها پرداخته شود و خانواده‌ها بدانند چه آسیب‌هایی در این حوزه برای کاربران وجود دارد.
مرادبیگی با تاکید بر اینکه جامعه ما باید آسیب‌های فضای مجازی را باور داشته باشد، عنوان کرد: توجه به تربیت اسلامی جوانان و فرزندان باید در کانون خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد که در این راستا اولیا و مربیان مدارس باید با استفاده از نظر کارشناسان تربیتی، تربیت اسلامی را به نسل جوان بیاموزند چرا که ممکن است والدین آگاهی لازم در این بخش را نداشته باشند.
وی تقویت حلقه‌های صالحین را از دیگر راه‌های مقابله با هجمه فرهنگی دشمنان دانست و گفت: این تقویت باید آن چنان صورت گیرد که آسیب شبکه‌های اجتماعی به نسل جوان ما منتقل شده و آن را باور داشته باشند که تبلیغ و گفت و گوهای چهره به چهره با جوانان، استفاده از کارشناسان خبره تربیتی و ارائه جزوات آشنایی با آسیب‌های شبکه‌های مجازی می‌تواند در این زمینه مفید واقع شود.
مدیر حوزه‌های علمیه استان با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه می‌توانند در زمینه ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در مباحث تبلیغی با استفاده از بیان آیات و روایات، قدم‌های بزرگی بردارند، اظهار کرد: معرفی الگوهای تربیتی در بحث حجاب و عفاف برای زنان و بیان اثرات حجاب برای این قشر، می‌تواند نتایج بزرگی به همراه داشته باشد چرا که دشمن در هجمه فرهنگی خود مسئله بد حجابی را در راس برنامه‌های خود قرار داده که دستگاه‌‎های متولی باید در این زمینه نظارت بیشتری اعمال کنند.
این استاد حوزه به نقش رسانه‌ها در ارتقای آگاهی جامعه در مقابله با هجمه فرهنگی دشمن اشاره و بیان کرد: حوزه‌ها و مدارس علمیه می‌تواند نقش مهمی در ترویج فرهنگ حجاب و عفاف داشته و نجابت و فرهنگ عزت و کرامت انسانی را به جامعه القاء کند.
مرادبیگی اضافه کرد: با توجه به هجمه سنگینی که دشمنان علیه ما وارد کرده‌اند لزوم توجه به سبک زندگی اسلامی ایرانی بسیار حائز اهمیت است که البته تقویت حوزه‌های علمیه از طرف مسئولین می‌تواند نقش مهمی مبارزه با آسیب‌های اجتماعی داشته باشد.
وی عنوان کرد: تا نگرش تقویت حوزه‌های علمیه که یکی از مسایل مهم مبارزه با هجمه فرهنگی دشمن است نباشد، نمی‌شود آنچنان در مبارزه با این هجمه موفقیت‌های چشم‌گیری داشته باشیم.
گفتنی است که حوزه علمیه ایلام در سال 1354 با نام «باقریه» توسط آیت‌اله «حیدری ایلامی» راه‌اندازی شد و در سال 61 این حوزه با نام صاحب‌الزمان (عج) تغییر نام داد.
captcha