تکیه بر اخلاق حرفه‌ای؛ متمایزکننده خبرنگار ایرانی از غربی + عکس
کد خبر: 3521064
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
علی‌اکبر ضیائی عنوان کرد:

تکیه بر اخلاق حرفه‌ای؛ متمایزکننده خبرنگار ایرانی از غربی + عکس

گروه بین‌الملل: رایزن فرهنگی ایران در مالزی گفت: در دنیای امروز که رسانه‌های غربی تنها برای مطرح‌کردن خود از هر روشی در عرصه خبر استفاده می‌کنند، تکیه بر اخلاق حرفه‌ای ویژگی متمایزکننده خبرنگاران متعهد ایرانی است.

تکیه بر اخلاق حرفه‌ای؛ متمایزکننده خبرنگار ایرانی از غربی + عکس
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، به مناسبت ۱۷ مرداد آیین روز خبرنگار در رایزنی فرهنگی ایران در کوالالامپور با حضور فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران ایرانی مقیم مالزی برگزار شد.
این مراسم با حضور علی‌اکبر ضیائی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی برگزار و در آن از فعالان رسانه و خبرنگاران ایرانی مقیم مالزی در محل رایزنی تقدیر شد.
در این مراسم عباس قنبری، رایزن علمی ایران در منطقه شرق آسیا، مدیر و خبرنگار نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، خبرنگار صدا و سیما در منطقه شرق آسیا و فعالان رسانه‌ای و سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی ایرانی در مالزی و نوری چگینی، دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه شرق آسیا حضور یافتند.
رایزن فرهنگی ایران در مالزی ضمن تشکر از خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حاضر خبرنگاری را یکی از مؤثرترین شغل‌ها در جهان دانست که برای افزایش آگاهی جامعه تلاش می‌کند.
خبرنگار باید مانع سیاه‌نمایی غرب شود
وی گفت: خبرنگاران ایرانی باید مطابق با سیاست‌های کلان کشور در عرصه جهانی فعالیت کرده و مانع تلاش غرب برای سیاه‌نمایی در مورد کشور شوند.
رایزن فرهنگی ایران در کوالالامپور افزود: خبرنگاران تلاش زیادی برای آگاهی بخشی صحیح به جامعه از قشرهای مختلف انجام می‌دهند؛ بنابراین باید توجه بیشتری به این قشر خدمتگزار داشته باشیم.
قربانی‌شدن در راه پیروی حق بر ظلم و استبداد

ضیائی با اشاره به یاد و خاطره شهید محمود صارمی، گفت: خبرنگاری شغل و هنر سخت و مشکلی است که زمان و مکان نمی‌شناسد. بسیاری از خبرنگاران و تصویرسازان حقیقت و عدالت در دوران دفاع مقدس برای رساندن نوا و صدای پیروزی حق بر ظلم، استبداد و غرب در جنگ تحمیلی جان خود را از دست دادند. اما خبرنگاران دست از هدف خود بر نداشتند و شهید صارمی یکی از این اهل قلم است.
وی گفت: شغل خبرنگاری یعنی اختصاص بخش قابل توجهی از زندگی فردی و خانوادگی به منظور تأمین نیاز جامعه به آگاهی و این امری است که نمی‌توان برای آن تنها ارزش مادی قائل شد.
ضیایی در این نشست که در رایزنی فرهنگی ایران در مالزی برگزار شد، بر اصل اخلاق در حرفه خبرنگاری تأکید کرد و گفت: در دنیای امروز که رسانه‌های غربی تنها برای مطرح‌کردن خود از هر روشی در عرصه خبر استفاده می‌کنند، تکیه بر اخلاق حرفه‌ای ویژگی متمایزکننده خبرنگاران متعهد ایرانی است.  
خبرنگاری؛ وظیفه‌ای دشوار در دنیای امروز
به گفته وی، فناوری‌های نوین باعث شده بسیاری از مردم به سطحی‌نگری و مطالعه مطالب پیش پا افتاده کشانده شوند، و در این دوره وظیفه خبرنگاران بیش از پیش دشوار شده است. تأمین نیاز مخاطب و در عین حفظ رضایت وی، کار بسیار مشکلی است که نیازمند علم کافی، تجربه سازنده و تبحر لازم است.
رایزن فرهنگی ایران برخی از سطحی‌نگری‌ها در مخاطب را عامل افت جامعه دانست و گفت: این افت ناشی از مولفه‌های فرهنگی است. این ویژگی محدود به جامعه خاصی نیست، اما در جوامع در حال پیشرفت بیش از کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است.
به اعتقاد وی، در دنیای امروز که ویژگی‌های خبر و عرضه آن به مخاطب با گذشته تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است، یک خبرنگار باید با حفظ اعتبار ارگان خبری خود، بیشترین تلاش را به کار گیرد تا در عرصه خبر معتبر شناخته شود.  
تولید خبر هماهنگ با سیاست‌های کلان کشور؛ از ضروریات خبرنگاری
ضیائی با تأکید بر تولید خبر براساس واقعیت و هماهنگ با سیاست‌های کلان کشور که از ضروریات کار خبرنگاری است، گفت: تأثیرگذاری بر دیگر جوامع فرامرزی و رسانه‌های خارجی و انتقال واقعیت‌های موجود در کشور به خارج از مرزها وظیفه خطیر خبرنگاران و اهل قلم است.
وی وظیفه خبرنگاران ایرانی را که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند، خطیرتر دانست و گفت: غرض‌ورزی‌های غرب و عملیات روانی علیه ایران اکنون بر همگان آشکار است و خبرنگاران می‌توانند در رفع این غرض ورزی‌ها و ارتقاء جایگاه ایران در عرصه بین‌المللی نقش مهمی ایفا کنند.
در پایان این مراسم لوح‌های سپاسی از طرف اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان منطقه جنوب شرق آسیا توسط رایزن فرهنگی و نوری چگینی به خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای ایرانی مقیم مالزی اهدا و از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و فعالیت‌های خبری آنان در این منطقه قدردانی شد.

تکیه بر اخلاق حرفه‌ای؛ متمایزکننده خبرنگار ایرانی از غربی + عکس

تکیه بر اخلاق حرفه‌ای؛ متمایزکننده خبرنگار ایرانی از غربی + عکس

تکیه بر اخلاق حرفه‌ای؛ متمایزکننده خبرنگار ایرانی از غربی + عکس

تکیه بر اخلاق حرفه‌ای؛ متمایزکننده خبرنگار ایرانی از غربی + عکس
captcha