تشکیل «خانه ایده قرآنی» در خراسان رضوی
کد خبر: 3521401
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۳

تشکیل «خانه ایده قرآنی» در خراسان رضوی

گروه فعالیت‌های قرآنی: معاون قرآن و عترت اداره‌کل ارشاد خراسان رضوی با تأکید بر تشکیل اتاق فکر قرآنی و ایده‌پردازی در حوزه برنامه‌های قرآنی استان، گفت: حدود سال 94 پیشنهاد تشکیل «خانه ایده قرآنی» را مطرح کردم که طرح‌های اولیه تأسیس آن انجام شده و تا نیمه دوم سال 95 افتتاح می‌شود.

حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی با تأکید بر لزوم تشکیل اتاق فکر قرآنی و ایده‌پردازی در حوزه مباحث و برنامه‌های قرآنی در استان، اظهار کرد: در همین راستا حدود سال 1394 در جلسه کارگروه قرآنی معاونت قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد تشکیل «خانه ایده قرآنی» را در جهت شناخت نیازهای جامعه به ویژه نیازهای جوانان در حوزه مباحث قرآنی مطرح کردم که در این راستا پیشنهاد شد، این مرکز در یک مجتمع فرهنگی افتتاح شود.
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب در همین راستا اضافه کرد: طرح‌های اولیه برای تأسیس «خانه ایده قرآنی» انجام شده است، اما باید به سمت اجرا پیش برویم که هم‌اکنون پیگیری این اتفاق در حال انجام است و تلاش داریم تا مرکز «خانه ایده قرآنی» در نیمه دوم سال 95 افتتاح شود.
وی بیان کرد: انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی در سال 2017 فرصت مناسبی برای مدیران کشور، استان و مشهد است تا ظرفیت‌های قرآنی این شهر را به جهان اسلام معرفی کنند.
بر اساس توضیحات وی، برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در سال 2017، همراه با گستردگی بیشتری در بخش بین‌الملل، از دیگر برنامه‌های قرآنی سال 2017، سال انتخاب مشهد به عنوان پایتخت فرهنگ اسلامی به شمار می‌رود.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی با اشاره به افتتاح نخستین استودیوی تخصصی ضبط آثار قرآنی در مشهد افزود: ما در حال برنامه‌ریزی هستیم تا شیوه‌نامه اجرایی برای استفاده از این استودیو فراهم شود و کارکرد این استودیو به اطلاع عموم جامعه قرآنی کشور برسد.
وی با بیان اینکه این شیوه‌نامه تا حدود یک‌ماه آینده آماده خواهد شد، به بیان کارکردها و ظرفیت‌های این استودیوی تخصصی قرآنی در سال 2017 پرداخت.
کارکردهای استودیوی تخصصی قرآن در سال 2017
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب ادامه داد: افتتاح این استودیو، این فرصت را برای ما فراهم کرده است تا بتوانیم تلاوت‌های قاریان غیرایرانی که در نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد حضور می‌یابند و همچنین در طول سال به دعوت نهادهای مختلف وارد مشهد می‌شوند را ضبط کنیم و در اختیار مؤسسات قرآنی برای استفاده در امر آموزش قرار دهیم.
وی ضبط آموزش علوم قرآنی را یکی دیگر از کارکردهای استودیوی تخصصی ضبط آثار قرآنی برشمرد و توضیح داد: ما امروز اساتید قرآنی زیادی داریم که نباید اجازه دهیم آثارشان از بین برود؛ افتتاح این استودیو فرصت مناسبی است تا فعالیت‌های قرآنی گسترش یابد و هنر قاریان، حافظان و اساتید قرآنی برای آیندگان ماندگار شود.
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب به ارائه توضیحاتی در مورد برخی دیگر از برنامه‌های قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز گفت: برگزاری پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت مهم‌ترین برنامه‌ای است که پس از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد در دستور کار قرار گرفته است؛ آیین‌نامه‌، شیوه‌نامه و دستورالعمل‌های این مسابقات، که 20 آبان‌ماه برگزار می‌شود، در وبگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی قرار گرفته است.
اعطای گواهی ضمن خدمت به شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری قرآن و عترت
وی، همچنین با اشاره به حضور پنج‌ هزار نفر از خراسان رضوی در آزمون سراسری قرآن و عترت، از اعطای گواهی ضمن خدمت به تمامی کارمندان شرکت‌کننده در این مسابقات خبر داد و بیان کرد: بناست در سال جاری به تمامی کارمندان شرکت‌کننده، گواهی ضمن خدمت اعطا شود که این اتفاق، آمار شرکت در آزمون را به ویژه در اداره آموزش و پرورش بالا می‌برد؛ لذا پس از انجام هماهنگی‌ها، از طریق ایکنا اطلاع‌رسانی خواهد شد.
حجت‌الاسلام کاظمی‌نسب همچنین با اشاره به مراسم تجلیل از وحید مجتهدزاده، قاری و استاد پیشکسوت قرآن کریم، اظهار کرد: حدود سه سال قبل، قرار شد هزینه درمان ماهیانه‌ای به وی تعلق بگیرد که مدتی است این امر محقق شده؛ همچنین بخشی از هزینه کمک هزینه مسکن نیز توسط معاونت قرآن و عترت پرداخت شده است.
معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در همین راستا اضافه کرد: معتقدم پیش از اینکه قاریان به این وضعیت برسند باید مورد توجه قرار گیرند.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دعاگو
|
Germany
|
۱۳۹۶/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۱
0
0
باسلام
نظرات اینجانب راجع به ترویج قرآن و رشد آموزه های علمی در خصوص دین اسلام و تشیع و قرآن در پناه خداوند دادار از بدیهیات در مملکت ماست. ما باید برآن باشیم تا جلوی موانع پیشرفت علم و قرآن را از همان ابتدای کودکی بگیریم.
لطفا به این موضوع رسیدگی جدی شود بر این اساس که؛
۱ ـ با مراجعه به مراکزی که درخواست مجوز خانه های قرآن داده می شود مسئولین آن مرکز بی مهابا از کنارش رد می شوند و به راحتی می گویند می خواهید خانه قرآن تأسیس کنید که چه؟! و این را چندین بار در چندین دفعه مطرح می کنند و یا شرایط سخت را جلوی پایت می گذارند تا کلا خودت منصرف شوی.
از آنجایی که ما هر یک از مسلمانان بر این امر باید جدی و کوشا استقبال کنیم و حتی دیگران را در تصمیم مخاطب ترغیب و تشویق نماییم. مدام صحبت های مالی را پیش می کشند.
نمی دانم شاید چیزی که ابتدا در فکر خودشان می گنجد را به دیگران نسبت می دهند!! که برای درآمدش قصد تدسیس داید.
۲ـ به نظر اینجانب تأسیس خانه های قرآن در شهر ها و روستاها باید مانند تأسیس مساجد زیاد باشند یعنی هر چه بیشتر بهتر ...
۳ـ البته در کیفیت و نظارت مسئولین سازمان های تبلیغات و وزارت ارشاد اسلامی نسبت به کارکردهای خانه های قرآن هیچ تردیدی ندارم.
امید است این چند بحث مرا بخوانید و پاسخگو و به مسئولین ذیربط گوشزد نمایید. متشکرم
والسلام
captcha