تکریم امامزادگان و بزرگداشت بزرگان یک وظیفه مهم است
کد خبر: 3523823
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۰
شجاعی در جلسه شرح زیارت جامعه کبیره مطرح کرد؛

تکریم امامزادگان و بزرگداشت بزرگان یک وظیفه مهم است

کانون خبرنگاران نبأ:استاد حوزه و دانشگاه تکریم امامزادگان و بزرگداشت بزرگان را یک وظیفه مهم دانست و گفت: حفظ آثار و پیام ها و نظام تربیتی اهل بیت(ع) و بزرگان دین در تکریم و بزرگداشتی بوده که توسط مردم نسبت به آنها گذاشته شده است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ، محمد شجاعی استاد حوزه و دانشگاه شامگاه پنجشنبه ۲8 مرداد ماه در جلسه هفتگی شرح زیارت جامعه کبیره که در هیئت قرآن کریم حسینیه اثنی عشری شهر ری برگزار شد به حرمت قائل شدن مردم در هر ظاهری نسبت به امامزادگان و بزرگان دین و همچنین اثر تکریم و بزرگداشت آنان پرداخت.

http://8pic.ir/images/ma7or5l9eahfoohuy1ao.jpg

افراد را از روی ظاهر قضاوت نکنید

محمد شجاعی با اشاره به پاکی دل و رابطه آن با نشانه های خدا بیان کرد:هر چیز که رنگ خدا و نشانه خدا دارد نشان از یک پاکی دل و قدرت تقوای دل می باشد. گاهی وقتها افراد یک سلسلسه گناهان ظاهری دارند که بر اثر غلبه شهوت یا غفلت اتفاق می افتد ولی در قلب آنها اصلا شهوت گناه نیست، کسی که در دلش یک پاکی و قدرت نگهدارنده او از بسیاری از آلودگی ها وجود دارد نمی توان او را  به صرف ظاهر قضاوت کرد.

وی ادامه داد: درست کسی که ظواهر را رعایت نمی کند و به زیارت هم می رود اما همین که به زیارت آمده و تکریم می کند خودش یک قیمت و ارزش است، بالاخره در دلش این مقدسات بزرگ و مهم است حال شاید ضعف دارد یک مسائلی را رعایت نمی کند.

مهم بودن حرمت گذاشتن در زیارت

شجاعی افزود: چنین افرادی که ظاهری مناسب ندارد اما آنها به مکان های مقدس، مسجد، روحانیت، انگشتر و امثال آن احترام می گذارند که  نشان از پاکی دل آنها است. اما در مقابل کسانی که این موارد هم  برایشان مهم نیست نشان می دهد که دلش اصلا حریم ندارد وبی حریم هستند، چنین افرادی خیلی  راحت سقوط می کنند و اهل جهنم هستند، آن مقدار حرمت گذاشتن خیلی مهم است.

وی با اشاره به اینکه این بحث نداشتن ظاهر مناسب ولی گذاشتن حرمت در برخی موارد بحثی مفصل و نیاز به جلسه ای دیگر دارد،گفت: برخی هزار کار می کنند،ظاهر مناسبی ندارد اما نماز می خواند،بنابراین نباید چنین افرادی را مسخره کرد همان مقدار که حرمت را قائل شده در نجاتش تاثیر دارد و از شقاوت کلی شاید او نجات یافت. کاری نداشته باشید کسی جایی حریم ها را رعایت و جایی رعایت نمی کند هر چند خوب نیست اما آن مقداری که رعایت می کند ارزشمند است. در بسیاری از موارد همان مقدار کم و حرمت نگهداتشن کم باعث نجات فرد می شود.

برتری ادب نسبت به عقل

این استاد حوزه و دانشگاه به رابطه عقل و ادب اشاره و اظهار کرد: هر چیز احتیاج به عقل دارد اما عقل احتیاج به ادب دارد، خیلی ها دانشمند و بزرگ هستند وکار عقلی انجام می دهند اما ادب ندارند ،  گستاخ  و دریده هستند.

تکریم امامزاده و بزرگداشت بزرگان یک وظیفه مهم

محمد شجاعی تکریم امامزادگان و بزرگداشت بزرگان را نوعی احترام و ادب قائل شدن دانست و گفت: این تکریم امامزادگان و بزرگداشت بزرگان یک وظیفه بزرگ است که حق زیادی بر گردن ما و بشریت است، عده ای از جاهای مختلف که محل برگزاری یک بزرگداشت می باشد می روند مثلا به شیراز سر قبر حافظ یا سعدی و در آن مراسم شرکت می کنند که این یک احترام و بزرگداشت است یا به زیارت یک امامزاده می روند که این یک کار بزرگ است.

بقای آثار و پیام بزرگان در برپایی بزرگداشت ها

طلبه درس خارج حوزه علمیه بزرگداشت و تکریم امامزادگان و بزرگان را یکی از آثار زیارت و علت بقا آثار بزرگان دانست و گفت:یکی از آثار زیارت همین بزرگداشت ها و تکریم می باشد که باعث بقای آثار و پیام های بزرگانی که به زیارتشان می روند می باشد.

آشنا شدن با آثار و پیام های امامزادگان در اثر زیارت رفتن

وی ادامه دارد: زیارت کردن ها باعث می شود مردم با آثار ، پیام ها و سخن های امامزادگان آشنا شده و به آنان اقتدا کنند و این زیارت رفتن باعث حفظ این آثار می شود.

نهایت جهالت در شرک دانستن زیارت

شجاعی با انتقاد به کسانی که زیارت را شرک می دانند گفت:آنهایی که می گویند این کار شرک است نهایت جهالت را دارند این اکرام کردن بوده و دستور خود خداوند می باشد.

احترام و حرمت گذاشتن مردم باعث حفظ آثار آنان شده

مدیر عامل موسسه منتظران منجی حفظ آثار بزرگان در طی قرن ها تا کنون را در احترام و حرمت گذاشتن مردم به آنان دانست و گفت: حفظ آثار و پیام های اهل بیت(ع) و بزرگان دین  در طی قرن های گذشته تا کنون در اثر احترام و حرمتی که مردم گذاشته اند  می باشد که  اکنون این آثار سرمایه یک جامعه شده است در صورتی اگر مردم بی حرمتی می کردند این آثار حفظ نمی شدو ما الان صحیفه سجادیه و قرآن و احادیث و دیگر آثار بزرگان را نداشتیم.

حفظ نظام تربیتی بزرگان دین در زیارت رفتن

شجاعی اثر دیگر زیارت را حفظ نظام تربیتی بزرگان دانست و اظهار کرد:اثر دیگر زیارت و تکریم بزرگان دینی حفظ نظام تربیتی این بزرگان می باشد که مردم از آنها الگو گرفتند و اگر در طول تاریخ  انسان های بزرگی تربیت نموده ایم به خاطر این بوده که مردم اهل بزرگداشت بوده اند که این بزررگداشت ها باعث شده مردم راه این بزرگان را ادامه دهند و از آنها الگو بگیرند.

مردم ایران برترین مردم در حفظ آثار اهل بیت(ع)

شجاعی مردم ایران را برترین مردمی دانست که باعث بقا آثار اهل بیت(ع) شده اند، که هیچ ملتی به اندازه ملت ایران به قرب الهی و خانواده آسمانی خود نزدیک نشده اند.

عظمت مردم ایران نسبت به سایر ملت ها

وی ادامه داد: ایرانی ها با حرمتی که به خدا و اهل بیت ع گذاشتند بیشترین تاثیر را در بقا آثار اهل بیت گذاشته اند، بیشترین علما و عرفا از ایران بوده اند که این نشان از عظمت مردم ایران است.

بیشترین دانشمندان از ایران

شجاعی با اشاره به رعایت حرمت و احترام به بزرگان توسط ایرانی ها گفت: ایرانی ها چون حرمت و ادب بزرگان را رعایت می کردند باعث شد بیشترین دانشمندان را ایرانی ها تربیت کنند که هیچ ملتی به اندازه ایرانی ها آدم های بزرگ در رشته های مختلف تربیت نکرده اند که این بر اثر همین زیارت ها و حرمت نگهداشتن ها بوده است.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: پوشیدن لباس حضرت زهرا(س)،عزاداری و جشن در مناسبات مربوط به اهل بیت(ع) ، انتخاب اسماء اهل بیت(ع) برای فرزندان نوعی حرمت گذاشتن به آنان می باشد که می خواهند شبیه اهل بیت(ع) شوند.

وی ادامه داد: خیلی از آقایان و خانم ها هم هستند که از رعایت ظواهر شرعی و پوشش مثل ائمه ع  فراری هستند و می خواهند جوری در جامعه ظاهر شوند که با آبا و اجداد خودشان هم فرق داشته باشند، که این پوشش باعث فاصله افتادن بین خود و اهل بیت ع می شود.

«محمد» بیشترین  اسم در دنیا

شجاعی با اشاره به بیشتر اسم در دنیا گفت: بیشترین اسمی که در دنیا افراد برای فرزندانش انتخاب کرده اند اسم «محمد»است، که این نام گذاری نام پیامبر(ص) برای فرزندان  اجر و قرب  بالا و آثار خیلی خوب دنیایی و آخرتی دارد.

احترام و حرمت قائل شدن به نام  «محمد»

وی به حرمت قائل شدن به نام فرزندانی که محمد نام نهاده شده اند اظهار کرد: اگر کسی اسم پیامبر(ص) را برای فرزند انتخاب نموده است باید خیلی به آن بچه احترام بگذارد و بداند که اصلا انتخاب شدن آن اسم هم خیلی مهم بوده است.

عشق به اهل بیت(ع) عشقی سازنده

شجاعی با اشاره به عشق ورزیدن به اهل بیت(ع) گفت: عشق داشتن به اهل بیت(ع) و باعث سازندگی می شود، و وقتی عشق آمد شخص هم می خواهد خود را مثل محبوبش نماید.

وی ادامه داد: به محضی که در دلت تصمیم میگیرید می خواهید شکل کسی بشوید، به همان اندازه بالا یا پایین می روید که بستگی به عشقتان دارد پس چه بهتر که عشق شما اهل بیت(ع) باشد و شما را بالا ببرد.

خدا ما را با معشوقمان محشور می کند

شجاعی به محشور شدن انسان ها با معشوقی که در قلب داردند اشاره و بیان کرد: در روایت داریم اگرانسان تمام عمر را روزه بگیرید و تمام شب ها تا صبح بیدار بمانید و مناجات بخواند  و در بهترین جای مسجد الاحرام هم کشته بشوید خداوند او را  با معشوقش، با هوا و هوس نهایی و معشوق اصلی او که در قلبش می باشد محشورت می کند حال هر چه می خواهد باشد آن معشوق باشد با همان محشور می شود.

با حجابی که بی حجاب محشور می شود

شجاعی در ادمه گفت: کسی که 50 سال با حجاب است اما در باطن حجاب را دوست ندارد، روز قیامت بی حجاب محشور می شود . یا اینکه کسی نماز را با اجبار می خواند چون نماز به قلب او نمی رسد،  به نحوی این فرد از نماز متنفر هست بهره ای از این نماز نمی برد هر چند آن را انجام می دهد چون با تنفر و اجبار است بی فایده است. اما در مقابل نماز وقتی اسم گناه و معصیت می آید این فرد آن گناه به دلش می چسبد و با عشق آن را انجام می دهد و لذت می برد پس مهم عشق است که چسبندگی ایجاد کند اما وقتی نماز برای این فرد چسبندگی ندارد هر چند بخواند وی بهره ای از آن نمی برد.

به هر کس علاقمند هستید با همان فرد محشور می شوید

وی ادامه داد: فرد می گوید من مسلمانم اما عکسهای موبایلش را نگاه می کنید همه افراد جهنمی هستند شما بدانید با هرکس علاقمند هستید با همان شما را محشور می کند.اگر معشوق های شما بهشتی است حتما بهشتی هستید و اما اگر معشوق ها، آرمان های شما جهنمی است با همان شما را محشور می کنند.

کسب عشق و دلدادگی در اثر زیارت

شجاعی به کسب عشق و دلداگی در اثر زیارت اشاره و بیان کرد: اثر مهم زیارت این عشق و دلدادگی و شباهتی است که ایجاد می شود که به اهل بیت ع  شباهت پیدا می کنید.

بی اثر بودن زیارت فرد بد حجاب

وی ادامه داد: اگر یک خانم آرایش کرده یک چادر را به حرم بیاود و در حرم سر می کند هر چند آن حرمتی که می گذارد سر جایش خوب است  اما این زیارت دل چسب نیست، خیلی ها می آیند زیارت اما امام را قبول ندارد.

امیرمحسن سلطان احمدی
captcha