نخبگانی که در اردوهای جهادی زکات می‌دهند
کد خبر: 3525247
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳

نخبگانی که در اردوهای جهادی زکات می‌دهند

گروه جامعه: آبادانی ایرانی اسلامی، در گرو مشارکت همه ایرانیان است، آنجا که چشم از جایگاه و مال و مقام بشوییم و خدمت به خلق را هدف قرار دهیم توانسته‌ایم دین خود را به جامعه ادا و روح خود را از حس خوب همیاری و شاد کردن قلب دیگران سرشار کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حضور در اردوهای جهادی و خدمت به ساکنان مناطق محروم کشور از آن دسته فعالیت‌هایی محسوب می‌شود که بیش از آنکه حال جسمی مساعد بطلبد، همتی والا، روحی رفیع و دلی عاشق می‌خواهد تا بتوانی دست از تعلقات و راحتی‌های دنیا بشویی و افسار دل را به دست گرفته و رها از جاه و جلال و مقام خدمت به خلق خدا را بر همه چیز ارجح بدانی.

حضور در اردوی جهادی یعنی رسیدن به مرحله شکرگزاری نعمت و سپاس آنچه از سوی رب‌العالمین به تو ارزانی شده است، حضور در اردوی جهادی یعنی زکات بهره‌مندی از نعمت‌ها و چه بسیارند افرادی که در این میان به اندک داشته‌های خود نیز راضی هستند و درصدد تقسیم آن با نیازمندان بر‌می‌آیند.

در اردوهای جهادی که از طلوع انقلاب اسلامی در کشور رونق بخش بسیاری از مناطق محروم و گرمی دهنده به دل بسیاری از روستائیان مناطق محروم شده است، از هر قشر و نژادی و سن و سالی می‌توانی جوانمرد و شیرزن بیایی، چرا که حضور در این مجال تنها یک دل دریایی می‌طلبد و لاغیر.

در این میان نخبگان متعددی از جای جای کشور که در زمینه‌های مختلف علمی  و ورزشی درخشیده‌اند نیز در اردوهای جهادی حضور پیدا می‌کنند.

از جمله این افراد می‌توان به سید حامد شیرازی بهشتی‌ها، دکترای تخصصی آسیب شناسی بالینی- دکترای عمومی دامپزشکی نام برد که تا کنون دو بار در اردوهای جهادی حضور پیدا کرده است. وی حافظ کل قرآن کریم و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد کرج است و با شرکت در اردوهای جهادی در مناطق محروم کرمانشاه و جنوب کشور فعالیت‌های تخصصی نظیر معاینات واکسیناسیون، ارتقای آگاهی دامداران، مشاوره‌های دامپزشکی و ... را انجام داده است. یکی از اقدامات وی تشویق دانشجویان به حضور در این اردوها بوده، چرا که معتقد است با افزایش آگاهی روستائیان نسبت به بیماری‌های دامی می‌توان به پیشگیری قبل از وقوع بیماری پرداخت.

نخبگانی که در اردوهای جهادی زکات می‌دهند

آقای پرویزی، عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز به همراه همسرشان خانم بهزادی که کارشناس ارشد علوم حدیث است، زوج جوانی هستند که در اردوی جهادی روستای محروم محمودآباد استان فارس حاضر شده و به فعالیت‌های آموزشی و مشاوره‌ای پرداخته‌اند. از موارد مهمی که شاهد آن بوده‌اند، مشکلات اخلاقی، ضعف فرهنگی و فقر مردم بوده است که تأثیرات زیادی بر روند آغاز زندگیشان داشته است.

نخبگانی که در اردوهای جهادی زکات می‌دهند
محمد محمدی‌مهر، طلبه نخبه و پژوشگر اسلامی است که به همراه خانواده به مناطق محروم برخی از استان‌ها همچون؛ مازندران،  هرمزگان و ... سفر می‌کند و به تبلیغ دین مبین اسلام می‌پردازد. یکی از دغدغه‌هایی که وی در مناطق محروم مشاهده کرده است معضل ازدواج نکردن است و گاهی عدم شناخت یکدیگر که به آسیب‌های بعدی منجر می‌شود، از این رو وی با حضور خود در مناطق محروم توانسته به آموزش سبک زندگی بپردازد و تا حدودی از این موارد جلوگیری کند. همچنین در آموزش‌های عقیدتی، مشاوره و ...در این مناطق فعالیت می‌کند.

از دیگر نخبگانی که روح بلندی دارند و فارغ از جایگاه علمی خود در اردوهای جهادی حضور پیدا می‌کنند می‌توان از میثم حقیقت نام برد. وی فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی و یک چهره المپیادی است که همراه با گروه جهادی شهید دکتر شکری به منطقه محروم قلعه سیمون شهرستان اسلامشهر از توابع  استان تهران عزیمت کرده و به طور گروهی به معاینه، ترمیم و آموزش دندان اهالی حلبی نشین اقدام کرده‌اند. این اردو مبلغی نزدیک به 65 میلیون تومان خدمات برای منطقه به همراه داشته است. یکی از برنامه‌های مهم وی از این پس مراجعه موردی به مناطق محروم است.

نخبگانی که در اردوهای جهادی زکات می‌دهند

جواد عابدی‌زاده، نیز از فارغ‌التحصیلان نخبه در رشته کشاورزی علوم دامی  و دارای مقالات علمی برتر در همین رشته است. همچنین وی از فعالان اقتصاد مقاومتی در عرصه مرغداری محسوب می‌شود. عابدی‌زاده که تا کنون پنج مرتبه در اردوهای جهادی حضور یافته است، همراه با گروه جهادی شهدای گمنام به مناطق محروم استان گیلان عزیمت کرده و در آن جا به صورت رایگان و کاملا  تخصصی به آموزش و ترویج بخش‌های مختلف کشاورزی، عملیات دامداری، سم پاشی، خون گیری دام و درمان دام و طیور در آن مناطق می‌پردازد. فقر مالی، ضعف فرهنگی و بی اطلاعی نسبت به بیماری‌های دام و طیور از جمله خصوصیات مردم مناطق مورد عزیمت است. وی در ویزیت‌هایی که در این مناطق داشته‌ شاهد بیماری‌ طیور بوده و به دلیل بی اطلاعی مردم نسبت به این موضوع  و دور بودن دام پزشکی از این مناطق ، نسبت به تهیه گزار ش به دامپزشکی استان و پیگیری حضور آن‌ها در جهت واکسینه کردن طیور منطقه اقدامات شایانی را انجام داده است.

از دیگر فعالان حاضر در اردوهای جهادی محمدامین اسلام پور است، وی که سابقه سه بار حضور در اردوهای جهادی را داشته است. وی عضو هیئت علمی و استاد دانشگاه علوم تحقیقات و دانشگاه کرج است. وی به همراه همسرشان که متخصص دام هستند برای کمک به مردم بی بضاعت در قالب اردوهای جهادی به مناطق محروم سفر کرده و بدون هیچ چشم داشتی در جهت آموزش مردم روستا و آشنایی آن‌ها با بیماری‌های دامی و جلوگیری از شیوع آن تلاش می‌کنند. از جمله فعالیت‌های مهم وی بررسی وضعیت دام‌های منطقه و در صورت مشاهده بیماری، اطلاع رسانی به شبکه‌های دامپزشکی استان جهت جلوگیری از شیوع و درمان دام‌های مریض است. وی علاقه زیادی به ادامه این فعالیت دارد و دانشجویان خود را تشویق به شرکت در این اردوه‌ها می‌کند.

حسین فراهانی، نیز از نخبگان و مخترعین دارای مقام جهانی در رشته‌های شیمی و مکانیک است که تا کنون پنج اختراع ثبت کرده و 10 بار در اردوهای جهادی حضور یافته است.  وی به همراه همسرشان همراه با گروه جهادی مذکور به مناطق محروم کرمان - قلعه گنج عزیمت کرده و همراه با گروه به  فعالیت‌های عمرانی اعم از ساخت مدرسه، مسجد، ساخت حسینیه، مرکز پزشکی و فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و بهداشت و درمان  پرداخته‌اند.

در این میان هستند ورزشکارانی که به رسالت واقعی خود آگاهند و روح پهلوانی و جوانمردی آنان را نیز علاقه‌مند به خدمت رسانی به محرومان  کرده است. حامد شایان، قهرمان کاراته کشور در رشته کیوکوشین و فارغ التحصیل رشته برق و قدرت است. وی  به همراه گروه جهادی مسافران خورشید به مناطق محروم کرمانشاه، ایلام، کرمان، قم، مرکزی و ... سفر کرده است. از اقدامات مهم وی در مناطق محروم برگزاری کلاس‌های آموزش دفاع شخصی، کاراته، آمادگی جسمانی و برگزاری مسابقات طناب کشی، دارت و... ویژه جوانان و نوجوانان این مناطق بوده است. از مهمترین آسیب‌هایی که وی با آن‌ها روبرو بوده است می‌توان به فقر مالی، فرهنگی و اعتقادی اشاره کرد.
نخبگانی که در اردوهای جهادی زکات می‌دهند

آنان که از جان گذشتند و در جبهه‌های جنگ حضور پیدا کردند امروز نیز جبهه سازندگی را خدمت به مناطق محروم می‌بینند. به طوری که در این اردوهای جهادی می‌توانیم شاهد حضور رزمندگان هشت سال دفاع مقدس نیز باشیم. از جمله این افراد داوود زارع داویجانی، جانباز روشندل است که در عملیات بیت‌المقدس در فتح خرمشهر سال 1361 دچار 70 درصد مجروحیت جسمی شده است. وی همراه با گروه جهادی یونس به مناطق محروم استان‌های خراسان و کرمانشاه عزیمت کرده است و از فعالیت‌های وی و سایر اعضای گروهشان عملیات جوشکاری، لوله کشی، ساخت درب و پجره، لایه روبی قنوات و مرمت مدارس روستایی بوده است. حضور نامبرده در اردو سبب انگیزه جوانان شده است، همچنین از سایر فعالیت‌های ایشان در گروه، آموزش جوانان و تداعی کردن خاطرات جبهه و جنگ است.

آبادانی ایرانی اسلامی، در گرو مشارکت همه ایرانیان است، آنجا که چشم از جایگاه و مال و مقام بشوییم و خدمت به خلق را هدف قرار دهیم توانسته‌ایم دین خود را به جامعه ادا و روح خود را از حس خوب همیاری و شاد کردن قلب دیگران سرشار کنیم و با این حرکت به مسئولان نیز یادآوری کنیم که محرومان زیادی هنوز در کشور وجود دارند.
captcha