نامه امام علی(ع) به مالک اشتر منشوری جهانی برای همه دلتمردان است
کد خبر: 3525509
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۵

نامه امام علی(ع) به مالک اشتر منشوری جهانی برای همه دلتمردان است

گروه سیاسی: آیت‌الله حیدری با بیان اینکه فرمان امام علی(ع) به مالک اشتر منشوری برای جهان بشریت است، گفت: امام علی(ع) در این نامه به محورهای مهم حکومت‌داری اشاره می‌کنند که باید همواره آویزه گوش دولتمردان نظام اسلامی باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیت‌الله محسن حیدری امام جمعه موقت اهواز امروز 5 شهریور در خطبه‌های نماز جمعه اهواز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی به بیان فرازهایی از فرمان تاریخی حضرت امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر پرداخت و گفت: این فرمان گرچه خطاب به مالک اشتر هنگام گماشتن او به کارگزاری او مصر است؛ اما یقینا مخصوص شخص مالک اشتر نیست و سرزمین مصر نیست؛ بلکه حضرت در این نامه یک منشور حکومتی برای جهان بشریت صادر فرمودند.

وی با تأکید بر اینکه دولتمردان ما که خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی هستند، همواره باید این فرمان را آویزه گوش خود کنند، افزود: حضرت می‌فرماید: ای مالک! محبوبترین امور نزد تو سه چیز باشد؛ آنکه جنبه اعتدال دارد؛ امام با محوریت حق، دوم آنکه جنبه عمومی دارد از نظر عدالت، و دیگر آنکه بیشتر رضایتمندی عامه مردم را در برگیرد. می‌توان گفت حضرت امیرمؤمنان(ع) در این فراز به سه محور از محورهای حکومت‌داری انگشت گذاشته‌اند؛ اعتدال، عدالت محوری و مردم سالاری دینی.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: حضرت در ادامه درباره رضایتمندی عامه مردم که ما از آن به مردم سالاری دینی تعبیر می‌کنیم سخن گفته‌اند. حضرت مردم سالاری دینی را در مقابل حاکمیت یک طبقه و قشر خاص قرار داده‌اند. با توجه به اینکه در نظام اسلامی محوریت با ولایت الهی است و اذن الهی مشروعیت بخش همه حکومت‌ها است؛ خود به خود مردم سالاری، دینی است؛ یعنی در چارچوب دین و ضوابط شرعی است و تفاوت آن با دموکراسی غربی در قید دینی آن است.

امام جمعه موقت اهواز گفت: حضرت در این نامه، به مالک توصیه می‌کنند همواره عامه مردم را در نظر بگیرد و آنها را بر خاصه ترجیح بدهد؛ چون نارضایتی عمومی اثر همراهی و رضایت طبقه خاص را از بین می‌برد. حضرت در ادامه هفت خصوصیت طبقه خاصه را بیان فرمودند.

آیت‌الله حیدری ادامه داد: اولین ویژگی طبقه خاصه توقع بیش از حد آنها است، هزینه خشنود نگه داشتن آنها بسیار بالاست؛ بر خلاف مردم عامه که قانع هستند. اینها در مواقع بروز بحران و جنگ تماشاگر هستند. بیزاری از انصاف، اصرار و پافشاری برای رسیدن به خواسته‌های خود از دیگر ویژگی‌های طبقه خاصه است. دیگر آنکه وقتی به آنها ببخشی اهل تشکر و قدردانی نیستند و اگر مشکلی بر سر راه آنها به وجود آمد براحتی عذر کسی را نمی‌پذیرند و صبر آنها در برابر مشکلات اندک است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ادامه این نامه تاریخی گفت: حضرت در ادامه سه ویژگی برای عامه مردم برشمرده‌اند: تنها و تنها ستون دین عامه مردم هستند، آنانکه نظام اسلامی را تأیید می‌کنند، جمعیت مسلمانان را شکل می‌هند و نیروی دفاعی در برابر دشمنان است، عامه مردم هستند.

وی در ادامه یکی از افتخارات جمهوری اسلامی را مردمی بودن مسئولان آن خواند و گفت: شهید باهنر و شهید رجایی و شهدای کارمند ما در دفاع مقدس همه از قشر عامه مردم بودند و این نشان دهند آن است که بدنه دولت از عامه مردم هستند.

امام جمعه موقت اهواز در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر دو دولتمرد مکتبی و مخلص و از یاران امام(ره)، نامگذاری سالروز شهادت این دو دولتمرد به هفته دولت را سنت حسنه‌ای در کشورمان دانست و اظهار کرد: این هفته فرصتی است که مسئولان به مردم گزارش کار بدهند. همچنین فرصت خوبی برای نقد دولت است؛ چراکه نقد سازنده خدمت به دولت است.

وی ادامه داد: دولت یازدهم مانند بقیه دولت‌های نظام جمهوری اسلامی فعالیت‌ها و اقدامات خوبی طی 3 سال گذشته انجام داد. خدمات بزرگی انجام شد که باید از آنها تشکر کرد. تأیید ولت بر همه ما واجب است و ما این سیره را از امام(ره) و مقام معظم رهبری می‌گیریم. دولت‌ها با حمایت مردم است که برای خدمت بیشتر روی پای خود می‌ایستند.

آیت‌الله حیدری افزود: انصافا دولت یازدهم توانست تورم را کنترل کند. در زمنیه سلامت خدمات خوبی انجام داد. برجام گرچه فرجام خوبی نداشت اما این برکات را داشت که کشور را از بحران تحریم‌ها خارج کرد؛ گرچه بسیاری از تحریم‌ها عملا برقرار است ولی خدمات خوبی انجام شد. از جهت امنیتی نیز باید شکرگزار این نظام، سربازان گمنام امام، دستگاه‌های امنیتی، سپاه، نیروی انتظامی و قوه قضائیه باشیم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تصریح به اینکه در کنار این خدمات کاستی‌هایی نیز وجود دارد، گفت: بحث رکود متأسفانه فوق العاده رنج‌آور است. بالای 60 درصد کارگاه‌ها تعطیل است و باید برای آنها فکر اساسی کرد. مشکلات دیگری وجود دارد؛ چنانکه تحت نام اعتدال شاهد اشرافی‌گری در میان عده‌ای هستیم که سریعا باید با آن برخورد شود.

امام جمعه موقت بر میدان ندادن به فتنه گران در نظام جمهوری اسلامی تأکید کرد و گفت: اینکه مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند خط قرمز ما فتنه است، هشداری جدی است. فتنه گران به چیزی جز براندازی نظام قانع نبودند. نباید میدان دار شوند.

وی یکی ازبرکات دولت یازدهم در خوزستان را پیشرفت طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری این طرح را از سال 75 برای آباد کردن خوزستان که آباد کردن کل کشور را در پی دارد، ارائه دادند، متأسفانه طی 17 سال تنها 17 درصد آن اجرا شد؛ اما بحمدالله طی دو سه سال اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی حاصل شد.

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه 67 درصد در اجرای فاز اول این طرح پیشرفت حاصل شده است، گفت: به برکت عنایت ویژه مقام معظم رهبری و پشتیبانی دولت یازدهم اقدامات خوبی در این راستا انجام شده است. اما در عین حال اجرای این طرح با چالش‌هایی نیز در استان مواجه است.

امام جمعه موقت اهواز، کمبود آب را یکی از این چالش‌ها عنوان و تصریح کرد: خوزستان چندین رودخانه بزرگ دارد؛ اما متأسفانه از دولت سازندگی بدعتی ایجاد شد و ادامه پیدا کرد و آن انتقال آب‌های زیادی از خوزستان به استان‌های دیگر بود. طی این اقدام، 5 برابر میزان مصوب از آب‌های استان به بیرون انتقال داده شد. این کار خلاف قانون، بی عدالتی محض و ظلم به مردم خوزستان است. اگر این روند ادامه پیدا کند، مردم خوزستان به خاک سیاه خواهند نشست و ما از دولت می‌خواهیم هر چه زودتر جلوی این اجحاف نسبت به مردم خوزستان را بگیرد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری یکی دیگر از چالش‌های این طرح 550 هزار هکتاری را زهکشی زمین‌های کشاورزی و انتقال نمک و آب شور این زمین‌ها به طرف کرخه، کارون، تلاب هویزه و شادگان دانست و گفت: این مسأله کشاورزی و آب شرب و محیط زیست را در استان با مشکل موجه می‌کند و راه حل آن لوله کشی و انتقال این زهاب‌ها به هور دورق در خلیج فارس است که عملی شدن این کار نیازمند تصویب بودجه‌ مناسبی از سوی دولت است.

captcha