نامه رهبری؛ نمونه‌ای از نبرد نامتقارن/ هنوز رمزگشایی از نامه امام(ره) به گورباچف ادامه دارد
کد خبر: 3525803
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹

نامه رهبری؛ نمونه‌ای از نبرد نامتقارن/ هنوز رمزگشایی از نامه امام(ره) به گورباچف ادامه دارد

گروه اندیشه: فرمانده قرارگاه سایبری فاتحین، نامه امام خمینی(ره) به گورباچف و نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی را مصداق حالت نرم نبرد نامتقارن مثبت دانست و گفت: هنوز هم برخی از دانشگاه‌های روسیه روی نامه امام راحل کار می‌کنند تا بتوانند از پیش‌بینی تاریخی امام(ره) در خصوص فروپاشی شوروی رمزگشایی کنند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مرتضی آجیل‌چی، فرمانده قرارگاه سایبری فاتحین و عضو مجمع عفاف و حجاب مشهد مقدس در پنجمین روز از نشست تخصصی تربیت مبلغ اقتصاد مقاومتی که ظهر امروز، ششم شهریورماه در مکتب نرجس(س) مشهد برگزار شد، ابراز کرد: در یک جنگ، دو مؤلفه زمین و قاعده بازی تعریف می‌شود.
تبیین جبهه و استراتژی‌های مقابله
آجیل‌چی با اشاره به وجود دو زمین خودی و زمین دشمن در عرصه فرهنگی، به تبیین جبهه و استراتژی‌های مقابله در این فضا پرداخت و اظهار کرد: بنا بر دو مؤلفه زمین و قاعده بازی، چهار حالت رزم تعریف می‌شود.
وی با اشاره به اینکه اگر زمین و قاعده بازی هر دو در اختیار عمل‌کننده باشد، بهترین حالت خواهد بود، افزود: در حقیقت، این دو مؤلفه، تعیین‌کننده موقعیت رزم است. اگر دارایی‌های عمل‌کننده قرین یکدیگر باشد، نبرد متقارن خواهد بود و اگر هر دو در اختیار یکی از طرف‌های جنگ باشد، نامتقارن می‌شود که هر یک از این نبردها خود حالات مثبت و منفی را نیز شامل می‌شوند.
فرمانده قرارگاه سایبری فاتحین در تشریح نبرد نامتقارن منفی با اشاره به فرمایش امیرالمؤمنین(ع) در نهج‌البلاغه مبنی بر اینکه «خوار و ذلیل نشد مگر کسی که در خانه خود با دشمن جنگید»، اظهار کرد: این حالت از رزم یک ذلت و یک فاجعه بزرگ خواهد بود.
نامه رهبر انقلاب به جوانان غربی نمونه‌ای از رزم نامتقارن مثبت
وی نامه امام به گورباچف و نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی را مصداق حالت نرم نبرد نامتقارن مثبت دانست و افزود: هنوز هم برخی از دانشگاه‌های روسیه روی این نامه کار می‌کنند که چگونه امام توانست از سال‌ها قبل، فروپاشی شوروی را پیش‌بینی کند.
وی همچنین، عملیات والفجر هشت را مصداق رزم نامتقارن مثبت در عرصه سخت نامید و گفت: شکست حصر آبادان و آزادی خرمشهر در حمله عراق به ایران از مصادیق نبرد متقارن مثبت در عرصه سخت بود.
آجیل‌چی تصریح کرد: در این وضعیت در حالی که زمین در اختیار دشمن بود، قواعد بازی را ما تعریف کردیم اما پس از عملیات والفجر هشت، اتفاقاتی رخ داد که باعث شد رزمندگان اسلام در منطقه فاو زمینگیر شوند و برنامه‌ای برای پیشروی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه در این وضعیت، حالت رزم از نامتقارن مثبت به متقارن منفی تغییر یافت، اضافه کرد: در حالی که زمین و قاعده بازی دست ما بود، قاعده بازی به دست دشمن افتاد و شکست حاصل شد؛ رسانه و عملیات رسانه‌ای‌ نیز فعلا مبتنی بر نبرد متقارن منفی است زیرا زمین یعنی اینترنت در اختیار ماست اما قاعده بازی را دشمن تعریف می‌کند.
فتنه 88 از مصادیق نبرد متقارن مثبت
آجیل‌چی، فتنه 88 را یکی از مصادیق نرم نبرد متقارن مثبت برشمرد و یادآور شد: دشمن در فتنه 88 یک عملیات نامتقارن منفی تعریف کرده بود اما در نهایت توانستیم آن را به یک نبرد متقارن مثبت تبدیل کنیم.
وی همچنین در تشریح مصادیق نرم و سخت نبرد متقارن منفی به ترتیب از پروژه نفوذ و سقوط خرمشهر نام برد و افزود: در جریان سقوط خرمشهر، دشمن قاعده بازی را به دست گرفته و در زمین ما نیز پیشروی کرده بود.
تعریف لایه‌های فرهنگ
عضو مجمع عفاف و حجاب مشهد مقدس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تعریف رهبر معظم انقلاب از فرهنگ مبنی بر اینکه «فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می‌کنیم»، پاکیزگی و حیات‌آور بودن، فراگیری و نامرئی بودن را از خصوصیات آن برشمرد و افزود: فرهنگ مانند هوا است که چند لایه دارد.
وی اولین لایه را لایه عالی فرهنگ عنوان کرد که نخبگان، متخصصان و هنرمندان با آن ارتباط برقرار می‌کنند و باید مبتنی بر دانش، علم و هنر با آنان همکلام شد و تصریح کرد: لایه دوم، لایه عام و مبتنی بر فرهنگ جامعه است. این لایه، مبتنی بر تفریح و سرگرمی است که یکی از دلایلی که رهبر انقلاب بر احیای بازی‌های محلی تأکید دارند، اهمیت همین مسئله است.
آجیل‌چی با اظهار این مطلب که این لایه 70 درصد جامعه را تشکیل می‌دهد، گفت: تبرّج‌های اجتماعی در این 70 درصد شکل گرفته و بروز سبک زندگی در رفتار این جمعیت رخ می‌دهد؛ عامه جامعه به اندازه‌ای درگیر روزمَرّگی است که به روزمَرْگی دچار می‌شود لذا نیاز به تفریح دارد. بر این اساس، اگر بتوانیم خنداندن و گریاندن مردم را در اختیار گیریم، پیروز میدان خواهیم بود.
فرمانده قرارگاه سایبری فاتحین با بیان اینکه اینکه برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باید روی این طیف کار تبلیغی و رسانه‌ای انجام شود تا با این مفهوم درگیر شوند، بر لزوم شناخت و تفکیک طیف‌های گوناگون جامعه و انجام کار تبلیغی و رسانه‌ای مبتنی بر علایق و رفتارهای آن طیف تأکید کرد.
لزوم تفکیک طیف افراد جامعه
وی با اشاره به اینکه جامعه فقط طیف خوب و بد ندارد، ابراز کرد: طیف افراد یک جامعه را به چهار گروه می‌توان تقسیم کرد، طیف متعالی یا خوب خوب، خوب معمولی، بد معمولی و بد بد که مواجهه با هر یک از این دسته‌ها باید متفاوت باشد.
آجیل‌چی همچنین افزود: به عنوان نمونه با بانوانی که اصل انقلاب اسلامی برای آن‌ها بازخوانی نشده به یک نحو و با آنان که مدام در روضه‌ها و مجالس مذهبی شرکت می‌کنند به گونه دیگری باید صحبت کرد. ما حق نداریم برای همه آنان یک منبع و سیر مطالعاتی داشته باشیم بلکه باید برای هر کدام، یک قاعده تبلیغ تعریف شود.
مخاطب را چگونه بشناسیم؟
وی در ادامه با اشاره به چگونگی مخاطب‌شناسی یادآور شد: در هر قشر مبتنی بر دو مؤلفه اهداف و روش‌ها، چهار الگوی کلی وجود دارد که باید بر اساس آنان با مخاطب سخن بگوییم. دسته اول، افرادی‌اند که همان طیف متعالی را شامل می‌شوند و اهداف و روش‌های ما را قبول دارند. دسته دیگر یا همان طیف دنی به افرادی اطلاق می‌شود که هیچکدام را قبول ندارند.
عضو مجمع عفاف و حجاب مشهد مقدس بیان کرد: دسته دیگر را مردمی تشکیل می‌دهند که به یکی از اهداف و یا روش‌‌های ما اعتقادی ندارند بنابراین با این تنوع اقشار که گستردگی رفتارها را نیز در پی دارد، نمی‌توان با یک فرمول واحد روبرو شد بلکه باید روش‌های ما نیز از تنوع لازم برخوردار باشد زیرا تنوع روش‌ها، ارتباط حداکثری با مخاطبان را ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: به عنوان نمونه بهره‌گیری از روش‌های روز همچون فیلم، کلیپ، اسلاید و ... تبلیغ را برای مخاطب جذابتر می‌کند و مواجهه یک شکل با همه مخاطبان باعث فساد در تبلیغ می‌شود.
آجیل‌چی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه علاوه بر تنوع باید به مدل‌های تخصصی کار اعم از عملیات روانی و قدرت‌افزایی نیز توجه ویژه داشت،‌ اظهار کرد: حرکت امام خمینی(ره) چیدن یک سری از مؤلفه‌های قدرت‌افزایی کنار یکدیگر بود که در نهایت منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد.
روش انبیاء مبنای قدرت‌افزایی نرم است
وی با بیان اینکه امروز ما سه گونه قدرت‌افزایی داریم، گفت: قدرت‌افزایی سخت که مبتنی بر ترور، تطمیع، تهدید و ... است، قدرت‌افزایی هوشمند و قدرت‌افزایی نرم یا همان قدرت نرم؛ البته باید گفت که قدرت‌افزایی، یک الگوی غربی نیست بلکه روش انبیاء، مبنای قدرت‌افزایی نرم است.
فرمانده قرارگاه سایبری فاتحین با تأکید بر اینکه در قدرت‌افزایی نرم، سه مسئله بسیار حائز اهمیت است، گفت: راه غیرمستقیم حصول خواسته‌ها به جای اجبار، تغییر اولویت‌های افراد و توانایی جذب افراد از موضوعاتی است که در این حوزه باید مورد توجه قرار گیرد.
captcha