تدوین سند راهبردی شورای استانی فرهنگ ایثار و شهادت
کد خبر: 3529497
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷
معاون بنیاد شهید گیلان خبر داد:

تدوین سند راهبردی شورای استانی فرهنگ ایثار و شهادت

گروه اجتماعی: معاون بنیاد شهید گیلان با اشاره به اینکه سند راهبردی شورای استانی فرهنگ ایثار و شهادت تدوین شده است، گفت: توسعه پدافند فرهنگی از اهداف شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت گیلان است.

محمدرضا داوطلب، معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گیلان در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از گیلان، با اشاره به اینکه سند راهبردی شورای استانی فرهنگ ایثار و شهادت تدوین شده است، اظهار کرد: سند مذکور در راستای ایجاد وحدت، هدف، رویه، هدایت و نظارت بر رویدادها و برنامه‌های فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت اجرایی شده است.

وی دبیری شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت گیلان را بر عهده مدیرکل بنیاد شهید استان عنوان کرد و افزود: استاندار گیلان نیز ریاست شورای مذکور را عهده‌دار است.

داوطلب با بیان اینکه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان از اعضای شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت است، تصریح کرد: رئیس دانشگاه دولتی گیلان، مدیرکل آموزش و پرورش استان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان، فرمانده ارشد نظامی گیلان، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، مدیرکل صدا و سیمای گیلان، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی استان، رئیس سازمان برنامه و بودجه گیلان و مدیر حوزه علمیه مرکز استان از اعضای شورای مذکور هستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید گیلان، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گیلان را عضو شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت خواند و بیان کرد: امام جمعه مرکز استان و دو نفر از نمایندگان مردم گیلان در مجلس شورای اسلامی از دیگر اعضای شورای مذکور هستند.

وی به راهبردهای شورای فرهنگ ایثار و شهادت گیلان اشاره کرد و افزود: فرهنگ ایثار و شهادت، خودشکوفایی انسان و دستاوردهای ارزشمند انقلاب اسلامی در راستای ایجاد وحدت، هدف، رویه و نظارت بر رویدادهای فرهنگی در حوزه ایثار و شهادت از اهداف شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت استان است.

این مسئول فرهنگی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت برای حفظ، توسعه و استمرار ترویج و نهادینه کردن مولفه‌های ازخودگذشتگی، جهاد، ایثار و شهادت، مقاومت و صیانت از منزلت ایثارگران و تشویق رفتارهای ایثارگرانه در جامعه با استفاده از مشارکت همگانی و بسیج ظرفیت‌های استانی از راهبردهای شورای فرهنگ ایثار و شهادت استان محسوب می‌شود.

داوطلب بر نهادینه کردن فرهنگ ازخودگذشتگی، جهاد، ایثار و شهادت و تعمیق دانش باور، اشتیاق، نظر و انگیزه، التزام و مهارت عملی به آن در سطوح مختلف جامعه تاکید کرد و یادآور شد: سازماندهی دستگاه‌ها و نهادهای مردمی و هدایت امکانات به طرف تحقق اهداف شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت از دیگر راهبردها محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه تحلیل دقیق و همه‌جانبه گذشته، تبیین وضعیت موجود و ترسیم شفاف آینده در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت حائز اهمیت است، اظهار کرد: پیش‌بینی تهدیدها و پیشگیری و مقابله به‌هنگام و موثر از مصائب و آسیب‌ها و همچنین هجمه‌های فرهنگی در قالب قرارگاه فرهنگی و توسعه پدافند فرهنگی از اهداف شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت گیلان است.

معاون فرهنگی و اجتماعی بنیاد شهید گیلان اضافه کرد: جریان‌سازی و تولید گفتمان برای انتقال مفاهیم و پایش سریع رویدادها و جریان‌های مهم فرهنگی استان از جمله راهبردی شورای فرهنگ ایثار و شهادت استان است.

داوطلب با بیان اینکه حرکت در راستای راهبردهای ابلاغی دبیرخانه شورای عالی از اهداف کلان شورای فرهنگ ایثار و شهادت گیلان است، تصریح کرد: تاکید بر هم‌افزایی برنامه‌های بخش استانی و پیشگیری از موازی‌کاری در شورای مذکور پیگیری می‌شود.

وی، توسعه تعامل و استفاده از ظرفیت‌های مشارکت معتمدان معین و نخبگان ایثارگر در شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت گیلان را مهم خواند و بیان کرد: شورای مذکور بر پایش مستمر محتوا، شکل و تاثیر تولیدات فرهنگی مربوط به ایثار و شهادت تاکید دارد.

این مسئول فرهنگی متذکر شد: حرکت در راستای تبیین متوازن معیشت، منزلت بخش اجتماعی و خوداتکایی ایثارگران به عنوان مصادیق اعلای فرهنگ ایثار و شهادت است.

داوطلب بر شناسایی دقیق و مقابله با عوامل و زمینه‌های مخرب فرهنگ ایثار تاکید کرد و گفت: توجه به مشارکت بیشتر عمومی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد با استفاده از زیرساخت‌های فرهنگی و معرفتی متناسب با فرهنگ بومی اقوام در شورای راهبردی فرهنگ ایثار و شهادت گیلان پیگیری می‌شود.

وی، مجاهدت‌پروری در عرصه‌های تعلیم و تربیت نسل جوان با الگوهای عرصه جهاد و شهادت را مهم دانست و خاطرنشان کرد: توجه به توسعه دانش، انگیزه و مهارت کنش عمومی مردم در گرایش و بروز رفتارهای ایثارگرانه حائز اهمیت است.

captcha