11 سپتامبر و اسلام‌ستیزی در جامعه غرب
کد خبر: 3529521
تاریخ انتشار : ۲۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۳

11 سپتامبر و اسلام‌ستیزی در جامعه غرب

گروه بین‌الملل: تحولات پس از 11 سپتامبر به خوبی نشان داد که این واقعه نقطه آغازی برای مشروعیت بخشیدن به اسلا‌م‌ستیزی در غرب و جان‌ باختن هزاران تن از مسلمانان در جهان اسلام بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌‌المللی قرآن(ایکنا)، در 11 سپتامبر 2001 میلادی سلسله‌ای از حملات انتحاری در خاک ایالات متحده آمریکا به وقو‌ع پیوست که گروه تروریستی القاعده عامل اصلی این حملات اعلام شد.

پس از این ماجرا شاهد تحولات بسیار زیادی در جهان و به ویژه در منطقه خاو‌ر‌میانه بودیم؛ به گونه‌ای که با وجود گذشته 15 سال از این واقعه هنوز ابعاد آن ادامه دارد.

پس از این ماجرا بود که در غرب عباراتی همچون «ترور اسلامی» رواج یافته و در ضمیر ناخودآگاه مردم آمریکا و اروپا یک پیش‌داوری منفی علیه مسلمانان تزریق شد. «اسماعیل کمال»، استاد دانشگاه قبرس طی مقاله‌ای که در بررسی حوادث 11 سپتامبر نوشته است، ذهنیت مذکور را این گونه شرح می‌دهد:

«محمد علی کلی، قهرمان و اسطوره سنگین وزن سابق بوکس جهان پس از این ماجرا به نزدیک یکی از بناها‌ی تخریب شده در آمریکا ‌می‌رود. یکی از افرادی که در آنجا حضور داشت از او این سؤال را می‌کند؛ ادعا می‌شود که این حملات کار مسلمانان است، شما نیز یک مسلمان هستید، چه حسی دارید؟

محمد علی در پاسخ با بیان اینکه تروریسم با هیچ دینی ارتباط ندارد، می‌گوید: شما نیز دینتان با «آدولف هیتلر» یکی است، من همان حسی را دارم که شما‌ها دارید.‌‌‌»

اگر از نگاهی دقیق‌تر حملات 11 سپتامبر را مورد بررسی قرار دهیم، به خوبی در می‌یابیم که مسلمانان قربانی اصلی این ماجرا بوده‌اند. حال اینکه ترور در میان اکثریت جهان اسلام پدیده‌ای بسیار منفور شناخته می‌شود.

11 سپتامبر و اسلام‌ستیزی در جامعه غرب / در حال تکمیل

شاید این واقعه بهترین دستاویز برای ایالات متحده آمریکا در راستای پیشبرد خوی اشغالگری و مشروعیت بخشیدن به مداخله نظامی در منطقه خاورمیانه بود. حضور نظامی آمریکا در افغانستان به بهانه اعلان جنگ با طالبان و القاعده اولین جرقه رشد تصاعدی تروریسم در جهان به شمار می‌رود.

اگرچه به گفته مقامات آمریکایی در حملات 11 سپتامبر 2996 نفر جان خود را از دست دادند، اما بهره‌برداری سیاسی غرب از این ماجرا به جان باختن صد‌ها هزار تن در جهان و به ویژه در منطقه خاورمیانه منجر شد. به گونه‌ای که میلیون‌ها نفر به خاطر خوی اشغالگری غربی‌ها خانه و کاشانه خود را از دست دادند.

11 سپتامبر در واقع به بهانه‌ای برای اشغال کشور‌های خاورمیانه در چارچوب عملیات‌های به اصطلاح ضد تروریسم تبدیل شد. اشغال افغانستان و پس از آن عراق با شعار نابودی سلاح‌های کشتار‌های جمعی در این کشور عامل اصلی بی‌ثباتی خاورمیانه محسوب می‌شود.

این اشغالگری‌ها هم از یک طرف امنیت مردم افغانستان و عراق را در معرض خطر قرار داد و هم از طرفی دیگر زمینه‌ساز شکل‌گیری گروه‌های تروریستی در خاک این‌ کشور‌ها شد.

پس از آن که آمریکا عراق را به اشغال خود در آورد، آسیب‌های زیادی را به بافت اقتصادی این کشور وارد کرد. پس از آن نیز فقر و بیکاری به معضل بزرگی در عراق مبدل شد. سلسله عملیات‌های تروریستی در عراق یکی از مسائلی بود که از آن می‌توان به عنوان مایه بی‌ثباتی در این کشور نام برد.

این مشکلات بزرگ در یک بازه زمانی چند ساله فرصت بسیار مغتنمی برای سرکرده‌های ترور به جود آورد که نیروهای خود را به بهانه‌ انتقام‌جویی افزایش دهند. همانطور که بعد‌‌ها تبعات آن را در فعالیت گروه‌های تروریستی در کشور سوریه و اشغال بخشی از کار عراق مشاهده کردیم.

11 سپتامبر و اسلام‌ستیزی در جامعه غرب / در حال تکمیل

اگر ماجراجویی آمریکا در خاورمیانه نبود، شاید پدیده شوم تروریسم بسیار کمرنگ‌تر از وضعیت کنونی به چشم می‌خورد. فعالیت گروه‌های تروریستی نظیر داعش در منطقه بیشتر از آن‌که متوجه غرب شود، آسیب‌های زیادی را به جهان اسلام وارد کرد.

دامنه تجاوزات نظامی آمریکا به خاک افغانستان و عراق به قدری گسترده است که با گذشت زمان بیش از گذشته احساس می‌شود. از عراق، افغانستان و سوریه و کشورهای آفریقایی گرفته تا فرانسه، بلژیک، پاکستان و قزاقستان به نوعی همه کشور‌های جهان تحت تأثیر ماجراجویی مقامات غربی در خاورمیانه قرار گرفته‌اند.

مسئله در همین‌جا خلاصه نمی‌شود. حرکت خیل عظیمی از پناهندگان جنگ زده به کشور‌‌های همسایه و اروپایی یک مشکل جهانی دیگر است که از واقعه 11 سپتامبر و ابعاد این ماجرا در قالب سیاست اشغال کشور‌های خاورمیانه نشئت می‌گیرد.

11 سپتامبر و اسلام‌ستیزی در جامعه غرب / در حال تکمیل

اما آسیب‌ و زیان‌هایی که از این ماجرا متوجه جهان اسلام شد، از آن‌چه که می‌اندیشیم بسیار عمیق‌تر است. غربی‌ها بدون نظرگرفتن این حقیقت که براساس فعالیت گروه‌هایی تروریستی هزاران هزار نفر از مسلمانان جان خود را از دست داده اند، انگشت اتهام را به سوی آنان نشانه می‌گیرند.

امروزه اسلام‌هراسی در آمریکا و اروپا رشد فزاینده‌ای داشته و مسلمانان نیز بیش از گذشته مورد هدف قرار‌ می‌گیرند. 11 سپتامبر در واقع نقطه آغازی برای مشروعیت بخشیدن به مقابله با مسلمانان و استفاده از عبارت‌های ناروا نسبت به اسلام بود. حال اینکه از دیدگاه اسلام ترور در هر چهره‌ای که باشد منفور بوده و با هیچ دین و نژادی ارتباط ندارد.

به قلم مرتضی کریمی

captcha