مفاهيم زيبای سبک زندگی اسلامی لابلای کتاب‌ها خاک می‌خورد
کد خبر: 3530541
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۲
مولف «قرآن و جامعه آرمانی» اظهارکرد:

مفاهيم زيبای سبک زندگی اسلامی لابلای کتاب‌ها خاک می‌خورد

گروه انديشه: يک پژوهشگر قرآنی گفت: مفاهيم زيبايی از سبک زندگی اسلامی وجود دارند که در لابلای کتاب‌ها در حال خاک خوردن است و به خوبی تبيين نشده‌اند و در دسترس عموم مردم قرار نگرفته‌اند.

علی سروری‌مجد، استادیار پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در خصوص چگونگی تحقق سبک زندگی اسلامی در جامعه، اظهار کرد: سبک زندگی اسلامی دارای دو بعد نظری و عملی است. جنبه نظری سبک زندگی اسلامی ناظر به باورها و اعتقادات است که در رأس آنها باور به توحید است و در ذیل آن اعتقاد به نبوت و امامت و در کنار نبوت، اعتقاد به قرآن و مفاهیم قرآنی و سیره اهل بیت‌(ع) قرار می‌گیرد که هیچ‌کدام از این موارد از هم جدا نیستند. باور به این مجموعه اعتقادات در واقع شالوده و بنیان سبک زندگی اسلامی را تشکیل می‌دهد.

نویسنده کتاب «قرآن و جامعه آرمانی» در ادامه در خصوص بعد عملی سبک زندگی اسلامی افزود: در مرحله عمل، یکسری اصول کلی وجود دارند که آن اصول ثابت هستند و تغییر پیدا نمی‌کنند. به‌عنوان نمونه، اسراف حرام است، ولی مصادیق اسراف در طول دوران‌های مختلف متفاوت می‌شود. مصادیقی در حال حاضر وجود دارد که در عصر پیامبر‌(ص) وجود نداشته است، ولی اصل اسراف یک چیز کلی است که جنبه لایتغیر دارد. نمونه دیگر، صله رحم است که یک اصل کلی و ثابتی است و در اصول اخلاقی و عملی اسلام ثابت است، ولی مصادیق متفاوتی دارد و ممکن است که در دوران معاصر بتوان گفت که با ابزارهای ارتباطی جدید مانند تلگرام صله رحم انجام شود و در آینده ابزارهای جدیدی به وجود آیند که با آنها صله رحم انجام داد ولی صله رحم یک امر ثابت است.

علی سروی مجد

برگزیده نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی در پاسخ به سؤالی درباره نمونه‌های مدون سبک زندگی اسلامی گفت: در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی نوشته شده است و همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی بسیاری برگزار شده است، ولی مهم است آن است که آنچه در مرحله نظری وجود دارد به مرحله عمل برگردد و در این‌باره رسانه‌ها مانند خبرگزاری‌ها و صدا و سیما به بیان آن دسته از مفاهیمی که در مورد آنها کتاب نوشته شده و کارگاه‌ها برگزار شده است بپردازند و آنقدر در جامعه بگویند که به عمل تبدیل شود.

سروری‌مجد تصریح کرد: لازم است که مفاهیم به سبک زندگی مردم وارد شود و همه مردم با آنها آشنا شوند که این آشنایی در اثر تکرار و ممارست حاصل می‌شود. به‌عنوان نمونه، در بحث رانندگی آنقدر کار فرهنگی صورت گرفت که استفاده از کمربند ایمنی نهادینه شد. در مفاهیم سبک زندگی اسلامی هم همین مطلب صدق می‌کند و باید یک موضوعی آنقدر تکرار شود تا جا بیفتد.

ایجاد باور اعتقادی؛ لازمه تولید الگو در سبک زندگی اسلامی

نویسنده کتاب «قرآن و جامعه آرمانی» اظهار کرد: مبانی نظری و جنبه‌های عملی سبک زندگی اسلامی باید به گونه‌ای مطرح شوند که مردم احساس کنند فواید آنها به خودشان بر می‌گردد. در سبک زندگی برای تولید الگو در وهله نخست لازم است که باور اعتقادی آن ایجاد شود.

سروری‌مجد ادامه داد: ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در حوزه آب و انرژی است و این از مصادیق اسراف است حال اگر فرد بداند که خودش، خانواده و نسل بعدی وی از اسراف نکردن سود می‌برند و این برای آن شخص ملموس شود نتیجه‌اش آن است که به آن مفهوم عمل می‌کند.

برگزیده نهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی اظهار کرد: از این دسته مفاهیم بسیارند و بایستی نتیجه خیر و نیک آنها برای افراد ملموس باشد و در این حالت در هر موضوعی می‌توان به صورت انفرادی کار کرد و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.

خاک خوردن مفاهیم سبک زندگی اسلامی

سروری‌مجد در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه خلأهایی در سبک زندگی وجود دارد؟ و مشکل عملی کردن سبک زندگی چیست، گفت: جنبه نظری و جنبه عملی و کاربردی سبک زندگی اسلامی به خوبی مطرح نشده است. مفاهیم زیبایی وجود دارند که در لابلای کتاب‌ها در حال خاک خوردن است و به خوبی تبیین نشده‌اند و در دسترس عموم مردم قرار نگرفته است.

وی افزود: اگر معلمان، هنرمندان، ورزشکاران، نخبگان و اعلام مبانی نظری سبک زندگی اسلامی را مطرح و به مفاهیم آن عمل کنند این قبیل مفاهیم به خوبی نهادینه می‌شود و چیزی نیست که دور از انتظار باشد اما لازمه‌اش آن است که بارها گفته شود و مبانی نظری آن تبیین شوند و از همه مهم‌تر به آنها عمل شود؛ زیرا تأثیر عمل کردن از گفتن بیشتر است.

لزوم معرفی الگوهای نیکو

نویسنده کتاب «قرآن و جامعه آرمانی» در خصوص اصلاح رفتار گروه‌های مرجع و برجسته‌سازی رفتارهای شایسته آنها و جلوگیری از شکل‌گیری گروه‌های مرجع ناسالم اظهار کرد: در جامعه گروه‌هایی وجود دارند که توانایی مرجع شدن را دارا هستند ولی مرجع شناخته نشده‌اند و در این خصوص لازم است که به تربیت نخبگان توجه کرد، زیرا تربیت نخبگان و برجسته‌سازی و معرفی الگوهای نیکو در درازمدت می‌تواند تأثیرگذار باشد.

captcha