اختصاص بخشی از بودجه قرآنی 95 و انتخاب نمایندگان مردمی شورای توسعه
کد خبر: 3532050
تاریخ انتشار : ۰۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

اختصاص بخشی از بودجه قرآنی 95 و انتخاب نمایندگان مردمی شورای توسعه

گروه فعالیت‌های قرآنی: این هفته در حالی سپری شد که با اخبار خوشایندی چون افتتاح صندوق توسعه فرهنگ قرآنی، اعلام منتخبان ممتاز اولین جشنواره تقلید تلاوت قرآن و مشخص شدن نمایندگان مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی همراه بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، هفته‌ای که گذشت با اخبار متنوع و متعدد قرآنی از جمله برپایی مسابقات و جشنواره‌ها، نشست خبری و محافل قرآنی و اعلام اسامی برگزیدگان مسابقات همراه بود.
مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)
ابتدای این هفته با افتتاحیه مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) و پاپان آن با اختتامیه دهمین دوره این مسابقات در بخش بانوان همراه بود. این مسابقات با حضور بیش از پنج هزار و 200 نفر در دو مقطع سنی زیر ۱۶ سال و بالای ۱۶ سال در بخش بانوان و در هفت رشته حفظ کل و حفظ اجزاء 20، 10 ،5 و 2، قرائت و ترتیل‌خوانی قرآن کریم، طی یک هفته در مرکز فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی واقع در تهران، بهارستان، چهارراه سرچشمه، یادمان شهدای هفتم تیر برگزار ‌شد.
آیین افتتاحیه این مسابقات با سخنرانی مهدی‌ قره‌شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم و محمد انصاری، مدیرعامل دارالقرآن امام علی(ع) و همچنین توضیحات محمد بادپا، مدیر اجرایی دهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآ‌ن‌ امام علی(ع) درباره آیین‌نامه و ضوابط اجرایی این دوره از مسابقات همراه بود. همچنین اختتامیه این مسابقات نیز جمعه، دوم مهرماه همراه با تجلیل از برگزیدگان هر رشته با حضور مسئولان قرآنی کشور برگزار می‌شود.
تجلیل از منتخبان دور دوم نخستین دوره جشنواره تلاو‌ت‌های مجلسی
به همت مجمع قرآنی هیئت صاحب‌الزمانی تهران، فینال مرحله دوم جشنواره تلاوت‌های مجلسی(یادبود زنده‌یاد امیرطاهر منصوری، قاری ممتاز که منتخب مرحله مقدماتی در جلسه استاد محسن امیری بود)، در حسینیه صاحب‌الزمانی(عج) تهران برگزار شد که طی این مراسم رسول تمجید، قاری قرآن از استان اردبیل به مقام نخست این مرحله دست پیدا کرد و بیشترین آرای مردمی را بدست آورد.
اسامی برترین‌های مسابقه قرآن قوه‌قضائیه
براساس این گزارش، مرحله استانی مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه در سطح استان در رشته‌های ترتیل، تحقیق، حفظ کل و اجزاء 20، 15 و 5 مفاهیم، در محل مجتمع قضائی امام خمینی(ره) (کاخ دادگستری)‌ تهران برگزار ‌شد که نفرات برتر این مرحله از مسابقات به مرحله منطقه‌ای مسابقات قرآن قوه قضائیه راه پیدا می‌کنند.
انتشار نخستین جلد از مجموعه کتب آموزش جامع قرآن
طی این هفته خبر انتشار کتاب «درآمدی بر آموزش جامع سوره صف» اطلاع‌رسانی شد. این کتاب به سفارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و به همت و تلاش تیم پژوهشی مؤسسه قرآنی مشتاق، اساتیدی چون مسعود وکیل و محمود کریمی به رشته تحریر درآمده است که به عنوان منبع درسی پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و منبع آزمون دوره تربیت معلم قرآنی بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیاء(عج) قرار گرفته است.
این کتاب با رویکرد زمینه‌سازی انس دائمی با قرآن و تفکر و تدبر در آیات الهی به منظور بهره‏‌گیری عملی در زندگی فردی و اجتماعی قرآن‌آموزان در کنار کسب مهارت‏‌های پایه و اولیه مانند خواندن و فهم قرآن کریم به چاپ رسیده است.
اعلام زمان برگزاری مرحله نهایی جشنواره قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی
براساس اعلام رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، زمان برگزاری مرحله نهایی جشنواره قرآنی این وزارتخانه ششم تا نهم مهرماه به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام شد. که طی آن شرکت‌کنندگان در رشته‌های حفظ، قرائت قرآن و تواشیح به رقابت با یکدیگر می‌پردازند، همچنین منتخبان سایر رشته‌هایی که قبلا داوری شده و به عنوان نفرات برتر انتخاب شده‌اند نیز در این مسابقات حضور خواهند داشت و جوایز خود را دریافت خواهند کرد.
همایش تجلیل از مجریان «مصباح‌الهدی و نورالهدی» در مازندران
همایش تجلیل از دست‌اندرکاران، مدیران و مربیان طرح «مصباح‌الهدی و نورالهدی» استان مازندران در محل سالن همایش شهید آوینی اداره‌کل تبلیغات اسلامی مازندران انجام شد. این طرح قرآنی در شهرستان‌های آمل، بابل، ساری، بهشهر، فریدون‌کنار، تنکابن جویبار، نور و سوادکوه اجرا شد.
برپایی مسابقات قرآن کارکنان بیمارستان خاتم‌الانبیاء(ص)
طی هفته گذشته نیز پنجمین دوره مسابقات قرآن ویژه کارکنان این بیمارستان با حضور 110 پرسنل بانو و آقا در رشته‌های حفظ سوره یاسین و حدید، نیم جزء‌، یک، دو، سه، چهار، پنج، ۱۰، ۱۵ جزء و کل قرآن کریم، قرائت قرآن، تفسیر سوره هود و حدید، همچنین ترجمه نامه امام علی به مالک اشتر و احکام عمومی ه صورت مجزا در نمازخانه و سالن اجتماعات بیمارسان خاتم‌الانبیا(ص) برگزار شد.
لازم بذکر است؛ پنح نفر برگزیده در هر رشته به مسابقات بین‌بیمارستان‌ها و مراکز درمانی استان تهران که دهه فجر برپا می‌شود، راه پیدا خواهند کرد.
اعلام منتخبان ممتاز اولین جشنواره تقلید تلاوت قرآن
اسامی منتخبان ممتاز اولین جشنواره تقلید تلاوت قرآن کریم در هفته گذشته اعلام شد. لازم بذکر است؛ مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تقلید تلاوت اول مهرماه در محل سالن شهید رشادی واقع در میدان سپاه، خیابان پادگان ولیعصر(عج)، حسینیه فاطمة‌الزهرا(س) برگزار شد.
حمایت ٥ میلیاردی رسانه ملی از آزمون قرآن و عترت
براساس این گزارش نیز طی هفته گذشته حمایت ٥ میلیارد ریالی صدا و سیما در راستای همکاری میان صداو سیما و معاونت قرآن و عترت برای پخش تیزر پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت صورت  گرفت.
بنابراین گزارش، رسانه ملی علاوه بر اعلام جدول پخش تیزر پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت نسبت به پخش این تیزر از طریق شبکه های استانی و رادیویی اقدام کرده است.
افتتاح صندوق توسعه فرهنگ قرآنی با اختصاص ۵۰ میلیارد تومان از بودجه
این هفته همراه با خبر خوشایندی از سوی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اعلام اختصاص ۵۰ میلیارد تومان از بودجه سال ۹۵ اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی از افتتاح صندوق توسعه فرهنگ قرآنی بود.
حجت‌الاسلام محمدی افزود: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، مجوز برداشت ۵۰ میلیارد تومان از بودجه قرآنی ۲۰۰ میلیارد تومانی سال ۹۵ برای اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی را به خزانه داده است که برای دریافت این رقم، دیگر با مشکلی مواجه نیستیم.
وی با اشاره به اینکه با اختصاص این مبلغ، می‌توان خبر تشکیل «صندوق توسعه فرهنگ قرآنی» را نیز اعلام کرد، گفت: با اعلام شماره حساب صندوق توسعه فرهنگ قرآنی و توافق با خزانه طی روزهای آینده، این مبلغ به صندوق واریز می‌شود.
برپایی تجلیل از زحمات ٣٠ ساله حجت‌الاسلام علیرضا حشمتی
مراسم تقدیر و تجلیل از زحمات ٣٠ ساله حجت الاسلام والمسلمین علیرضا حشمتی نیز با حضور کارکنان معاونت قرآن و عترت در آستانه بازنشستگی وی در نمازخانه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد  و با حضور مدیران و کارکنان این معاونت برگزار شد.
گفتنی است؛ از سوابق حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حشمتی می‌توان به فعالیت‌های وی در  معاونت فرهنگی و هنری ستاد غرب کشور سازمان تبلیغات اسلامی، جانشین معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، جانشین دبیر ستاد عالی مساجد کشور، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام(ره) استان اصفهان و... اشاره کرد.
فراخوان گروه‌های تواشیح توسط شبکه قرآن سیما
همزمان با عید غدیر خم و در راستای تبلیغ و ترویج نغمات آیینی و هنر مدیحه سرایی، فراخوان سراسری ارسال این آثار توسط گروه‌های همخوانی و مدیحه‌سرایی سراسر کشور تحت عنوان «آوای نور» اعلام شد. این فراخوان به همت شبکه قرآن و معارف سیما و با هدف تهیه و تولید کلیپ‌های تصویری شاخص از آثار فاخر آیینی و پخش آنها از شبکه های تلویزیونی رسانه ملی برگزار می‌شود.
انتخاب نمایندگان مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی
سی و دومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی با حضور نمایندگان دستگاه‌های عضو در حالی در دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد که مهمترین دستور این جلسه، تعیین نمایندگان مردمی دستگا‌ه‌های عضو این شورا بود که طی آن، از میان کاندیدهای اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور، حجج‌اسلام شاهسونی و مطهریان و حسن محمدی و نیز کاندیدها اتحادیه مؤسسات قرآنی مردم نهاد مرتضی طلایی، حجت‌الاسلام کوششی و مهدی نادی، با رأی‌گیری صورت گرفته، به ترتیب حجج‌اسلام مطهریان و شاهسونی و محمدی به‌عنوان نمایندگان مردمی دوره جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور مشخص شدند.
برپایی اختتامیه جشنواره «تقلید تلاوت»
همچنین طی این هفته، اختتامیه جشنواره «تقلید تلاوت» در کارگاه تخصصی صوت و لحن جهانبخش فرجی، قاری و مدرس بین‌المللی قرآن، اول مهرماه در سالن شهید رشادی، حسینیه فاطمة‌الزهراء(س) برگزار شد که طی این مراسم از تمامی افرادی که برای جشنواره اقدام به ارسال اثر کرده‌اند، قدردانی به عمل آمد و پنج نفر از قاریانی که حائز رتبه ممتاز شدند، به تلاوت قرآن پرداختند.
اعلام زمان برپایی همایش معاونین و کارشناسان معاونت قرآن و عترت
طی جلسه شورای مدیران معاونت قرآن و عترت که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا حشمتی، معاون قرآنی وزیر ارشاد برگزار شد، مقرر شد همایش معاونین و کارشناسان معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهرماه سال جاری در مجتمع فرهنگی ـ هنری چاکسر استان مازندران برگزار خواهد شد.
captcha