آیه مباهله؛ مهر تأیید دیگری بر عصمت 5 تن آل‌عبا
کد خبر: 3532994
تاریخ انتشار : ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴

آیه مباهله؛ مهر تأیید دیگری بر عصمت 5 تن آل‌عبا

گروه اندیشه: حجت‌الاسلام انصاری با اشاره به بخش پایانی آیه 61 سوره آل‌عمران «لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ»، گفت: به تفسیر علمای شیعه این بخش از آیه یکی از مهمترین دلایل بر عصمت 5 تن آل عبا است. چراکه خمسه طیبه با یقین به حقانیت خود و طرف مقابل با شک نسبت به این حقانیت وارد این وعده گاه شده بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، آیه 61 سوره آل عمران «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم و لعنت‏ خدا را بر دروغگويان قرار دهيم» به تفسیر علمای شیعه برترین دلیل و حجت بر اثبات حقانیت جانشینی رسول خدا(ص) از سوی امام علی(ع) و فرزندان ایشان است.

پیامبر خدا(ص) هیچگاه غیر از آنچه از سوی ذات باریتعالی بر ایشان نازل می‌شد اقدامی انجام نمی‌دادند براین اساس بود که وعده میان مسیحیان گذاشتند تا خداوند عذاب خود را بر دروغگویان نازل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد انصاری، پژوهشگر و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنای خوزستان با اشاره به اینکه مباهله یکی از مهم‌ترین قصص ذکر شده در قرآن کریم است، اظهار کرد: شأن نزول آن از موارد مشترک میان مورخان و مفسران اهل شیعه و اهل سنت است.

وی در توضیح ماجرای مباهله گفت: قبیله نجران که از مسیحیان بودند بر دین خود پافشاری می‌کردند و حاضر به پذیرش اسلام نبودند که البته این موضوع از پافشاری کورکورانه آنها بر عقایدشان بود و گرنه با مشاهده نور پیغمبر(ص) باید به دین اسلام می‌گرویدند.

مباهله به نوعی نزاع و کشمکش همراه با نفرین و ملاعنه طرف مقابل همراه است

انصاری ادامه داد: مباهله به نوعی نزاع و کشمکش است که با نفرین و ملاعنه طرف مقابل همراه است. در این نوع نزاع دو طرف یکدیگر را لعن می‌کنند. پس از آنکه مسیحیان نجران دعوت رسول خدا(ص) به اسلام را نپذیرفتند قرار بر مباهله گذاشتند. مقرر شد که در روز و ساعتی معین هر دو گروه در مکانی واحد جمع شده و به مباهله بپردازند. رسول خدا(ص) به همراه حضرت علی(ع)، حضرت زهرا(س) و حسنین(علیهم‌السلام) به محل وعده داده شده آمدند. بزرگ قبیله نجران نیز به همراه اسقف‌ها و کشیش‌ها در این محل حاضر شد.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه افزود: بزرگ قبیله نجران به محض مشاهده رسول خدا(ص) به همراه دو آقازاده کوچک که پیشاپیش در حال قدم زدن بودند، رو به بزرگان مسیح و قبیله خود کرد و گفت: از این مباهله عقب‌نشینی کنید. اطرافیان وی گمان کردند که بزرگشان ترسیده و به او گفتند نترس ما تو را همراهی خواهیم کرد. اما این کشیش گفت که اگر این شخص ذره‌ای شک و تردید در وجود خود نسبت به حقانیتش و حق بودنش داشت، هیچ‌گاه نزدیک‌ترین و عزیزترین افراد را با خود همراه نمی‌کرد. همه ما تک تک آمده و هیچ یک همسر و فرزندان خود را همراه نکرده‌ایم. بنابراین این مرد بر حق است.

وی با بیان اینکه مسیحیان نجران در مواجهه با پیغمبر اکرم(ص) پذیرفتند که بر دین خود بمانند اما به اسلام جزیه بدهند، گفت: جزیه از لحاظ فقهی همان مبلغی است که غیر مسلمانان به حکومت اسلامی پرداخت می‌کنند.

مباهله؛ دومین نقطه رسیدن 5 نور صادر شده از ذات خداوندی

انصاری گفت: از این ماجرا می‌توان به چند نکته دست یافت محل وقوع مباهله نقطه‌ای بود که پس از ماجرای حدیث کساء این پنج نور صادر شده از ذات باریتعالی به یکدیگر رسیدند. در آنجا نیز پنج تن آل‌عبا که همان خمسه طیبه است گردهم جمع آمده بودند. همچنین در تفسیر این آیه و این ماجرا می‌توان به این نکته رسید که اسلام هیچ‌گاه دیگران را مجبور به پذیرش دین نمی‌کند و همواره اهل کتاب در سایه می‌توانند در آرامش زندگی کنند.

پژوهشگر و مدرس دانشگاه ادامه داد: می‌توان از این رهگذر به این موضوع دست یافت که گروهک‌های تکفیری افراطی که در بدو ورود به هر کشور و تمدنی تمام مقدسات و نشانه‌های تاریخی آن کشور را از بین می‌برند از اسلام به دور هستند. مسیحیان نجران از قانون جزیه به اسلام استفاده کرده و توانستند با آرامش در حکومت اسلامی زندگی کنند. تنها جایی که اسلام آغازکننده جنگ است و علیه کفار حربی است که علیه اسلام توطئه می‌کنند و اسلام با آنها مدارا نمی‌کند و هیچ‌گاه اسلام آغاز کننده جنگ نیست.

وی با بیان اینکه در این میان آنچه که مهم و قابل توجه است نفس آیه است،‌ گفت: در این آیه خداوند می‌فرماید: «فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛ پس هر كه در اين [باره] پس از دانشى كه تو را [حاصل] آمده با تو محاجه كند بگو بياييد پسرانمان و پسرانتان و زنانمان و زنانتان و ما خويشان نزديك و شما خويشان نزديك خود را فرا خوانيم سپس مباهله كنيم و لعنت‏ خدا را بر دروغگويان قرار دهيم(61/آل عمران).»

10 سند نزدیک به متواتر از اهل سنت درباره ارتباط آیه مباهله و 5 تن آل عبا

انصاری گفت: مفسران اهل سنت 10 سند را که تقریباً به متواتر نزدیک است آورده‌اند که آیات قرآن کریم درباره پنج تن نازل شده است. از قسمت آخر این آیه می‌توان نتیجه گرفت که تکذیب کنندگان آیات الهی در عمل مورد لعنت خداوند هستند. بنابراین می‌توان به عصمت این پنج نفر یقین یافت که هیچ گونه از شائبه‌ای از کذب در گفتار و کردارشان نبود. گفتار و کردارشان نیک بود و هیچ یک از این چهار نفر بهتر، بالاتر و نزدیک‌تر نسبت به رسول خدا(ص) نبودند و اگر این چنین نبود پیغمبر آنها را با خود همراه نمی‌کرد.

مباهله دلیلی بر رأفت اسلامی و رد مبانی گروهک‌های تکفیریان

پژوهشگر و مدرس دانشگاه تأکید کرد: ماجرای مباهله در تقویم شیعه با عنوان عید معرفی می‌شود چرا که روز اثبات حقانیت خمسه طیبه و تشیع است. اهل سنت در فضیلت امام علی(ع) در آیات قرآن کریم 300 آیه را معرفی می‌کنند که در این راستا از امام رضا(ع) پرسیدند بزرگترین فضیلت برای حضرت علی(ع) چیست؟ ایشان پاسخ دادند آیه مباهله. چرا که خداوند از امیرمؤمنان(ع) با عنوان نفس پیغمبر(ص) یاد می‌کند.

اهالى آسمان و زمين و دوستداران اهل‌بيت(ع)، اين روز را عيد مى‌گيرند و به شكرانه‌ نعمت برخوردارى از ولايت ائمه‌ اطهار(ع) سجده‌ شكر به جای می آورند.

captcha