روابطی که ختم به خیر نمی‎شود
کد خبر: 3533021
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۹
قرایی مقدم:

روابطی که ختم به خیر نمی‎شود

گروه فضای مجازی: استاد جامعه‎شناسی دانشگاه خوارزمی با تاکید بر اینکه زنگ‌های خطر رابطه‎ها در فضای مجازی سال‎هاست برای ما به صدا در آمده است، گفت: متاسفانه امروز بجای تبلیغ و ترویج آهنگ زیبای دین، موسیقی‎ بی‏‌ارزشی را در ذهن جوانان تزریق کرده و هر خوارکی را به آنان داده‎ایم لذا باید در افکار خود خانه تکانی کنیم.

امان الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی، در گفت‎وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، در پاسخ به این سوال که چرا فضای مجازی در کشور ما بین خانواده‎ها مخصوصا جوانان تا این حد رونق گرفته‌ و چرا نمی‌توانیم آن را کنترل کنیم، گفت: دلایل این چرا‌ها و بسیاری از چرا‌های دیگر در رابطه با این فضا این است که امروز فضای مجازی دیوارها را فروریخته است.

وی معتقد است: زمینه توجه جوانان و نوجوانان به فضای مجازی به دلیل محدودیت‌ها، محرومیت‌ها است بنابراین آنچیزی را که در حد منطقی از آنها محدود کرده‌ایم، منجر به این می‎شود که ناچارا، به هرچیزی پناه بیاورند و چون فضای مجازی در دسترس قرار دارد و به سرعت می‌توانند به آن رجوع کنند، به آن روی می‎آورند و مورد استفاده قرار می‌دهند.

قرایی‎مقدم ادامه داد: فضای مجازی به طور کلی از دو قسمت تشکیل می‌شود. یک فضای مجازی که جنبه مثبت دارد و اطلاعات مفید و مثبت می‌دهد و دوم جنبه مضری که در این فضا وجود دارد و جوانان ما از آن الگو گرفته‎اند. این جنبه مضر از بی‎بند و باری، سخنان رکیک و ناسزا‎گویی تصاویر مستهجن و امثال آن تشکیل می‎شود، که در نتیجه می‌بینیم جوانان ما به دلیل محدودیت و محرومیت به این قسمت تمایل بیشتری پیدا می‎کنند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: فضای مجازی نه تنها در کشور ما بلکه در دنیا یک موضوع مهم و است و اینکه بگوییم در خارج از ایران مردم تنها به بخش مثبت فضای مجازی رجوع می‎کنند، اشتباه است. متاسفانه در کشور ما به دلیل اینکه طرز استفاده درست از وسایل و ابزارها آموزش داده نشده دچار تاخیر فرهنگی در این زمینه شده‌ایم.

وی ادامه داد: در فضای مجازی داخلی می‌بینیم که جوانان ما بدآموزی‌ها را یاد گرفته‌اند نه خوب آموزی‌ها را؛ به طوری که تمام فکر و ذکرشان ارتباط با جنس مخالف و چگونگی جذب یکدیگر و مشغول شدن بی هدف می‌باشد. ارتباطات و چرخش رابطه‌ها در فضای مجازی به هیچ وجه مفید نیست و باعث گسترش آسیب‌های زیاد از جمله طلاق در جامعه می‌شود.

قرایی مقدم افزود: رابطه‌های مجازی، بی‌بند و باری جنسی، طلاق، روابط نامشروع و بی‌اخلاقی‌ها را بالا برده است. دلیل تمامی این موارد هم باز بودن بیش از حد و اندازه این فضاست. طی تحقیقی که در کلاس در رابطه با ۸۶۰ نفر از زنان و مردان در فضای مجازی انجام دادم نتیجه آن مشخص شد که از این تعداد ۳۳ درصد رابطه نامشروع دارند. دلیل آن هم این بود که می‌گفتند ارتباط راحت و تماس تلفنی آسان با هر فردی که می‌خواستیم، به راحتی فراهم بود. پس این فضا طلاق را افزایش داده است و رابطه جنسی دختران معصوم را با پسران غیر معصوم بالا برده است.

این جامعه شناس با بیان اینکه اصل مشکل رابطه‌ها در فضای مجازی از داخل است، گفت: خودمان این بلا را به سر خودمان آورده‎ایم. زنگ‌های خطر این رابطه‎ها سال‎هاست برای ما به صدا در آمده است. لذا باید در افکار خود خانه تکانی کنیم. متاسفانه آموزش و پرورش امروز کشور بیمار است و هنوز نتوانسته آموزشی را در این رابطه ارائه دهد.

هرکسی درب منزلش باز باشد همه وارد آن خانه می‌شوند
وی در ادامه گفت: باید این سوال را از خود کنیم که این موارد چگونه و چطور ایجاد شده و چه کسی این ابزار را در اختیار ما قرار داده است. ما تلاش می‌کنیم فقط صورت مسئله را پاک کنیم، دریغ اینکه با این کار هیچ موفقیتی را به دست نخواهیم آورد. لذا مقصر اصلی در این رابطه‌ها عوامل درون‌زاست. تعبیری داریم که می‌گویند هرکسی درب منزلش باز باشد همه وارد آن خانه می‌شوند؛ فضای مجازی ما هم اینگونه است.

قرایی مقدم با اشاره به اینکه متاسفانه اعتقادات دینی و مذهبی در بسیاری از جوانان ما کم‎رنگ شده است، گفت: عامل این اتفاق خود ما هستیم. البته بخشی از این موضوع هم بخاطر غرب است. لذا باید به جوانان آموزش دهیم به آنان خوراک دهیم. خوراکی که متناسب روحیات، اخلاقیات، دین و شخصیت آنهاست، لذا باید این موضوع را هم مد نظر قرار دهیم. وقتی همه چیز را برای جوان محدود و سخت کنیم، آنها روبه فضای نامحدود می‌آورند فضای که برای آنها دیگر محدودتی ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: متاسفانه امروز بجای تبلیغ و ترویج آهنگ زیبای دین، موسیقی‎ بی‌‏ارزش را در ذهن جوانان تزریق کرده‎ایم. ما امروز هر خوارکی را به جوانانمان داده‎ایم و روحیات آنها را بدون هیچ برنامه‎‎ای تحت تاثیر عوامل آسیب‎زا قرار داده‏‌ایم اما دریغ از اینکه راه‌کار اصلی و مسیر برون رفت از مشکلات روحی و روانی و ارتباطات ناصحیح استفاده از خوراک دین و مذهب، معرفت، نجابت، پاکدامنی و بسیاری از این موارد است.

captcha