گردهمایی دارالقرآن خانه کارگر سوءاستفاده از مشکل اقتصادی مؤسسات است
کد خبر: 3533286
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۵
امیدیان:

گردهمایی دارالقرآن خانه کارگر سوءاستفاده از مشکل اقتصادی مؤسسات است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی لرستان با اشاره به گردهمایی این هفته دارالقرآن خانه کارگر گفت: مجموعه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی به‌عنوان نمایندگان مؤسسات باید بدانند این کار به بازی گرفتن مؤسسات است و از مشکلاتی که این روزه مؤسسات با آن روبه‌رو شده‌اند، مشکلات اقتصادی است که آنها این امر را دستاوردی به‌عنوان بهره‌برداری از مؤسسات قرار داده‌اند.

گردهمایی دارالقرآن خانه کارگر سو استفاده از مشکل اقتصادی مؤسسات است

حجت‌الاسلام والمسمین مهدی امیدیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی لرستان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، درخصوص گردهمایی مدیران مراکز و مؤسسات قرآنی دارالقرآن خانه کارگر طی هشتم مهرماه، عنوان کرد: با توجه به اینکه بحث صدور مجوز فعالیت‌های مؤسسات قرآنی در مرحله نهایی است و با توجه به تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی که باید از این طریق مشکلات و موضوعات درخواستی درباره تشکل‌ها مطرح شود، متأسفانه شاهد هستیم که مجموعه‌هایی چون دارالقرآن خانه کارگر که ماهیت و صنفش از نامشان مشخص است که باید در مسیر وظایفشان فعالیت کنند، اما نوعی موازی‌کاری در روند حمایت از مجموعه مؤسسات قرآنی دارند.

وی ادامه داد: اولین سؤالی که مطرح است اینست که چرا نمایندگان مجلس و مجموعه‌هایی که مرتبط با این جریان مرتبط هستند بر پیکره فعالیت‌های قرآنی کشور واقف نیستند؟ آیا در جریان امور مجموعه مؤسسات قرآنی و مشکلاتی که دارند، نیستند؟ با وجود اینکه چندین جلسه اتحادیه مؤسسات قرآنی و تشکل‌های قرآنی درخصوص تفهیم این موضوع با مجموعه نمایندگان داشته‌ است لذا این انتظار می‌رود که حداقل حضورشان در این جلسات و گردهمایی‌ها تدبیرانه باشد.

امیدیان اضافه کرد: چگونه است که در رابطه با بحث اختصاص بودجه حمایتی به مجموعه مؤسسات قرآنی ـ مردمی توجه و عنایتی ندارند چه بخش دولتی و چه بخش نظارتی که مجلس باشد و این بستر را فراهم نمی‌کنند تا آنچه را که خودشان تصویب کرده‌اند، اجرایی کنند و از طرف دیگر می‌بینیم که مجموعه‌هایی مثل خانه کارگر بستر حمایتی به منظور تجهیز مؤسسات مطرح می‌کند که جای تعجب دارد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی لرستان تصریح کرد: نخستین سؤالی که مطرح می‌شود این است که این مبلغ حمایتی و اعتبار از کجا و چگونه به دارالقرآن خانه کارگر تزریق شده است و  اگر قرار است مجموعه مؤسسات قرآنی مورد حمایت قرار گیرند چرا از بستر مناسب خودش این حمایت انجام نمی‌گیرد.

وی تأکید کرد: از سوی دیگر دعوت از مؤسسات و تکمیل فرم‌های مربوطه در چه راستا و به چه منظوری بوده است؟ آیا در راستای توسعه فعالیت‌های قرآنی جامعه کارگری است؟ و یا اینکه نه هدف‌های دیگری پشت این جریان است؟ متأسفانه در طول زمان‌های گذشته نیز با این معضل روبرو بودیم که خانه کارگر با مدیران مؤسسات و خانه‌های قرآنی ارتباط برقرار می‌کرده و آنها را جهت ثبت نام در دوره‌های آموزشی تشویق می‌کردند و با وعده و وعیدهایی سعی بر تطمیع آنها برای نگهداری ارتباط با دارالقرآن خانه کارگر می‌کردند.

امیدیان گفت: اگر دارالقرآن خانه کارگر یک ظرفیت است و دنبال ظرفیت‌سازی است باید از طریق مسیرش این اتفاق رقم بخورد مگر نه این است که هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی توسط شورای توسعه شکل گرفته است، مگر شورای توسعه زیر نظر شورا عالی انقلاب فرهنگی نیست؟ چرا هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، شورای توسعه، سازمان دارالقرآن و معاونت قرآن و عترت در مقابل تک‌روی‌های این مجموعه‌ها که موجب ضربه زدن به این دستگاه‌ و نهادها است، موضع نشان نمی‌دهند.

وی ادامه داد: آنچه که در این جلسه حساسیت ایجاد کرده آنست که چگونه است که دارالقرآن خانه کارگر انقدر بودجه حمایتی دارد که سازمان دارالقرآن الکریم و یا معاونت قرآن و عترت و شورای توسعه نتوانستند بسترهای حمایتی را بر مؤسساتی که نظارت آنها را برعهده‌ دارند، فراهم کنند.

امیدیان تأکید کرد: مجموعه اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآنی به‌عنوان نمایندگان مؤسسات باید بدانند این کار به بازی گرفتن مؤسسات قرآنی است و از مشکلاتی که این روزه مؤسسات با آن روبه‌رو شده‌اند، مشکلات اقتصادی است که آنها این امر را دستاوردی به‌عنوان بهره‌برداری از مؤسسات قرار دهند.

وی با اشاره به بحث بیمه فعالان قرآنی که یکی از موضوعات این گردهمایی است که مقرر شد با حضور کارشناسان مجموعه تأمین اجتماعی انجام گیرد، اظهار کرد: آیا غیر از این است که تأخیر در بیمه کردن فعالان قرآنی در عدم تخصیص بودجه بوده و حال چگونه امکان دارد این مبحث با وجود مسئولان سازمان طی این گردهمایی حل شود و همچنین مطالبات مؤسسات نیز پیگیری شود.

امیدیان عنوان کرد: لذا می‌طلبد رسانه‌ها بیشتر در این مسئله ورود پیدا کنند و شفاف‌سازی کنند و معاونت قرآن و عترت و سازمان دارالقرآن الکریم بیشتر شائبه‌های این عرصه را برطرف کند و مجموعه مؤسسات را نسبت به هیئت رسیدگی، سازمان دارالقرآن، معاونت قرآن و عترت و اتحادیه‌ها که خودشان شکل داده‌اند بی‌اعتماد نکنند.

وی با اشاره به اینکه برپایی این گردهمایی نمونه نگاه ابزاری به مؤسسات قرآنیست که اشتباه است، اضافه کرد: باید جواب آن را دستگاه حاکمیتی و نظارت بر امور مؤسسات قرآنی بدهند. معاونت قرآن و عترت و سازمان دارالقرآن و هیئت رسیدگی به امور مؤسسات باید بیشتر از موقعیت و جایگاه مؤسسات حمایت کنند و به هر نهادی اجازه ورود به این جریان را ندهند که صرفاً بخواهند با یک پیام جلوی این جریان را بگیرند. بلکه باید با آنها مقابله کنند و نسبت به آنها شفاف‌سازی انجام دهند تا استفاده ابزاری از مجموعه مؤسسات قرآنی که خیرخواهانه مجموعه‌شان را می‌گرادند انجام نگیرد و اینگونه سوء‌استفاده نشود.

captcha