«مهدی ساعد» شایسته دریافت مقام بالاتری بود/ راه‌حل مسابقات جهانی؛ آئین‌نامه مشترک و تیم ناظر
کد خبر: 3533318
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۴۵
امام‌جمعه بیان کرد:

«مهدی ساعد» شایسته دریافت مقام بالاتری بود/ راه‌حل مسابقات جهانی؛ آئین‌نامه مشترک و تیم ناظر

گروه فعالیت‌های قرآنی: داور مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه گفت: مهدی ساعد، متسابق اعزامی از جمهوری اسلامی ایران باید حتما مقام اول و یا حداقل مقام دوم مسابقات را به دست می‌آورد، حتی خود متسابقان حاضر در مسابقات نیز به این امر اذعان داشتند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مهدی ساعد، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه ساعت 1:30 بامداد امروز سه‌شنبه، 6 مهرماه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) وارد کشور شد و مورد استقبال تیم خبری ایکنا و نیز علی صالحی، از شورای عالی قرآن و سیدعلی حمیدی، کارشناس امور بین‌الملل سازمان اوقاف و امور خیریه قرار گرفت.

فیلم این استقبال را اینجا ببینید.

عباس امام‌‍‌جمعه، قاری بین‌المللی قرآن کریم که به عنوان داور به این دوره از مسابقات اعزام شده بود، در بدو ورود به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) طی گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا در رابطه با تحلیل این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه، با بیان اینکه در رابطه با تحلیل این مسابقات باید به طور مفصل به بحث و گفت‌و‌گو پرداخته شود، اظهار کرد: سطح این دوره از مسابقات، سطح بالایی بود و دست کم تعداد 10 تا 15 نفر قاری قوی و خوش‌خوان در این مسابقات شرکت کرده بود.

وی در ادامه در رابطه با داوری این مسابقات و نحوه ارزیابی قرائت متسابقان با بیان اینکه چیزی به عنوان آئین‌نامه در این مسابقات وجود نداشت و تنها یک فرم برای امتیازدهی در اختیار داوران قرار گرفته بود، اظهار کرد: 200 امتیاز برای این مسابقات به جای صد امتیاز در نظر گرفته شده بود که حالا چگونه و چطور این 200 امتیاز برای متسابقان در نظر گرفته می‌شد، در نوع خود بسیار جالب است که بنده در آینده‌ای نزدیک با انتشار نکات خود در این زمینه به طور مفصل در رابطه با نحوه داوری این مسابقات توضیح خواهم داد.

«مهدی ساعد» شایسته دریافت مقام بالاتری بود/ راه‌حل مسابقات جهانی؛ آئین‌نامه مشترک و تیم ناظر


امام‌جمعه در ادامه با اشاره به نحوه داوری این مسابقات با بیان اینکه معیار داوری مسابقات روسیه با ما تفاوت دارد و داوران این مسابقات به امتیازدهی کلی می‌پرداختند، تصریح کرد: داوری مسابقات روسیه واقعا عجیب بود و شاید دلایل سیاسی و ... در این میان اثرگذار باشد.

داور این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه با بیان اینکه البته بنده این موضوع را نپذیرفتم و به شیوه خود به داوری پرداختم، ادامه داد: در این مسابقات سه داور در زمینه صوت و لحن به داوری می‌پرداختند که یکی از ایشان به نام شیخ ترابی از کشور مغرب به عنوان رئیس هیئت داوران درواقع همه‌کاره بخش داوری بود و هر چه که وی می‌گفت، بدان عمل می‌شد.

وی با اشاره به اینکه خود و داوری از ترکیه نیز در زمینه صوت و لحن به داوری می‌پرداختند، افزود: همچنین، در زمینه وقف و ابتدا نیز دو نفر از کشورهای بحرین و روسیه، مسابقات را داوری می‌‌کردند که ضعف در داوری داشتند.

داور این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه در ادامه با بیان اینکه در این مسابقات سطح متسابقان بالا بود، ادامه داد: داوری این مسابقات به دلیل آئین نامه و مدل نمره‌دهی ضعیف بود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه به مسئولان برگزاری مسابقات پیشنهاد دادم تا مسابقات را در چند مرحله برگزار کنند و مسابقات، مرحله نهایی نیز داشته باشد، اظهار کرد: متأسفانه مسئولان این پیشنهاد را رد کردند و مسابقات به همین صورت و طبق ضوابط خود ایشان برگزار شد.

امام‌جمعه در ادامه با اشاره به نفرات اول تا سوم برگزیده این دوره از مسابقات کشور روسیه، گفت: تنها، متسابق کشور یمن که به مقام دوم دست پیدا کرد، به حق خود رسید، ولی نفرات اول و سوم که از کشورهای مالزی و بحرین بودند به هیچ وجه شایسته این مقام نبودند و مهدی ساعد، متسابق اعزامی از جمهوری اسلامی ایران باید حتما مقام اول و یا حداقل مقام دوم مسابقات را به دست می‌آورد حتی خود متسابقان حاضر در مسابقات نیز به این امر اذعان داشتند.

«مهدی ساعد» شایسته دریافت مقام بالاتری بود/ راه‌حل مسابقات جهانی؛ آئین‌نامه مشترک و تیم ناظر

داور این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه در ادامه در رابطه با اینکه کسانی که به عنوان نماینده از جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی اعزام می‌شوند، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟ تصریح کرد: هر شرکت‌کننده‌ای با هر ویژگی که از کشور در مسابقات بین‌المللی شرکت کند، با وجود این آئین‌نامه‌ها به جایی نمی‌رسد و با وجود این مشکلات حتی اگر قوی‌ترین افراد هم به مسابقات اعزام شوند، نمی‌توان حساب ویژه‌ای در این زمینه باز کرد.

امام‌جمعه در پایان با بیان اینکه در آینده‌ای نزدیک جزئیات بیشتر و مفصل‌تری از نحوه برگزاری این مسابقات ارائه خوهد داد، از خبرگزاری ایکنا برای پوشش خبری این مسابقات و استقبال از تیم اعزامی به روسیه تشکر و قدردانی کرد.

همچنین، مهدی ساعد، نماینده اعزامی جمهوری اسلامی ایران به مسابقات بین‌المللی قرآن کشور روسیه و نفر چهارم این مسابقات نیز در گفت‌وگوبا خبرنگار ایکنا در رابطه با سطح متسابقان در این دوره از مسابقات کشور روسیه با بیان اینکه سطح متسابقان بالا بود، اظهار کرد: به نظر من شاید بالاترین سطح مسابقاتی که در چند سال اخیر برگزار شده است، همین مسابقات روسیه بود. با تلاوتی که از متسابقان کشورهای مختلف دیدم بسیار خوشحال بودم و تلاوت نمایندگان کشورهای مختلف مانند مالزی، یمن، تانزانیا و ... بسیار عالی بود.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه به لطف قرآن و فعالیت‌های قرآنی یک نوع تحول در جهان در حال شکل گیری است، اظهار کرد: باید این موضوع را به فال نیک گرفت و من از این لحاظ خیلی خوشحال هستم.

ساعد در ادامه در رابطه با داوری این مسابقات نیز با بیان اینکه استاد امام‌جمعه به عنوان مرکز ثقل این داوری تنها بودند نه به خاطر اینکه ایشان به عنوان یک هم‌وطن بخواهند برای من کاری کنند و نمره دهند، بیان کرد: این موضوع را بدین خاطر عرض کردم که داوران دیگر حتی شاید در سطح شهرستانی و استانی ما نیز نبودند.

نفر چهارم مسابقات قرآن کشور روسیه در ادامه با اشاره به اینکه سطح داوری این مسابقات بسیار ضعیف بود، ادامه داد: ما تا یک یونیفرم واحد را بر تن دستورالعمل مسابقات در کل دنیا نپوشانیم و یک آئین‌‍‌نامه واحد برای تمامی مسابقات بین‌المللی در نظر گرفته نشود، همین مشکلات همواره به وجود می‌آید.«مهدی ساعد» شایسته دریافت مقام بالاتری بود/ راه‌حل مسابقات جهانی؛ آئین‌نامه مشترک و تیم ناظر

وی ادامه داد: یک موضوع دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که باید برای مسابقات قرآنی نیز مانند دیگر مسابقات یک نفر یا یک گروه ناظر در نظر گرفته شود تا به تمامی امور مسابقات قرآن اعم از داوری و یا نحوه اجرای مسابقات نظارت داشته باشند و بتوانند از پایمال شدن حق متسابقان جلوگیری کنند.

ساعد گفت: اگر یک آئین‌نامه واحد در سراسر دنیا برای مسابقات بین‌المللی قرآن وجود داشته باشد و تیم ناظری برای اجرای دقیق این آئین‌نامه در نظر گرفته شود، بسیاری از مشکلات موجود از بین خواهد رفت.

وی در ادامه با بیان اینکه شاید تنها هدف مسئولان روسی در برگزاری این مسابقات، تنها برگزاری مراسم اختتامیه بود که مردم در آن شرکت کنند، اظهار کرد: مسابقات روسیه در یک سالن بسیار کوچک و با یک میکروفون مختص خطابه برگزار شد و استقبال مردم از خود مسابقات بسیار کم بود. البته مراسم اختتامیه مسابقات بسیار خوب و با حضور نزدیک به دو الی سه هزار نفری مردم برگزار شد.

ساعد با بیان اینکه برنامه اختتامیه این مسابقات بسیار خوب و زیبا برگزار شد، تصریح کرد: الحمدلله تلاوت بنده که در مراسم اختتامیه داشتم نیز بسیار خوب بود و همه چیز را عیان کرد و خوشحال هستم که مردم در مراسم اختتامیه تلاوت خوبی از من شنیدند و به وجد آمدند.

وی با اشاره به نحوه برخورد متسابقان با نماینده جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: برخورد ایشان با نماینده ایران بسیار عالی بود. باید به این نکته اشاره کنم که هم داوران، هم متسابقان و هم مستمعان نفس کار ایرانیان را می‌شناسند و برای ایرانیان احترام قائلند.

«مهدی ساعد» شایسته دریافت مقام بالاتری بود/ راه‌حل مسابقات جهانی؛ آئین‌نامه مشترک و تیم ناظر

نفر چهارم مسابقات قرآن روسیه اظهار کرد: ما در دنیا غریبیم و غربت ما در مسائل قرآنی تنها با درست شدن یک دستورالعمل واحد حل می‌شود؛ چرا که کسی نمی‌تواند از این دستورالعمل تخطی کند و تا زمانی که این امر تحقق پیدا نکند، نفرات ما در مسابقات بین‌المللی زیاد راه به جایی نخواهند برد.

ساعد در ادامه در رابطه با نفرات برتر اعلام شده در این مسابقات، بیان کرد: در کل تلاوت‌های انجام شده در این مسابقات عالی بود ولی با توجه به دستورالعمل مسابقات قرآن این نفرات اعلام شده مستحق رتبه‌های برتر نبودند، البته نماینده یمن خوب تلاوت کرد ولی در وقف و ابتدا و تجوید مشکل داشت که اگر این‌ها در مسابقات کشور ما حضور پیدا کنند، با توجه به آئین‌نامه ما نمی‌توانند نمره لازم را به دست آورند.

نفر چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن روسیه همچنین، با اشاره به حضور رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مراسم اختتامیه این مسابقات، تصریح کرد: پس از برگزاری مراسم اختتامیه، در برنامه‌ای که از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در رابطه با تقریب ادیان و مذاهب شیعه و ارتدوکس ترتیب داده شده بود، شرکت کرده و به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید پرداختم.

وی در ادامه با بیان اینکه با روحیه هر چه تمام‌تر به فعالیت خود ادامه خواهد داد و عدم کسب مقام در این مسابقات، مشکل و خللی را برای وی در راه فعالیت‌های قرآنی به وجود نمی‌آورد، اظهار کرد: باید مسابقات قرآن طوری تنظیم و مدیریت شود تا اولا افرادی که به مسابقات اعزام می‌شوند، ضربه نبینند و ثانیا راه برای آیندگان باز باشد.

ساعد در پایان سخنان خود از خبرگزاری ایکنا برای پوشش اخبار مسابقات و نیز استقبال و تهیه خبر در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، تشکر و قدردانی کرد.

گزارش کامل تصویری را اینجا ببینید.

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۷/۰۶ - ۰۹:۱۲
0
1
باید به این موضوع به صورت دقیق بررسی شود تا اجحافی در حق کسی صورت نگیرد
captcha