بهترین الگوی روایت‎‌گری توجه به شیوه قرآن است
کد خبر: 3533429
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۵

بهترین الگوی روایت‎‌گری توجه به شیوه قرآن است

گروه اجتماعی: رئیس دبیرخانه حوزه‎های علمیه بر لزوم الگوگیری راویان مذهبی از الگوی قرآن کریم در بیان قصص تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از قم حجت‎الاسلام والمسلمین عبدالفتاح نواب امروز 6 مهرماه در گردهمایی راویان اربعین در اداره کل حج و زیارت قم، گفت: خداوند در قرآن کریم بیش از دویست قصه را بیان کرده است؛ بخشی از این قصص در سوره قصص بیان شده است؛ در سوره آل عمران خداوند به جنگ احد و در سور دیگر به مباحث مختلف دیگر از جمله غزوات و... پرداخته است.
وی تصریح کرد: اگر با قرآن انس داشته باشیم می‎توانیم زیبایی‎های روایت گری الهی را در آیات مختلف قرآن و در قصص قرآنی مشاهده کنیم؛ وصف بهشت و جهنم و حالات بهشتیان و جهنمیان به شکلی بیان شده است که هر شنونده‎ای را مجذوب می‎کند؛ روایت‎گران باید از شیوه‎های قرآنی استفاده کنند.
رئیس دبیرخانه شورای عالی حوزه‎های علمیه بیان کرد: روایت داستان حضرت اسماعیل و ابراهیم هر انسانی را شیفته این پدر و پسر می‏کند که چگونه خداوند را پرستش می‏کردند؛ قرآن بهترین کتاب روایت گری است؛ قرآن به قصه می پردازند نه اساطیر زیرا در قصص عبرت آموزی است ولی در اساطیر چنین مفاهیمی وجود ندارد.
وی گفت: مهمترین اصل در روایت گری، اصل تقرب به خداست؛ هرگاه انسانی به خداوند به ظرفیت خود اعتراف کرد و نیاز مخاطبان را عرضه کرد و از خدا طلب رهبری در امورش را داشته باشد خداوند نیز او را هدایت کرده و هر امری را داشته باشد اجابت می‎کند.
نواب اظهارکرد: در مسیر اربعین با جمعی از عشاق مواجه هستیم که هر کدام نیازهایی دارند؛ در این مساله باید با اهداف روایت گری نیز آشنا باشیم؛ روایت گران مذهبی ادامه دهنده مسیر امام سجاد(ع) هستند پس باید از الگوی امام سجاد(ع) استفاده کنیم؛ ایشان حتی در بیان مصیبت‎های کاروان نیز تنها از خدا می‎گویند و اگر نامی از پدر گرامی خویش نیز می‎برند بخاطر خداست.
وی افزود: از جمله خلقیات روایت گری پرهیز از بداخلاقی است؛ امام راحل در این زمینه یک الگوی تمام معنا بودند؛ مثلا ایشان وقتی برای رزمندگان نیروی هوایی سخن می‎گفتند از لفظ نیروی آسمانی استفاده می‎کردند که در روحیه آنها تاثیرگذار بود.
رئیس دبیرخانه شورای عالی حوزه‎های علمیه بیان کرد: تواضع و حلم و زبان نرم از جمله اموری است که امام علی(ع) آن را به ما سفارش کرده اند؛ تواضع و صبر و حلم و رفتار همراه با ملایمت اموری است که می تواند مردم را به در مسیر هدایت قرار دهد.
وی گفت: امام راحل تواضع عجیبی داشتند؛ ایشان می‎فرمودند که دست شما را می‎بوسم و اینکه من یک بسیجی هستم؛ امام همیشه با تواضع با مردم سخن می گفتند؛ همچنین وقار و متانت در سخن را نیز حفظ می کردند تا جلوه جمال انسان را نیز نشان دهد.
نواب اظهارکرد: یکی از آسیب‎های روایتگری آن است که انسان مطالب قوی و پویایی که ازمتن روایات و احادیث ما برآمده را رها کرده و به سراغ مطالب ضعیف برود؛ از دیگر نکاتی که روایان باید به آن بپردازند آن است که روایان باید از ابتدا تا انتهای کار را برنامه ریزی کند و برای برنامه به میدان آمده و سینه خود را سپر کند.
captcha