عزاداران حسینی از حقوق شهروندی غافل نشوند
کد خبر: 3533549
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
عزیزی:

عزاداران حسینی از حقوق شهروندی غافل نشوند

گروه اجتماعی: فرماندهی انتظامی استان مرکزی در نشست خبری تشریح عملکرد پلیس استان گفت: رعایت حقوق شهروندی از تأکیدات اسلام است که باید در ایام محرم مورد توجه دستجات عزاداری قرار گیرد، از 23 شب به بعد سیستم‌های بیرونی مساجد باید خاموش و عزاداری در داخل همان مسجد انجام شود.

به‌ گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، سردار کیومرث عزیزی، فرماندهی انتظامی استان مرکزی امروز، 6 مهرماه در نشست خبری ارائه گزارش عملکرد شش ماهه اول سال و گرامیداشت هفته ناجا، گفت: کارکنان نیروی انتظامی استان در تمامی رده‌ها تمام تلاش خود را در راستای ایجاد فضای امن برای شهروندان به ‌کار می‌گیرند.
وی بابیان اینکه استان مرکزی از نظر آمار جمعیت در رده نوزدهم کشور و از لحاظ وسعت در ردیف چهاردهم قرار دارد، اظهار کرد: با توجه به اقدامات بسیار خوب نیروی انتظامی استان و اقدامات پیشگیرانه در حوزه سرقت‌های فردی، گروهی و مسلحانه، رتبه خوبی از نظر امنیت در کشور دارا هستیم.
عزیزی افزود: در شش ماه اول سال جاری آمار سرقت 5هزار و 682 مورد است که نسبت به بازه زمانی سال گذشته که رقمی بالغ بر 5هزار و 983 فقره بوده شاهد کاهش 5درصدی هستیم، ازاین تعداد گزارش، 4هزار و662 فقره سرقت کشف شده است که با این احتساب بیش از 82 درصد سرقت‌های امسال کشف شده‌اند.
وی در مورد سرقت به عنف که در قالب سرقت طلا و جواهرات از بانوان و کودکان در پارک‌ها و معابر عمومی تعریف می‌شود نیز گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه 89 مورد سرقت طلا داشتیم که این رقم در مقایسه با شش ماهه سال گذشته که 81 مورد است با افزایش 10 درصدی روبه رو شده است.
عزیزی در ادامه با اشاره به درگیری و نزاع فردی و گروهی و کاهش 32 درصدی آمار نزاع فردی افزود: برای 7هزار و  562 مورد فقره نزاع فردی در استان تشکیل پرونده شده است در نزاع‌های گروهی متأسفانه افزایش 14درصدی داشتیم، در شش ماهه اول سال گذشته در استان شاهد 139 نزاع گروهی بودیم که این رقم امسال در همان بازه زمانی به رقم 159 فقره رسیده است، این نوع نزاع‌ها گاهی منجر به قتل نیز شده‌اند.
وی تصریح کرد: در حوزه کشفیات مواد مخدر نیز در شش ماهه نخست سال با همکاری پلیس مواد مخدر شاهد کشف 3هزار و 263 کیلوگرم هستیم این رقم در شش ماهه اول سال گذشته، 2هزار و 669 مورد بود که  آمار ارائه شده توسط پلیس مواد مخدر در خصوص کشفیات حاکی از رشد 29 درصدی دارد.
عزیزی ادامه داد: 8هزار و 73 فقره دستگیری معتادین و خرده فروشان مواد مخدر در شش ماهه اول سال و 6هزار و پنج مورد دستگیری در سال گذشته دلالت بر افزایش 34 درصدی دارد، طی فرایند دستگیری نیز 219 قاچاقچی دستگیر و 11 باند نیز منهدم شدند.
وی در بخشی از سخنان خود به تشریح عملکرد پلیس آگاهی پرداخت و اظهار کرد: وظایف این مرکز در حوزه مبارزه و جلوگیری از شرارت، زورگیری، باج گیری، قتل و چاقوکشی تعریف می‌شود که در این راستا در شش ماه اول سال 38 فقره تشکیل پرونده داشتیم که نسبت به بازه زمانی سال گذشته که 40 فقره بود از 5درصد کاهش برخوردار بودیم.
عزیزی در خصوص فعالیت آگاهی در حوزه قتل نیز گفت: امسال 16 فقره قتل گزارش و پرونده‌های مربوطه تشکیل شده است، تعداد آمار قتل در سال گذشته 12 فقره بود که متأسفانه از رشد 33 درصدی برخوردار بودیم، در مورد کشف قتل نیز از 16 مورد اعلام شده 14 مورد کشف و پرونده‌ها در حال پیگیری است که نسبت به زمانی سال گذشته در این حوزه با 8درصد افزایش مواجه هستیم و در حوزه خودکشی نیز شاهد 35 درصد کاهش هستیم.
وی از کشف 11 میلیارد تومانی کالای قاچاق در استان در شش ماه امسال و 8میلیارد تومانی سال گذشته خبر داد و افزود: در این حوزه 116 درصد افزایش کشف کالای قاچاق داریم، در این راستا 502 فقره پرونده در سال جاری و 365 پرونده سال گذشته تشکیل شده است که در این حوزه نیز 46 درصد افزایش داشتیم.
عزیزی در تشریح عملکرد اطلاعات و امنیت نیز به دستگیری 52 نفر در شش ماهه اول سال اشاره کرد و گفت: در خصوص دستگیری اتباع بیگانه تغییر محسوسی نداشتیم.
وی در ادامه به فعالیت پلیس فتا و تشکیل پرونده‌ها در حوزه جرائم سایبری نیز اشاره کرد و گفت: امسال 135 فقره جرائم در این حوزه ثبت شده است که در قیاس 90 مورد سال گذشته از رشد 50 درصدی وقوع جرم برخوردار بود، در این حوزه امسال 160 فقره جرائم سایبری کشف شده است که نسبت به مشابه زمانی  سال قبل 45 درصد افزایش داشته است.
عزیزی با تشریح وضعیت عملکرد پلیس 110 یا فوریت‌های پلیسی نیز اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 248هزار و 652 مورد تماس داشتیم که از این رقم 159هزار و 254 مورد عملیاتی شده است که نسبت به بازه زمانی سال گذشته 7درصد افزایش عملیات داشتیم.
این مقام مسئول در ادامه از رضایتمندی بیش از 95 درصدی عموم مردم از فعالیت‌های ناجا خبر داد و افزود: با توجه به نُرم کشوری که تا 10 درصد امکان تأخیر برای حضور مأموران قرار داده‌اند استان ما از تأخیر 6درصدی برخوردارست که این مهم نشان از انجام خدمات بسیار چشمگیر پلیس دارد.
عزیزی در بخشی دیگر از سخنان خود به نزدیک شدن ماه محرم و صفر اشاره‌ کرد و گفت: اصحاب رسانه با قلم فرسایی، مردم را نسبت به مباحثی که مورد توجه دشمن قرار دارد آگاهی دهند.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه به ویژه صدا و سیما نظرات بزرگان دینی و علمی را در جامعه نشر دهند تا از جلوی بسیاری از انحرافات گرفته شود، اسلام دینی است که به تمام ابعاد زندگی در برهه‌های مختلف توجه کرده است، یکی از مباحث مورد توجه این دین، رعایت حقوق شهروندی است که باید همواره مورد توجه دستجات عزاداری در ماه محرم قرار گیرد.
عزیزی بابیان اینکه دستجات عزاداری در نظر داشته باشند پس از ساعت 23 شب به بعد سیستم‌های بیرونی مسجد را خاموش کرده و اگر قرار به سوگواری است در همان مسجد انجام شود، حفظ حرمت مردم واجب است و باید مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار کرد: دشمن منتظر فرصت‌هایی مانند محرم و صفر است، اشاعه فرهنگ قمه‌زنی یکی از عواملی است که مسلمانان را مورد هجمه قرار می‌دهد، اصحاب رسانه باید کاری کنند تا عموم مردم از قبح این عمل ناپسند آگاه شوند تا زمینه بروز فعالیت دشمن فراهم نشود، دشمنان از همین اقدامات استفاده سوء می‌کنند و زمینه انحراف عده‌ای نوجوان و جوان را فراهم می‌سازند.
عزیزی در ادامه به امنیت و ایجاد اتحاد هر چه بیشتر در فضاهای انتخاباتی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری در سال 96 انجام می‌شود، تصریح کرد: اصحاب رسانه باید قلم خود را در راستای انسجام ملی و وحدت به نگارش درآورند.
وی با اشاره به اینکه جو حاکم در کشور برای انتخابات ریاست جمهوری باید آرام باشد و پلیس در این حوزه وظیفه خود را به خوبی مانند سال‌های گذشته انجام خواهد داد، اظهار کرد: فضای تبلیغاتی باید در محیطی امن باشد، ما به افرادی که برای تبلیغ به استان می‌آیند هشدار می‌دهیم که نتیجه آنچه می‌گویید با خودتان است ما تنها فضا را برای حضور شما مهیا می‌کنیم و این خود شما هستید که در صورت تخلف باید پاسخگوی مراجع قضایی باشید.
فرماندهی نیروی انتظامی استان مرکزی در پایان فرا رسیدن هفته ناجا از جمعه، 9 مهرماه را گرامیداشت و اظهار کرد: دیدار با خانواده معظم شهدا، غباروبی گلزار شهدا، حضور در آیین عبادی – سیاسی نماز جمعه، دیدار با امام جمعه، مسابقات ورزشی و ... بخشی از برنامه‌های پلیس در هفته ناجاست.
captcha