جبهه‌ای که حضرت سیدالشهداء(ع) گشودند همواره زنده و فعّال است
کد خبر: 3538839
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۸
شرح زیارت عاشورا/11

جبهه‌ای که حضرت سیدالشهداء(ع) گشودند همواره زنده و فعّال است

گروه معارف: جبهه‌ای که حضرت سیدالشهداء(ع) گشودند همواره زنده و فعّال است و با ورود به آن جبهه با حضرت اتّحادی پای بر جا برقرار می‌شود و عشق به دوستان اباعبدالله(ع)، تسلیم راه و روش اباعبدالله(ع) شدن و تنفّر از دشمنان آن حضرت موجب همان اتحاد روحی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، در ادامه شرح زیارت عاشورا از کتاب «زیارت عاشورا اتحادی روحانی با امام حسین(ع)» پس از اعلام دشمنی با دشمنان اهل بیت(ع) عرضه می‌داریم:

«إِنِّی سِلْمٌ لِمَنْ سَالَمَكُمْ وَ حَرْبٌ لِمَنْ حَارَبَكُمْ وَ وَلِی لِمَنْ وَالاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُمْ»

ای اباعبدالله! در راستای رسم دلدادگی، من پذیرنده جبهه‌ شما هستم و با تمام وجود جان خود را تسلیم شما کرده‌ام و دشمنی جبهه‌ای را که با شما بر سر جنگ است از ارکان زندگی خود نموده‌ام. و دامنه این نوع جبهه‌گیری را تا آنجا گسترش داده‌ام که دوستدار دوستان شما و دشمن دشمنان شما هستم.

جبهه‌ای که حضرت سیدالشهداء گشودند همواره زنده و فعّال است و با ورود به آن جبهه با حضرت اتّحادی پای بر جا برقرار می‌شود و اساساً عشق به دوستان اباعبدالله و تسلیم راه و روش اباعبدالله شدن و تنفّر از دشمنان آن حضرت موجب همان اتحاد روحی است که انسان به دنبال آن است، تا در افقی که حضرت در آن به سر می‌برند وارد شویم.

مگر نه این است که هرکس طالب اتحاد با جان حضرت اباعبدالله است؟ چنین اتحادی از طریق همین نوع موضع‌گیری‌ها به‌دست می‌آید به شرطی که زیارت آن حضرت با بصیرت لازم انجام گیرد تا ملائکه‌ای که تا قیامت برای امام حسین گریه می‌کنند به مدد او آیند و او را یاری رسانند.

حضرت صادق می‌فرمایند: «وَكَّلَ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى بِقَبْرِ الْحُسَینِ أَرْبَعَةَ آلَافِ مَلَكٍ شُعْثاً غُبْراً یبْكُونَهُ إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ فَمَنْ زَارَهُ عَارِفاً بِحَقِّهِ شَیعُوهُ حَتَّى یبْلِغُوهُ مَأْمَنَهُ وَ إِنْ مَرِضَ عَادُوهُ غُدْوَةً وَ عَشِیاً وَ إِنْ مَاتَ شَهِدُوا جَنَازَتَهُ وَ اسْتَغْفَرُوا لَهُ إِلَى یوْمِ الْقِیامَةِ»؛ خداى تبارك و تعالى چهار هزار فرشته‌ ژولیده و گردآلود بر قبر حسین گمارده كه تا روز قیامت بر او می‌گریند و هر کسی با شناخت کامل آن حضرت را زیارت كند وى را بدرقه كنند تا او را به مأمنش برسانند و اگر بیمار شود بامداد و شامگاه از او عیادت كنند و اگر بمیرد جنازه‌ او را تشییع نمایند و تا قیامت براى او آمرزش خواهند.

به همین جهت باید مقدمات توجه آن ملائکه را در خود فراهم آورید، ابتدا وضو می‌گیرید و با آرامش کامل و توجه قلبی، ادب زیارت خواندن را در جان خود فراهم می‌کنید، چون می‌خواهید با خواندن زیارت عاشورا زمینه کمالات بزرگی را برای خود فراهم کنید، با حزنی که شرط اولیه زیارت حضرت سیدالشهداء است، جان را شیفته‌ یک انسان کامل کرده‌اید و آن فراز‌ها را اظهار می‌دارید و از تکرارهایی که در بعضی از فرازها هست سرسری نمی‌گذرید، این تکرارها خیلی قیمتی است و موجب تمرکز روح و رفع حجاب از قلب می‌شود.

با تکرار در موضوعِ اظهار ارادت به آن حضرت و برائت از دشمنانشان یک نوع دلدادگی را تمرین می‌کنید تا دل هم‌سنخ محبوب شود و مودّت آن حضرت در دل استحکام پیدا کند و آهسته آهسته به مقام اَمْنِ الهی برسد. همان مقامی که امام معصوم صاحب اصلی آن است.

captcha