نقدی بر اصل و فرع مسابقات کشوری
کد خبر: 3539856
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۳

نقدی بر اصل و فرع مسابقات کشوری

گروه مسابقات: مسابقات سراسری قرآن، ابتهال، همخوانی قرآن، اذان و دعاخوانی در حالی اول آبان‌ماه در بخش آقایان به کار خود پایان داد که در این دوره نیز همچنان شاهد حاشیه‌هایی پررنگ‌تر از متن مسابقات بودیم.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به رشت، سی و نهمین دوره مسابقات سراسری قرآن که از روز 25 مهرماه در زیباکنار کار خود را آغاز کرد، سرانجام اول آبان ماه در بخش آقایان به کار خود پایان داد. اما برگزاری این مسابقات و ذکر چند مسئله برای اینکه در سال‌های آینده کمتر شاهد نواقصی از این دست باشیم، خالی از لطف نخواهد بود.
به اذعان بسیاری از شرکت‌کنندگان در این دوره از مسابقات، انتخاب استان گیلان به عنوان میزبان این دوره از رقابت‌ها، دارای اشکالاتی بوده است که اولین و مهم‌ترین آن نیز همان موضوع بارندگی‌ها و شرایط جوی این استان در این برهه از سال است.
در طول ساعات برگزاری مسابقات سراسری قرآن در بخش آقایان، شاید تعداد ساعاتی که شاهد بارش باران نبودیم به اندازه انگشتان دو دست هم نشود، با این وجود و در حالی که همه از شرایط جوی اطلاع داشتند. در زمان خروج میهمانان و متسابقان حاضر در سالن با ترافیک انسانی نسبتاً زیادی در اماکن مسقف و البته محدود مواجه می‌شدیم که اغلب منتظر وسائط نقلیه بودند.
وسائط نقلیه‌ای که تعدادشان بسیار معدود بود و شرایط سختی که مسئولان مجموعه زیباکنار برای ورود و خروج وسائط نقلیه در نظر گرفته بودند، باعث شده بود تا بی‌نظمی‌هایی در زمان خروج میهمانان و متسابقان از سالن در ساعات پایانی شب که شدت بارش‌ها بسیار بیشتر بود، دیده شود. 
نقدی بر اصل و فرع مسابقاتی کشوری
به اذعان بسیاری از عوامل برگزاری مسابقات، مسئولان مجموعه زیباکنار، کمترین میزان همکاری را برای ورود و خروج تجهیزات لازم برای برپایی مسابقات با مسئولان اوقاف داشته‌اند، اگر واقعاً این موضوع صحت داشته باشد، این نتیجه به دست می‌آید که انتخاب این مجموعه به عنوان میزبان یکی از اشتباهات مسئولان برگزاری مسابقات در این دوره بوده است؛ چرا که برپایی رقابتی در این سطح در مجموعه‌ای که مدیریت‌ها برعهده برگزارکنندگان مسابقات نباشد ناهماهنگی‌هایی را به دنبال خواهد داشت.
با اینکه این مجموعه زیبایی‌های خاص خود را دارد، اما شرایط جوی باعث شد تا هیچ کدام از شرکت کنندگان نتوانند از این زیبایی لذت ببرند و عملاً همه در هتل محل اسکان یا سالن مسابقات بودند؛ چرا که آب و هوا اجازه حضور در جایی خارج از این دو مکان را به آنها نمی‌داد.
دوری مجموعه زیباکنار از مرکز شهر باعث شده بود تا در روزهای ابتدایی شاهد حضور تعداد معدودی از مردم در سالن رقابت ها باشیم ضمن اینکه عموم مردم استان کمتر در جریان برگزاری چنین رویدادی قرار بگیرند. در روزهای پایانی مسابقات در بخش آقایان حضور مردم در مسابقات بیشتر شد که البته این افراد بیشتر فعالان قرآنی استان بودند که در موسسات یا خانه‌های قرآن به امر تدریس و آموزش قرآن کریم مشغول هستند، در این دوره از مسابقات کمتر شاهد حضور عموم مردمی که کمتر در جریان فعالیت‌های قرآنی هستند، بودیم. شاید برگزاری مسابقات در مجموعه‌ای نزدیک به مرکز شهر، می‌توانست عموم مردم را به سالن محل برگزاری رقابت‌ها بکشاند.
امسال شاهد رویکرد متفاوتی در برگزاری مراسم‌های افتتاحیه و اختتامیه و نیز مدیریت سالن در زمان برگزاری مسابقات بودیم، تفاوتی که اگرچه قابل ملاحظه بود، اما برای نمایندگان رسانه های مجازی ایجاد دردسر کرده بود. چینش سالن مسابقات، براساس برنامه‌های تلویزیونی و در اختیار گذاشتن تمامی امکانات و مدیریت‌های مربوط به سالن، به تیم نماینده رسانه ملی باعث شده بود تا این شائبه ایجاد شود که نقش دیگر رسانه‌ها در این دوره از مسابقات کم رنگ دیده شده است.
جلوگیری تیم رسانه ملی از حضور خبرنگاران و عکاسان خبری در قسمت‌هایی از سالن مسابقات بعضاً می‌توانست تنش آفرین نیز شود. جاداشت مسئولان برگزاری مسابقات نقش محوری‌تری را برای نمایندگان دیگر رسانه‌ها در سالن محل برگزاری مسابقات تعریف می‌کردند.
نقدی بر اصل و فرع مسابقاتی کشوری
از دیگر حواشی این دوره از مسابقات که به روزهای ابتدایی برمی‌گردد، بحث پذیرش‌ها بود، در این بخش بسیاری از شرکت‌کنندگان گلایه‌های بسیار زیادی داشتند. جابجا شدن چندین و چند باره متسابقان از یک اتاق به اتاق دیگر، تأخیر بسیار زیاد در پذیرش‌ها، برخورد نامناسب نیروهای هتل محل اسکان با برخی متسابقان و ... باعث شد تا در این دوره به شرایط اسکان متسابقان نمره بالایی تعلق نگیرد. به این شرایط باید به وضعیت نامطلوب برخی اتاق‌های هتل نیز اشاره کرد که جزئیات بیشتر این وضعیت نامطلوب نزد نگارنده به امانت مانده است.
عدم حضور تعدادی از داوران در این دوره از مسابقات نیز سوالات بسیار زیادی را ایجاد کرده بود که البته پاسخی به آنها داده نشد، در این دوره از مسابقات اسامی افرادی همچون احمد ابوالقاسمی، هادی آرزم، علی سرابی و... به عنوان داوران این دوره از مسابقات اعلام شده بود که این افراد در زمان برگزاری مسابقات در تیم داوری حاضر نشدند و علت آن نیز هیچگاه مشخص نشد.
عدم حضور برخی از مسئولان استانی در طول برگزاری مسابقات در سالن رقابت‌ها، طولانی شدن مسابقات و فرسایشی شدن آن در حالی که هیچ، برنامه جنبی و فوق برنامه‌ای برای متسابقان و عوامل تعریف نشده بود و ... از دیگر حاشیه‌ها و نواقصی بود که جا داشت تا به آنها بیش از پیش توجه شود.
عدم در نظر گرفتن ویژه برنامه‌ای خاص برای استاد محمدتقی مروت، پیشکسوت قرآنی کشورمان، در این دوره از مسابقات و محدود شدن این بزرگداشت به ذکر یاد این استاد در مراسم اختتامیه از دیگر حاشیه‌های این دوره از مسابقات بود. در حاشیه این دوره از مسابقات دو بار از سوی خبرنگار ایکنا پیشنهاد برگزاری یادبود استاد محمدتقی مروت به مسئولان برگزاری مسابقات داده شد و حتی پیشنهاد شد که برنامه‌ای با حضور «سیدمحسن موسوی‌بلده» که از شاگردان برجسته استاد مروت بوده است در مراسم اختتامیه در نظر گرفته شود که این امر محقق نشد. تا به این ترتیب در بزرگترین رویداد قرآنی کشور تنها ذکر نامی از استاد مروت برود و دیگر هیچ.
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۰۸:۵۵
0
2
نفد و بررسی مسابقات برای رفع کم و کاستی‌ها خیلی موثر است
نماینده استان تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۱۰:۱۴
1
0
مسابقات ترتیل اصلا مورد اهمیت نبود و بسیار اندک از شبکه پخش شد و تلاوت ها حتی در کانال مسابقات هم قرار نگرفت. واقعا چرا؟ انصافا سال گذشته در کرمانشاه شرایط مسابقات بسیار بهتر بود و با امسال اصلا قابل مقایسه نیست از هر نظر از امکانات رفاهی هتل و پذیرایی و ... گرفته تا سطح داوری و چینش داوران
طاهر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۱۳:۴۳
0
2
مسابقات به هر شکلی برگزار بشه
یه جور انتقاد از اون میشه
البته اینکه بعد از چهل دوره برگزاری مسابقات قرآن هنوز هم مشکلاتی از این دست وجود داره باعث تأسفه
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۱۶:۱۱
0
0
به نظر من هم که در مسابقات زیباکنار حضور داشتم.برخی از این کمی ها و کاستی ها وجود داشت اما احساس میکنم که خبرگزاری ایکنا در مورد مرکز امور قرآنی اوقاف مغرضانه برخورد میکنه.... دلیلش هم اینه که چون خبرنگاران ایکنا نتونستن مثل همیشه اخبار دسته اول از قبیل اعلام نتایج و عیره... روو سایتشون بگذارند و همه نتایج همون لحظه اعلام شد.ناراحت هستند.....افتتاحیه و اختتامیه مسابقات متفاوت ترینِ مراسمات در طول مسابقات گذشته بوده و این مسئله رو همه ما و بقیه شرکت کنندگان اذعان کردند
پوشش خبری که در این مسابقات بوده..نسبت به سالهای گذشته بی نظیر بوده و قص علی هذا
از خبرگزاری ایکنا انتظار میره با عدالت با مسائل برخورد کنه
مسعود مرادیانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۱۹:۳۹
0
0
نقد خوبه اما نقد منصفانه
این نقدی که من خوندم همش تخریب بود
یعنی این مسابقات هیچ نکته مثبتی نداشته
فعال قرآنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۵ - ۲۳:۱۸
0
0
مسئولان قرآنی هیچ نقدی را بر نمی تابند هیچچچچ
اینکه بعد از چهل سال هنوز این مشکلات وجود داشته و گفته نشه پس چکار بایدکرد
captcha