راهکارهای استفاده از فضای مجازی آسیب‌های آن را به حداقل می‌رساند
کد خبر: 3539934
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۶

راهکارهای استفاده از فضای مجازی آسیب‌های آن را به حداقل می‌رساند

گروه فضای مجازی: استاندار کردستان با اشاره به اینکه فضای مجازی فرصت‌ها و تهدیدهای خاصی را در عرصه تعاملات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد، گفت: تولید محتوا و استفاده از این فضا برای درآمدزایی راهکارهای مقابله با آسیب‌های این فضا را به حداقل می‌رساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کردستان، عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان شب گذشته، یکم آبان‌ماه در هشتاد و چهارمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان اظهار کرد: ما با واقعیت، موج عظیمی از فناوری اطلاعات و ارتباطات روبرو هستیم که همه شئون اجتماعی، اقتصادی، سیاسی جامعه جهانی را در بر می‌گیرد که قاعدتا ما هم از این امر مصون نیستیم تا در مسیر این موج قرار نگیریم.

وی افزود: فناوری اطلاعات و ارتباطات یک انقلاب و یا یک انفجاری در نوع تعاملات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم دنیا به وجود آورده است.

زاهدی با اشاره به اینکه هدف پدیدههای اجتماعی همسان سازی فرهنگی است که این همسان‌سازی در راستای جهانی شدن شکل گرفته است، بیان کرد: همسان‌سازی اگر این گونه باشد که همه فرهنگ در یک تعامل عادلانه به یک جای مشترک برسند، مشکلی نیست اما این همسان‌سازی به گونه‌ای است که همه فرهنگ‌ها از یک فرهنگ خاصی تبعیت کنند که در یک مرکزیت خاص و از قبل طراحی شده جریان پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انفجار اطلاعات و ارتباطات در سبک زندگی ما تأثیر خود را گذاشته است، بیان کرد: رفته رفته ما داریم بازار سنتی خود را از دست می دهیم و دیگر نیاز به مغازه و بازاری برای خرید نیست و حتی گردشگری مجازی هم وجود دارد و نیاز به سفر به سایر کشورها نیست.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه فضای مجازی فرصت ها و تهدیدهای خاصی را در عرصه تعاملات فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی دارد، اعلام کرد: تولید محتوا و استفاده از این فضا برای درآمدزایی راهکارهای مقابله با آسیب های این فضا را به حداقل می‌رساند.  

وی عنوان کرد: وجود هشت هزار فارغ التحصیل کردستانی در رشته های مرتبط با فناوری ارتباطات و اطلاعات داریم که این امر به دلیل اینکه به سمت ایجاد فرصت شغلی و در آمدزایی می‌رود، فرصت است.

استاندار کردستان ادامه داد: حضور و فعالیت فرهنگی در عرصه های نوین اطلاعاتی و ارتباطی از جمله فضای مجازی یک مقابله با همسان سازی فرهنگی بوده و امروزه به دلیل تسهیل در ارتباطات ازنقطه ای به نقطه دیگر همه گیری استفاده از پدیده های نوین ارتباطی به عنوان یک نیاز برای جامعه است.

زاهدی افزود: وقتی ناچار به استفاده از این امکانات در زندگی روزمره و اداری هستیم باید شیوه‌های بهره‌گیری از آن در جامعه را فرهنگ سازی تا از آسیب های آن نیز مصون و از فرهنگ بومی خود نیز حفاظت کنیم.

وی بیان کرد: برخوردهای سخت و نرم 2 محور مهم در عرصه فضای مجازی است و برخوردهای سخت توسط پلیس فتا، نیروهای امنیتی و قضایی و برخورد نرم نیز از سوی نهادهای فرهنگی و تامین کننده زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات انجام می شود.

استاندار کردستان ادامه داد: برخورد نرم در اولویت مقابله قرار داشته و از این رو استانداری با برگزاری جلسه های متعدد با کارشناسان و صاحب نظران به دنبال مجهز کردن جامعه به رفتارهای فرهنگی است.

وی در ادامه به استفاده از فضای مجازی برای سرشماری نفوس و مسکن اشاره کرد و افزود: با استفاده از این فضا ما توانستیم اطلاعات  مردم را در اندک زمانی در این فضا به ثبت برسانیم که این خود یک فرصت برای ما محسوب می‌شود.

زاهدی با اشاره به اینکه سهمیه استان کردستان از ثبت‌نام سرشماری نفوس و مسکن 30 درصد بوده است، بیان کرد: با توجه به استقبال مردم از این طرح تا کنون نزدیک به 60 درصد از مردم استان کردستان به صورت اینترنتی در این فضا ثبت نام نفوس و مسکن خود را انجام داده‌اند.

وی در پایان یادآور شد: اکنون زمان آن رسیده که ما هم در فضای مجازی ورود پیدا کرده و تأثیرگذاری در این فضا را هم داشته باشیم و گاهی هم باید مهاجم باشیم.

captcha