ارتباط بین علم روز و قرآن سبب ارتقای فهم قرآن می‌شود
کد خبر: 3540294
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
قاسم درزی:

ارتباط بین علم روز و قرآن سبب ارتقای فهم قرآن می‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: ارتباطی که علم مدرن با آیات قرآن در حال حاضر برقرار می‌کند سبب می‌شود تا فهم مخاطب در خصوص آیات قرآن و پیوستگی آن ارتقا پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، قاسم درزی، استاد دانشگاه و عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی شب گذشته یکشنبه، دوم آبان در همایش هوش مصنوعی و قرآن کاوی رایانشی که در آمفی تئاتر دانشکده علوم پایه دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: مطابق با آیه‌ 31 سوره‌ انفال «وَجَعَلْنَا فِی الْأَرْضِ رَوَاسِیَ أَنْ تَمِیدَ به هم وَجَعَلْنَا فی‌ها فِجَاجًا سُبُلًا لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ؛ خداوند در زمین کوه‌هایی قرار داد که شما را بلرزاند»، زمانی که از واژه‌ تمید استفاده می‌کنیم بین زمین‌شناسی و قرآن ارتباط برقرار می‌شود.
 وی افزود: در علم زمین‌شناسی لرزش زمین و حرکت کوه‌ها براثر حرکت لایه‌های مختلف زمین‌بر روی یکدیگر اتفاق می‌افتد و تغییر و حرکت لایه‌های  کوه‌ها را به وجود می‌آورد و بنابراین نشان می‌دهد که بر طبق این آیه قرآن کریم به مباحث مدرن امروز نیز اشاره دارد.
این استاد دانشگاه بیان کرد: در حال حاضر بحث مدرن می‌تواند کمک به فهم آیات کمک کند و هم‌چنین باعث می‌شود تا تبادل اطلاعاتی که بین مباحث قرآن و علم مدرن به وجود می‌آید سبب ارتقای فهم مخاطب شود.
درزی ادامه داد: حکمرانی نیز یکی از مباحثی است که در هوش مصنوعی به دنبال آن هستیم تا با قرآن مرتبط کنیم چراکه بحث حکمرانی مطلوب هم در مطالعات قرآنی، دینی، حدیث،  نهج‌البلاغه داریم و هم در علوم سیاسی، اقتصادی  و جامعه‌شناسی آمده است.
عضو هیئت‌علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با توجه به اینکه ارتباط نزدیکی بین علوم مختلف وجود دارد با این رویکرد به دنبال آن هستیم تا نقایص علوم مختلف را با ارتباط بین دیگر علوم و قرآن ارتقا ببخشیم.
وی بابیان اینکه  مطالعات اسلامی یکی از مطالعات میان منطقه‌ای است گفت:  مطالعات قرآنی هم زیرمجموعه‌ مطالعات اسلامی قرار دارد و هوش مصنوعی نیز به دنبال آن است تا با ارتباط دهندگی بین علوم مختلف در راستای قرآن و ارتباط‌گیری با آن گام بردارد.
درزی تصریح کرد: هوش مصنوعی یکی از علومی است که از کنار هم قرار گرفتن رشته‌هایی چون فلسفه، علوم کامپیوتر، علوم شناختی عصب‌شناسی و روانشناسی پدید آمده است و بنابراین مطالعه‌ آن می‌تواند به درک بیشتر قرآن نیز کمک کند.
استاد دانشگاه تأکید کرد: در مطالعات قرآنی انسان نسبت به طبیعت در اولویت قرار دارد و بنابراین روش تاریخی، تفسیری و فلسفی به جهت اینکه ارتباط مستقیمی با انسان دارد نسبت به دیگر علوم از اهمیت بالاتری برخوردار است.
وی اضافه کرد: در قرآن کریم مباحث تاریخی و مفاهیم انتزاعی بسیاری وجود دارد بنابراین مباحث فلسفی و تاریخی نسبت به مباحث طبیعی و تجربی از اولویت برخوردار است.
درزی بابیان اینکه  قرآن کاوی رایانشی به دنبال تولید الگوریتم‌ها و نرم‌افزارهایی است که به شکل هوشمند قدرت ادراک را به رایانه‌ها دهد گفت: توانایی ادراک پیدا کردن رایانه‌ها کاری پیچیده است که این رشته در اهداف خود قرار داده است.
عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: مهم‌ترین کاری که بین قرآن کاوی رایانشی و مباحث اعجاز وجود دارد کمی کردن کیفیت است چراکه اختلاف همیشه پیرامون اعجاز وجود دارد و بسیاری معتقدند قرآن دارای اعجاز عددی است اما آیا تاکنون توانسته‌اند به اثبات آن بپردازند.
وی اضافه کرد: در قرآن کریم بین وزن آیات و ساختار آن ارتباط وجود دارد و بنابراین یکی از راه‌های مهمی که هوش مصنوعی می‌تواند در اعجاز عددی از آن استفاده کند زبان مشترکی است که به‌وسیله‌ کمی سازی کیفیت‌ها می‌تواند ایجاد کند و سبب شود تا فهم قرآن افزایش پیدا کند.
این استاد دانشگاه در پایان گفت: هوش مصنوعی با ارتباط بین ابعاد ظاهری و محتوایی قرآن می‌تواند کاربرد مهمی در جامعه‌ امروز داشته باشد و در راستای مطالعات قرآنی گام‌های مؤثری را بردارد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۳ - ۱۰:۵۰
0
0
برای ارتقاء فهم قرآن باید از علم روز استفاده کرد
captcha