دیده‌بان حقوق بشر: حمله به مسجد شیعی «داقوق» بررسی‌ شود
کد خبر: 3540402
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۷

دیده‌بان حقوق بشر: حمله به مسجد شیعی «داقوق» بررسی‌ شود

گروه بین‌الملل: دیده‌بان حقوق بشر امروز، دوشنبه، 3 آبان خواستار تحقیق و تفحص درباره حمله هوایی به مسجدی در شهر شیعه‌نشین «داقوق» در استان کرکوک عراق شد.

دیده‌بان حقوق بشر: حمله به مسجد داقوق عراق بررسی‌ شود
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حمله که مراسم زنانه مسجد شهر داقوق در شمال عراق و 40 کیلومتری جنوب کرکوک(که به مناسبت عزای حسینی برگزار شده بود) را هدف قرار داد، به کشته شدن دست کم 25 زن و کودک عراقی و زخمی شدن 45 نفر دیگر منجر شد.
حمله مذکور در بحبوحه حمله داعش به شهر همجوار، یعنی کرکوک، صورت گرفت.
گفته می‌شود حمله داعش برای سلب توجه نیروهای عراقی از عملیات بزرگ موصل انجام شد که از دوشنبه گذشته با پیام حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق آغاز شده بود.
نمایندگان پارلمان عراق این حمله را محکوم کرده و خواستار اجرای تحقیق و تفحص درباره آن شده‌اند.
آسوشیتدپرس افزود: ائتلاف تحت رهبری آمریکا و ارتش عراق تنها نیروهایی هستند که بر فراز عراق پرواز می‌کنند.
جان دریان سخنگوی نظامی آمریکا ادعا کرده که ائتلاف آمریکا حمله داقوق را انجام نداده و اطلاعاتش را با دولت عراق که در حال بررسی حمله است به اشتراک گذاشته است.
یحیی رسول، سخنگوی فرماندهی نظامی مشترک عراق نیز تایید کرد که دولت این کشور در حال تحقیق درباره این حادثه است؛ وی از اعلام این که هواپیماهای ائتلاف یا عراق در زمان این حمله بر فراز منطقه پرواز می‌کردند، امتناع کرد.
امیر خداکرم، شهردار داقوق نیز با تأیید این حمله، درباره عامل این حمله اظهار بی‌اطلاعی کرد.
دیده‌بان حقوق بشر در پایگاه خبری خود نوشت: شواهد جمع‌آوری شده گویای آن است که این حمله هوایی بوده است. با این حال، نیروهای پیشمرگه کردستان در حومه داقوق پایگاه دارند و این شهر در تیررس گروه تروریستی داعش نیز قرار دارد.
به نوشته این گروه، داقوق که بخشی از مناطق مورد مناقشه عراق است در کنترل اقلیم نیمه خودمختار کردستان است.
گرچه برخی ساکنان داقوق می‌گویند صدای غرش هواپیماها را به هنگام وقوع این حمله شنیده‌اند، اما دیده‌بان حقوق بشر به نقل از یک سکنه این شهر گفت که وی صدای هواپیما نشنیده بلکه صدای شلیک موشک را شنیده و شاهد انفجاری وسیع در این مسجد بوده است.
وی افزود: ما نتوانستیم جسد سالم قربانیان را پیدا کنیم و در مورد برخی فقط قطعاتی از بدنشان پیدا شد.
دیده‌بان حقوق بشر نوشت: گرچه برخی رسانه‌ها این حمله را به ائتلاف نسبت دادند، اما یک سخنگو این گزارش‌ها را تکذیب کرد و در ایمیلی به ما نوشت که تا این لحظه نمی‌توانیم تلفات غیرنظامی این حمله را با هیچیک از حمله‌های ائتلاف مطابقت دهیم.
گزارش این نهاد مستقر در نیویورک افزود: با توجه به تلفات غیرنظامیان و نبود هیچگونه هدف نظامی در نزدیکی این مسجد، طرف مسئول حمله باید درباره این حادثه به عنوان نقض قوانین جنگ تحقیق کند و یافته‌ها را گزارش دهد.
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
منصور
|
Sweden
|
۱۳۹۵/۰۸/۰۴ - ۲۱:۵۳
0
0
بى شك كار تركهاى تروريست و جنايتكار بوده است.
captcha