فراموشی سنت‌های پسندیده ازدواج به سبب تغییر رویکرد دینی خانواد‌ه‌ها
کد خبر: 3540553
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۸
معین‌الاسلام تصریح کرد:

فراموشی سنت‌های پسندیده ازدواج به سبب تغییر رویکرد دینی خانواد‌ه‌ها

گروه جامعه: یک استاد حوزه و دانشگاه فراموش شدن سنت‌های پسندیده در حوزه ازدواج را به سبب تغییر سبک زندگی دانست و گفت: تغییر رویکردها از امور دینی و خدایی به دنیوی و مادی این تغییر سبک را به همراه داشته است.

مریم معین‌الاسلام، مسئول مؤسسه علمی فرهنگی زنان منتظر قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به اشاره به سند ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه خانواده و تأکید بر سبک زندگی ایرانی اسلامی با احیای ارزش‌ها و سنت‌های پسندیده در حوزه ازدواج به تبیین ارزش‌هایی پرداخت که امروز به سبب فراموش کردن آنان در حوزه ازدواج دچار مشکل شده‌ایم.

وی با بیان اینکه تغییر سبک زندگی، فراموش شدن سنت‌ها را در بر داشته است گفت: یکی از این سنت‌های پسندیده که به افزایش آمار ازدواج کمک می‌کرد برگزاری آسان و ساده مراسم ازدواج در گذشته بود. جشن‌های عروسی با در نظر گرفتن اصول و رعایت برخی آداب و رسوم شیرین با نظارت پدر و مادرها برگزار و سبب ایجاد فضایی باصفا و مفرح می‌شد و همگی احساس رضایت می‌کردند و کسی تحت فشار نبود در صورتی که امروزه جشن‌های عروسی از چنان هزینه‌های بالایی برخوردار است که شادی و نشاط افراد را سلب می‌کند و صرفا به آن به عنوان موضوعی که باید به بهترین نحو اجرایی شود نگریسته می‌شود.

معین‌الاسلام ادامه داد: درگیر شدن با تجملات و چشم و هم چشمی چیزی جز خستگی برای والدین در شب عروسی باقی نمی‌گذارد در صورتی که در گذشته عروسی‌های ساده و باصفا آرامش را برای همه خانواده به ارمغان می‌آورد.

زوج‌ها را بی‌نیاز به خانه بخت نفرستید/ تلاش برای ساختن زندگی

این استاد حوزه و دانشگاه از دیگر ارزش‌های پسندیده فراموش شده در حوزه ازدواج را عدم توقع بی‌نیازی دانست و گفت: در گذشته زوجین تلاش می‌کردند تا با اتکا به عملکرد خود مایحتاج زندگیشان را به مرور زمان مهیا کنند و به یک جهیزیه ساده بسنده می‌کردند، اما امروز چنین تصور می‌شود که باید عروس را با جهیزیه‌ای کامل که در برگیرنده تمام احتیاجات و حتی وسایل غیرضروری است روانه خانه شوهر کرد. در صورتی که از نظر روانی مستقل شدن زوجین بنابر تلاش‌های شخصیشان تأثیرات مثبتی در زندگی خانوادگی آنان داشت.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی پدر و مادر تحت فشار زیادی برای تهیه مایحتاج زندگی فرزندشان قرار می‌گیرند و خود زوجین نیز به دلیل اینکه از ابتدا تمام مایحتاجشان در اختیار بوده است زمینه‌ای برای فعالیت مشترک و تلاش برای تأمین خود ندارند. انگیزه تلاش برای تأمین و متعاقبا موفقیت در حصول نتیجه برای زوجین شادی به بار می‌آورد در صورتی که در حال حاضر این شادی استقلال از جوانان گرفته شده و در عوض فشار مالی و روانی زیادی بر والدین تحمیل شده است.

معین‌الاسلام با بیان اینکه برخی گمان می‌کنند بی نیاز کردن زوجین در ابتدای زندگی به آنان خاطری آسوده می‌بخشد اظهار کرد: این تفکر غلط باعث شده است انگیزه تلاش از برخی زوجین گرفته شود و چشم و هم چشمی را نیز که خود به وجود آورد‌ه‌انده مشکلات متعدد در حوزه خانواده و ازدواج را به دنبال داشته باشد.

فراموش کردن سنت واسطه‌گری در ازدواج

مسئول مؤسسه علمی فرهنگی زنان منتظر قم از دیگر سنت‌های فراموش شده را واسطه گری در ازدواج برشمرد و اظهار کرد: در گذشته معرفی کردن دختران خوب به پسران خوب به واسطه خانواده‌ها بسیار رونق داشت و زمینه ساز ازدواج می‌شد، در صورتی که در حال حاضر این آشنایی به ارتباطی مجازی تبدیل شده است که آسیب‌های متعددی را به سبب شناخت نادرست به همراه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه توقع استقلال و زندگی مشترک خصوصی به دور از والدین را از دیگر آسیب‌هایی برشمرد که سبب پایین آمدن آمار ازدواج می‌شود و گفت: زندگی در کنار والدین سبب می‌شد زوجین در محیطی دورهمی صفا و صمیمت بیشتری را تجربه کنند و در ابتدای زندگی متحمل هزینه‌های بالا برای تأمین مسکن نشوند، در صورتی که توقع تهیه مسکن مستقل و هزینه‌های بالای آن سبب شده است جوانان از ازدواج رویگردان شوند.

وی فراموش شدن سنت‌های یاد شده را به سبب تغییر سبک زندگی دانست و گفت: تغییر سبک زندگی تغییر رویکردها را به دنبال دارد. رویکردها در گذشته بیشتر دینی و خدایی بود، در صورتی که تغییر این رویکرد به امور دنیوی سبب شد نگاه افراد به زندگی و توقعات آنان دچار تغییرات متعددی شود و سختی‌های بیشتری را به همراه داشته باشد.

معین‌الاسلام بر ضرورت تغییر رویکرد مردم به امور دینی و خدایی تأکید و تصریح کرد: نگاه الهی ازدواج را سهل و آسان می‌کند چرا که حفظ دین را به دنبال دارد و فرد برای حفظ دین تمام تلاش خود را می‌کند اما وقتی برای ازدواج انگیزه دینی وجود نداشته باشد ازدواج به تعویق می‌‌افتد و روش‌های نادرست جایگزین ارضای این نیاز می‌شود‌.

حرکت آهسته و پیوسته دشمن در تغییر رویکردها

وی با بیان اینکه دشمن با برنامه ریزی دقیق به تغییر رویکرد و نظام ارزشی ما پرداخته، عنوان کرد: حرکت آهسته و پیوسته دشمن در تغییر رویکردها باید برای متولیان فرهنگی به یک الگو تبدیل شود و حرکت در ضد مسیر دشمن در دستور کارشان قرار گیرد. نیاز جامعه تغییر رویکرد به سوی ارزش‌های دینی و خدایی است.

captcha