فقدان عمل گرایی و ابتکار و نوآوری؛ مشکل جامعه امروز
کد خبر: 3542349
تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۰
حجت‌الاسلام رحمانی بیان کرد:

فقدان عمل گرایی و ابتکار و نوآوری؛ مشکل جامعه امروز

گروه معارف: مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری مشکل جامعه امروزی را فقدان عمل گرایی بیان کرد و گفت: مشکل امروز ما نبود علم و دانش نیست بلکه نبود ابتکار و نوآوری در کار است و عمل به علم کمتر دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام یدالله رحمانی، مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری، ظهر امروز 10 آبان در نشست معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران استان که در حوزه علمیه خواهران شهرکرد برگزار شد، برنامه‌ریزی، ساماندهی، شناسایی استعدادهای برتر و برگزاری جشنواره‌های علمی پژوهشی را از رسالت‌های این معاونت دانست و افزود: این رسالت هاباید در مدارس علمیه به صورت نامحسوس صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه یکی از ضرورت‌های لازم در معاونت‌های پژوهشی کارکردن طبق آیین‌نامه‌هاست وهر کاری باید در چارچوب قانون صورت گیرد، اظهار کرد: اطلاع نداشتن معاونت‌ها از دستورالعمل‌های موجود  یکی از عیب‌های بزرگ در هر کاری است. 
مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری گفت:این فکر که هر معاونت باید به طور مستقل بودجه داشته باشند تفکر اشتباهی است زیرا همه امور آموزش، پژوهش، امور فرهنگی از هم جدا نیستند. 
رحمانی علمیه ویژگی‌های استاد حوزه‌های علمیه را بااخلاق بودن،  پژوهشگر،  مهذب، آموزش محور دانست و افزود:  کلاس پژوهشی کلاسی است که همراه با سؤال و جواب باشد و طلاب بتوانند در آن نقدهای سازنده خود را بیان کنند.
وی از خط کش گذاشتن بر روی امور تخصصی حوزه مثل آموزش، پژوهشی و فرهنگ انتقاد کرد و گفت: اگر روح کلاسهای حوزه بر مبنای فرهنگ، اخلاق و پژوهش باشند تعالی اخلاقی و توان استدلالی طلاب در حوزه کار آموزشی پژوهشی محور و اخلاق محور تحقق پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام رحمانی سهم پژوهش در حوزه‌های علمیه را سهم از همه مدرسه شمرد و اظهار کرد : در لازمه کار پژوهش در مدارس علمیه کتابخانه، سایت و بانک اطلاعات است.
وی راه‌اندازی کانون و هسته‌های پژوهشی و تشکیل شورای علمی پژوهشی و برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس را لازم و ضروری دانست و افزود: تشکیل نشدن  جلسات شورای علمی پژوهشی به طور مستمر در مدارس می‌تواند عدم موفقیت ما را نشان داد.
استاد حوزه و دانشگاه تحقیقات پایانی و مقالات علمی، موفقیت‌ها در جشنواره‌ها و مسابقات، تعداد نشست‌های علمی و کرسی‌های آزاداندیشی در مدارس علمیه را از خروجی کار پژوهشی است دانست و تصریح کرد: این خروجی‌ها نشان می‌دهد که ما موفق بوده‌ایم و یا نتوانسته‌ایم به اهداف موردنظر برسیم.
حجت‌الاسلام رحمانی با تأکید بر اینکه کارهای پژوهشی در حوزه‌های علمیه باید کاربردی باشد، اظهار کرد: امروزه کتاب‌های بسیاری با موضوعات مختلف نوشته شده است اما اثر آن‌ها در جامعه محسوس نیست و این نامحسوسی به خاطر نبود جایگاه نوآوری و ابتکار در کارهای پژوهشی است.
وی مشکل جامعه امروزی را فقدان عمل گرایی بیان کرد و افزود: مشکل امروز ما نبود علم و دانش نیست بلکه نبود ابتکار و نوآوری در کار است و عمل به علم کمتر دیده می‌شود.
مدیر حوزه علمیه خواهران چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه مشکل جامعه ما فقدان نویسندگی، خطبه و منبر نیست، تصریح کرد: مشکل امروز ما این است که خودنگاری و خود واعظی کم داریم که طلاب باید به این سمت حرکت کنند و این از ضرورت‌ها است.

captcha