مسابقات قرآن دانشجویان؛ مبلغ پیام وحدت‌بخش ایران/ ظرفیت‌های آستان قدس معرفی شود
کد خبر: 3544239
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶
رایزن فرهنگی ایران در ترکیه عنوان کرد:

مسابقات قرآن دانشجویان؛ مبلغ پیام وحدت‌بخش ایران/ ظرفیت‌های آستان قدس معرفی شود

گروه بین‌الملل: حسن صفرخانی گفت: با برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان، شرکت‌کنندگان متوجه می‌شوند که محبان اهل بیت(ع) در امر قرآن و توسعه و ترویج آموز‌ه‌های قرآنی و مبارزه با استکبار، توانمندی‌های لازم را دارند و پیام جمهوری اسلامی ایران، وحدت و همبستگی مسلمانان جهان است.

چهارشنبه/ ظرفیت‌های مذهبی مشهد در مسابقات دانشجویان معرفی شود
«حسن صفرخانی»، رایزن فرهنگی ایران در ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان که امسال در مشهد مقدس برگزار خواهد شد با بیان اینکه به طور قطع یکی از اموری که باید برای مسلمانان مورد توجه باشد قرآن است، گفت: قرآن کریم اعجاز پیامبر اکرم(ص) و کتاب انسان‌ساز بشریت است و به همین دلیل نیز هر توجهی که به قرآن شود به طور قطع ارزشمند و مؤثر خواهد بود که البته این اثرگذاری در بین جوانان به مراتب بیشتر است.
وی افزود: به هر میزان که قرآن کریم بین جوانان و دانشجویان ترویج شود، به همان میزان نیز جامعه جوان و جامعه دانشجویی نیز با نشاط‌تر شده و سرشار از ایمان می‌شوند پس توجه به قرآن در حوزه دانشجویی بسیار ارزشمند و مؤثر است به‌ویژه اگر در حوزه بین‌المللی باشد.
شکل‌گیری وحدت کلمه بین دانشجویان حول محور قرآن
صفرخانی ادامه داد: مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان نیز به این دلیل که در سطح دانشجویی بوده و بُعد بین‌المللی نیز دارد، بی‌شک اقدام بسیار ارزشمندی بوده و ثمرات فراوانی دارد؛ چرا که دانشجویانی از سراسر دنیا که مأنوس قرآن هستند، با حضور در این رویداد علاوه بر اینکه با دیگر دانشجویان مؤمن و قرآنی آشنا می‌شوند؛ از تجربیات یکدیگر نیز استفاده می‌کنند و در این صورت یک همبستگی جدی و وحدت کلمه بین دانشجویان مسلمان حول محور قرآن شکل می‌‌‌گیرد.
اصلاح تصورات منفی نسبت به ایران و اسلام
وی با اشاره به پروژه ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی که در جهان غرب در حال اجرا و ترویج است و نقش رقابت‌ها در مقابله با این‌گونه فعالیت‌ها، اظهار کرد: متأسفانه در جهان غرب، ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی و شیعه‌هراسی به‌شدت در حال ترویج است و رسانه‌های غربی اطلاعات مخدوش‌شده و اشتباهی را نسبت به ایران در دنیا مطرح می‌کنند و از دیگر سو شیوخ عالِم‌نما و به ظاهر مذهبی در برخی کشورها با سخنان خود علیه تشیع، ایران و حتی برخلاف قرآن کریم، تبلیغات منفی می‌کنند که شاید موجب شود برخی جوانان در اقصی نقاط جهان نگاه خوبی به ایران و اسلام نداشته باشند.
رایزن فرهنگی ایران در آنکارا عنوان کرد: برگزاری گردهمایی‌هایی مانند مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان می‌تواند جنبه‌های مختلفی از ایران‌هراسی و اسلام‌هراسی را مهار کرده و تصورات منفی را که نسبت به ایران و اسلام در دنیا به وجود می‌آید، اصلاح و تصحیح کند.
وی یادآور شد: زمانی که یک دانشجوی مسلمان از کشورهای دیگر وارد ایران می‌شود  و با قاری و حافظ ایرانی ارتباط برقرار می‌کند و همچنین می‌بیند که مسلمانان شیعه و اهل سنت ایران با عزت و احترام در کنار هم زندگی و آزادانه از اعتقادات مذهبی خود صحبت می‌کنند؛ به طور قطع تجربه بسیار مفید و ارزنده‌ای برای آنها خواهد بود و پس از آن بسیاری از تبلیغات منفی که تا آن لحظه شنیده‌اند، نقش بر آب می‌شود.
تبلیغ پیام وحدت‌بخش ایران در مسابقات
صفرخانی درباره دیگر آثار و برکات برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان گفت: با برگزاری این مسابقات، دانشجویان مسلمان دیگر کشورها مشاهده می‌کنند که محبان اهل بیت(ع) در امر قرآن و توسعه و ترویج آموز‌ه‌های قرآنی و مبارزه با استکبار، توانمندی‌های لازم را دارند و همچنین متوجه می‌شوند که پیام ایران، وحدت و همبستگی مسلمانان جهان است.
وی در این بخش از سخنان خود به بیان مثال‌های عینی پرداخت و گفت: به عنوان مثال ما یک خانمی ترک را به ایران فرستادیم که این خانم اطلاعات بسیار کمی از ایران داشت اما پس از اینکه از ایران برگشت، می‌گفت خانواده من همیشه بنده را از سفر به ایران نهی می‌کردند و اجازه نمی‌دانند که به ایران سفر کنم اما زمانی که به ایران سفر کردم، دیدم تصویری که از سوی رسانه‌های غربی در خصوص ایران منتشر می‌شود، تصویر اشتباه و مخدوشی است و واقعیت چیز دیگری است.
رایزن فرهنگی ایران در آنکارا ادامه داد: همچنین یک کارگردان ترک را که آشنایی کمی با ایران داشت، به ایران فرستادیم زمانی که به ترکیه برگشت، عنوان می‌کرد زمانی که وارد تهران شدم با وجودی که پیش از آن نیز به ایران علاقه‌مند بودم، اما نگاه من به ایران 180 درجه فرق کرد و تهران و ایران را آنطور که در تبلیغات منفی برخی رسانه‌ها و گروه‌ها نشان داده می‌شود، ندیدم.
وی در این بخش از سخنان خود عنوان کرد: در خصوص مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان، غیر از بحث قرآنی که در این مسابقات مطرح است، به طور قطع حضور دانشجویان مسلمان از کشورهای مختلف در این مسابقات آثار و برکات زیادی دارد به ویژه امسال که این مسابقات در مشهد مقدس و در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود؛ وجود پربرکت امام رضا(ع) در مشهد مقدس موجب خواهد شد تا آثار و برکات این مسابقات چندین برابر شود.
معرفی اسلام حقیقی و مقابله با جریان تکفیر
صفرخانی با اشاره به تلاش جریان‌های تکفیری برای مخدوش کردن چهره اسلام، اظهار کرد: اساس جریان‌های تکفیری به جهل دیگران است و این جریان‌ها از جهل دیگران برای بیان اهداف تکفیری خود استفاده می‌کنند و البته یکی از تأثیرات مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان این است که دانشجویان را با واقعیت‌های حقیقی و اصیل اسلامی آشنا می‌کند و اجازه نمی‌دهد که تبلیغات جریان‌های تکفیری بر روی آنها تأثیری داشته باشد.
وی یادآور شد: جریان‌های تکفیری به تکفیر اهل سنت و شیعه می‌پردازند که البته این مسئله در کشورهایی مثل عراق و سوریه دیگر بحث شیعه و اهل سنت مطرح نیست و در این کشورها هر کسی که در برابر تفکر جاهلانه آنها بایستد، خونش مباح می‌شود.
رایزن فرهنگی ایران در ترکیه عنوان کرد: اگر جوان قرآنی ما در کنار جوانان قرآنی دیگر کشورها در کنار هم و در قالب مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان حضور داشته باشند و به تبادل واقعیت‌ها بپردازند به طور قطع بسیاری از مسائل برای آنها حل می‌شود و متوجه می‌شوند که جریان‌های تکفیری به دنبال آسیب‌زدن به چهره اسلام هستند و همین جوانان قرآنی اگر به کشور خود برگردند، می‌توانند منادی یک حرکت روشنگرانه اسلامی باشند و واقعیت‌های جهان اسلام را آنطور که هست بیان کنند و ترویج دهند.
رقابت‌ها؛ فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های آستان قدس رضوی 
وی با اشاره به برگزاری مسابقات قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد مقدس یادآور شد: یکی از وظایف ما این است که ظرفیت‌ها و ذخایر ارزشمند خود را به جهان معرفی کنیم و البته شهر مشهد مقدس علاوه بر اینکه یکی از شهرهای بزرگ ایران بوده و پایتخت معنوی ایران است؛ در کنار آن ظرفیت‌های بی‌بدیلی نیز دارد که متأسفانه نتوانسته‌ایم این ظرفیت‌ها را آنطور که باید معرفی کنیم.
صفرخانی ادامه داد: برکات وجود امام رضا(ع) در مشهد مقدس، موزه و کتابخانه رضوی و بسیاری از کارهای ارزشمند فرهنگی و علمی را که در این شهر مقدس و در آستان قدس رضوی انجام شده است، باید به جهانیان معرفی کنیم تا دیگران نیز از این برکات و آثار ارزشمند بهره‌مند شوند که البته برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان در مشهد مقدس می‌تواند این ظرفیت‌ها را بیش از گذشته به جهانیان معرفی کند.
وی در این بخش از سخنان خود اظهار کرد: همچنین علاوه بر ظرفیت‌های آستان قدس رضوی که باید به جهان و دانشجویان مسلمان معرفی شود، شهر مشهد و استان خراسان رضوی ظرفیت‌های بالایی از نظر تاریخی، میراث فرهنگی و گردشگری دارد که این ظرفیت‌ها نیز باید معرفی شود و از این ظرفیت‌ها باید نهایت استفاده و بهره‌برداری را داشت.
رایزن فرهنگی ایران در آنکارا اضافه کرد: اگر ظرفیت‌های تاریخی، مذهبی و میراث فرهنگی و گردشگری مشهد را به جهانیان معرفی کنیم، مشاهده می‌کنیم که علاقه‌مندان زیادی از دیگر کشورها به مشهد سفر می‌کنند و حتی غیرمسلمانان نیز علاقه‌مند هستند به مشهد سفر کنند و از این ظرفیت‌ها مطلع شوند که البته کسانی که امکانات لازم را دارند قطعاً حضور پیدا می‌کنند. آستان قدس رضوی و امام رضا(ع) فقط برای شیعیان نیست بلکه باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که مسلمانان اهل سنت و حتی غیرمسلمانان نیز علاقه‌مند به حضور در این فضای معنوی شوند.
لیلا محمدی

captcha