حضور کم و بیش قرآنیان در نمایشگاه مطبوعات
کد خبر: 3544713
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۶
اهم رویدادهای قرآنی هفته/

حضور کم و بیش قرآنیان در نمایشگاه مطبوعات

گروه فعالیت‌های قرآنی: برپایی پانزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر کشور، برگزاری سومین اردوی زیارتی ـ آموزشی جلسه قرآن احمد ابوالقاسمی در مشهد مقدس و حضور فعالان قرآنی در نمایشگاه مطبوعات از جمله موضوعات مهم قرآنی این هفته بود.

قرآن نمایشگاه مطبوعات

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، این هفته هم اخبار قرآنی مهمی در سراسر کشور رخ داد که از جمله آنها می‌توان به برپایی پانزدهمین آزمون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سومین اردوی زیارتی ـ آموزشی جلسه احمد ابوالقاسمی در مشهد مقدس اشاره کرد.
تیم‌های راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی لیگ حافظان مازندران مشخص شدند
اولین خبری که این هفته با آن روبرو شدیم اسامی تیم‌های راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی لیگ حافظان قرآن مازندارن بود.
چهره تیم‌های راه‌یافته به مرحله نیمه نهایی لیگ حافظان قرآن استان مازندران از گروه A مشخص شد.
با برگزاری هفته پایانی رقابت‌های گروه A لیگ حافظان، تیم‌های عروة‌الوثقی شهرستان بهشهر و کوثر شهرستان جویبار با به دست آوردن بیشترین امتیازات به مرحله نیمه‌ نهایی این رقابت‌ها راه یافتند.
در مرحله نیمه نهایی و نیز مرحله نهایی رقابت‌های لیگ حافظان قرآن، پرسش‌ها و سؤالات به صورت تخصصی تر مطرح خواهد شد و رقابت‌ تیم‌های حاضر نیز حساس‌تر است.
برگزاری فینال تلاوت‌های مجلسی با افزایش جوایز
همچنین فینال دور سوم نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی از دیگر اخبار قرآنی این هفته بود.
فینال دور سوم نخستین جشنواره تلاوت‌های مجلسی 21 آبان ماه سال جاری در محل دائمی جشنواره واقع در خیابان مولوی، نرسیده به خیابان ولی‌عصر(عج) پلاک 1319، حسينيه صاحب الزمانی تهران همراه با اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء و قرائت زیارت آل یاسین همراه با تلاوت 10 نفر از بهترین برگزیدگان کشور، همراه با حضور 11 نفر از اساتید حفظ و قرائت قرآن، حسن رضائیان، منصور قصری‌زاده، ابراهیم آهور، حجت الاسلام والمسلمین موسوی درچه‌ای، حسین طرقی، محسن امیری، بهروز یاریگل، محمدکاظمی، رحیم قربانی، محمدرضا بهرامی و حسین شریفیان برگزار می‌شود.
فینال این دوره از مسابقات با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و تلاوت مجلسی وحید نظریان و جعفر فردی همراه است.
طرح «تسنیم»؛ حفظ موضوعی قرآن ویژه دانشجویان
مرکز قرآن و عترت سازمان بسیج دانشجویی به منظور انس و علاقه هرچه بیشتر آحاد مختلف دانشجویان با قرآن کریم اقدام به برگزاری طرح حفظ موضوعی قرآن با عنوان «تسنیم» ویژه حلقه‌های تربیتی صالحین و آحاد دانشجویان کرده است.
بر همین اساس در این طرح که به صورت مسابقه‌ای برگزار می‌شود، دانشجویان و اعضای حلقه‌های تربیتی صالحین بسیج به حفظ موضوعی قرآن کریم می‌پردازند.
در انتها نیز آزمون از محفوظات در سه مرحله دانشگاهی، استانی و کشوری برگزار می‌شود. زمانبندی مرحله دانشگاهی از 22 تا 27 آذرماه، زمانبندی مرحله استانی نیز از اول تا 12 بهمن ماه و مرحله کشوری نیز روز پنجم اسفندماه خواهد بود.
در این آزمون جوایزی همچون سفر به عتبات عالیات، سفر به مشهد مقدس، سکه طلا و لب تاب در نظر گرفته شده است.
 آغاز مسابقات قرآن کارکنان پایور نداجا در منطقه یکم
از دیگر اخبار این هفته آغاز رقابت قرآنی کارکنان پایور نداجا در منطقه یکم بود.
آیین افتتاحیه سی و ششمین دوره مسابقات سراسری کارکنان پایور نیروی دریایی ارتش حمهوری اسلامی ایران، 16 آبان‌ماه با رقابت بیش از 120 کارکنان و فرماندهان در مجموعه باشگاه چمران منطقه یکم امامت نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی برگزار شد.
پس از برپایی آیین افتتاحیه، مسابقات در رشته حفظ با حضور داوران ممتاز کشوری آغاز شد. گفتنی است، این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و اجزاء، اذان و تفسیرجزء 19 آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دو سطح یک و دو از 16 تا 19 آبان‌ماه در حال برپایی است. همچنین آیین اختتامیه مسابقات، چهارشنیه، 19 آبان‌ماه، ساعت 10 صبح برگزار شد.  
نشست شورای قرآنی اصناف منطقه آزاد اروند برای نخستین بار
همچنین در این هفته با اخبار قرآنی دیگر همچون تشکیل نشست شورای قرآنی اصناف منطقه آزاد اروند با حضور موسوی، مدیر آموزش، زویدات، مسئول فعالیت‌های قرآنی سازمان منطقه آزاد اروند و نمایندگان اتحادیه‌های مختلف اصناف روبرو بودیم.
در ابتدای این جلسه زویدات به شرح فعالیت‌های اخیر سازمان در حوزه قرآن پرداخت و گزارش مبسوطی از تشکیل شوراهای مختلف قرآنی در سطح منطقه را بیان کرد.
وی با بیان این‌که سازمان منطقه آزاد اروند مقام نخست فعالیت‌های قرآنی در بین مناطق آزاد کشور را دارد، خواستار تشکیل شورای قرآنی اصناف را شد.
پیشنهاد تشکیل کمیته طرح ملی تلاوت در معاونت قرآن ارشاد
پیشنهاد تشکیل کمیته طرح ملی تلاوت در معاونت قرآن ارشاد از اخبار مهم دیگری بود که در این هفته در خبرگزاری ایکنا کار شد.
دبیر طرح ملی تلاوت در راستای مشارکت نهادهای قرآنی با این طرح ملی، تشکیل کمیته طرح ملی تلاوت در معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد را از مسئولان خواستار شد.
طرح ملی تلاوت در راستای پرورش نوجوانان 8 تا 14 سال به قرآن کریم طراحی شده که تاکنون موفق به تربیت نیروهای قرآنی نخبه در سراسر کشور شده است، تعداد مؤسسات مجری طرح در حال حاضر 22 شهر و 18 استان شامل کاشان، تبریز، زاهدان، کرمانشاه، اراک، عنبرآباد، جیرفت، ساری، همدان، شهرکرد، بوشهر، قزوین، کیش، بندرعباس، قشم، گنبدکاووس، کرمان، شادگان، مشهد، کرج، پاکدشت، تهران است که در حال برپایی کلاس‌های آموزشی است.
مقدم‌کیا با اشاره به اینکه این طرح، سالانه حداقل 600 میلیون تومان هزینه برای اجرا نیاز دارد، بیان کرد: هزینه هر قرآن‌آموز نخبه قرآنی حداقل یک میلیون تومان است که در ابتدای امر مقرر شد معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود 50 درصد برای این طرح کمک ‌رسانی کند و 50 درصد مابقی نیز از سوی خیرین مطالبه شود که در بودجه‌های معاونت مبلغی برای حمایت از این طرح در نظر گرفته شد.
گفتنی است؛ برای بهتر اجرا شدن این طرح، پیشنهاد می‌شود که در معاونت قرآن و عترت، کمیته‌ای در راستای برنامه ریزی، هماهنگی، ارائه گزارش، برآورد هزینه‌ها و غیره متشکل از همه دستگاه‌های ذی‌ربط تشکیل شود تا بسترسازی برای گسترش طرح ملی تلاوت انجام می‌شود.
پایان داوری بخش‌های غیر شفاهی جشنواره ملی قرآن دانشجویان
همچنین خبر پایان داوری بخش‌های غیرشفاهی جشنواره ملی قرآن دانشجویان این هفته روی خروجی این خبرگزاری رفت.
داوری بخش‌های غیر شفاهی سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور در بخش‌های هنری، ادبی، فن‌آوری و پژوهشی صورت گرفته و برگزیدگان این بخش‌ها نیز مشخص شده است.
با نزدیک شدن به زمان آغاز سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور، داوری بخش‌های غیر شفاهی این دوره از جشنواره در مشهد مقدس پایان یافته است.
یادآور می‌شود، سی و یکمین دوره جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که به میزبانی دانشگاه فرهنگیان و در مشهد مقدس برگزار می شود. روز پنج شنبه 20 آبان ماه با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز می‌شود و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. همچنین در حاشیه این جشنواره یادواره علامه طباطبایی نیز روز بعد از برگزاری مراسم اختتامیه برگزار می‌شود.
بخش شفاهی این دوره از مسابقات شامل رشته‌های، قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، حفظ 5 جزء اول، حفظ 10 جزء اول، حفظ 20 جزء اول، حفظ کل قرآن، دعا و مناجات خوانی، اذان (آقایان) و آیین سخنوری است.
گروه تلگرامی کمپین «تلاوت قرآن، فی سبیل الله» راه‌اندازی شد
از جمله اخباری که این هفته مورد توجه قرار گرفت، راه‌اندازی گروه تلگرامی کمپین«تلاوت قرآن، فی سبیل الله» در فضای مجازی بود.
این گروه تلگرامی به طور اختصاصی به انتشار اخبار مربوط به این کمپین و بازتاب کمپین در خبرگزاری‌ها می‌پردازد. علاقه‌مندان می‌توانند برای ثبت نام در این طرح به عضویت گروه درآمده، و مشخصات خود را وارد کنند.
یادآور می‌شود که طرح «قرآن فی سبیل الله» قرار است هر سال از روز عاشورا تا اربعین حسینی برگزار شود و قاریان قرآن متعهد می‌شوند ثواب تلاوت‌هایی را که در بازه زمانی عاشورا تا اربعین حسینی اجرا می‌کنند، به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هدیه کنند و مبلغی بابت تلاوت‌هایشان دریافت نکنند.
علاقه‌مند برای شرکت و اطلاع از شیوه ثبت نام در طرح می‌توانند به نشانی زیر مراجعه کنند.
گروه کمپین تلگرامی تلاوت قرآن فی سبیل الله: https://telegram.me/joinchat/EAHwGz_5tujVdT0bbII5pQ
برپایی پانزدهمین آزمون قرآن و عترت وزارت ارشاد
برپایی پانزدهمین آزمون قرآن وعترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دیگر اخبار قرآنی این هفته بود که بنا متفاوت‌ بودنش مورد توجه علاقه‌‌مندان به قرآن قرار گرفت.
از حدود دو ماه قبل که زمان ثبت نام در پانزدهمین آزمون سراسری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد، تا پایان مهلت ثبت نام 145 هزار نفر ثبت نام کردند که این آمار در مقایسه با سال‌های گذشته خود یک نوع رکورد است.
آزمون مجازی این دوره از مسابقات که ویژه کارمندان دولت است در روز 19 آبان ماه برگزار شد و بخش کتبی آن که شامل (مؤسسات قرآنی کشور و نیز افرادی که به صورت آزاد در آزمون شرکت کرده‌اند) 20 آبان‌ماه در حدود 320 شهرستان کشور  برگزار شد.
افتتاح دومین دوره تربیت مربی «سبک زندگی قرآنی» در سازمان دارالقرآن
از دیگر اخباری که این هفته منتشر شد و در نوع خود جدید بود، افتتاح دومین دوره تربیت مربی «سبک زندگی قرآنی» در سازمان دارالقرآن الکریم بود.
کارگاه فوق که با حضور حدود 40 نفر از بانوان و آقایان علاقه‌مند از سراسر کشور برپا می‌شود.
دوره فوق تا امروز، 21 آبان‌ماه ادامه دارد. همچنین نخستین دوره این طرح نیز حدود یک ماه گذشته برپا شد.
آغاز اردوی آموزشی ـ تربیتی قرآن‌آموزان فرهنگ‌سرای قرآن
همچنین آغاز سومین دوره اردوی آموزشی ـ تربیتی قرآن آموزان فرهنگسرای قرآن در مشهد مقدس از جمله اخباری بود که این هفته اتفاق افتاد.
این اردوی آموزشی از ۱۸ الی ۲۲ آبان‌ماه به منظور ارتباط بیشتر با قرآن‌آموزان و آموزش نکات تربیت قرآنی و سبک زندگی قرآنی و برپایی نشست‌های تخصصی و برپایی محفل انس با قرآن کریم در دارالقرآن حرم مطهر امام رضا(ع) برپا می‌شود.
مرحله سوم طرح «تلاوت محبوب» آغاز شد
دور سوم طرح «تلاوت محبوب» در راستای آشنایی اقشار مختلف و مخاطبان بین‌الملل با قاریان ایرانی و تلاوت‌های فاخر آن‌ها برگزار می‌شود.
این طرح در دور سوم اجرایش، پنج تلاوت از برترین تلاوت‌های پنج قاری بین‌المللی و ممتاز کشورمان را برگزیده است که شامل تلاوت‌های سیدمحمدجواد حسینی، حامد شاکرنژاد، عباس هاشمی، حسین فردی و محمد کاظمی است. علاقه‌مندان پس از شنیدن این تلاوت‌ها، می‌توانند تلاوت محبوب خود را نیز انتخاب کنند.
تلاوت محبوب در پنج دوره بین ۲۵ قاری کشورمان اجرا می‌شود و در دور نهایی بین پنج راه‌یافته به فینال، رقابت شکل گرفته و به منتخب برتر، تندیس تلاوت محبوب از سوی خبرگزاری ایکنا اهدا خواهد شد.
اجرای طرح ملی «احیاء» در مؤسسات قرآنی
اولین خبری که این هفته مورد در خبرگزاری ایکنا کار شد و بیشتر از همه مؤسسات قرآنی را مدنظر قرار داده بود، اجرای طرح ملی احیاء بود.
طرح ملی احیاء که با هدف آموزش مجازی امامت ویژه مؤسسات قرآنی سراسر کشور است ابتدا برای مدیران قرآنی اجرا خواهد شد و سپس نیز اجرای آن برای تمامی مؤسسات قرآنی و تمامی افراد علاقه‌مند به شرکت در این طرح ادامه خواهد داشت.
طرح ملی احیاء به صورت مجازی اجرا می‌شود و در حال حاضر با اجرای اولیه این طرح به دنبال این هستیم تا بازخورد اولیه از آن  را ارزیابی کنیم و قطعاً در ادامه نیز این طرح برای مؤسسات قرآنی و جاهای دیگری مانند دانشگاه‌ها و کانون‌ها اجرا خواهد شد.
قم؛ میزبان هشتمین مجمع عمومی ـ عادی اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور
هشتمین مجمع عمومی ـ عادی اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور، پنج‌شنبه و جمعه 20 و 21 آبان‌ماه از ساعت 10 صبح در استان قم تشکیل می‌شود.
این برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ارائه گزارش بازرسین، ارائه گزارش از عملکرد اتحادیه مؤسسات قرآنی کشور توسط مدیرعامل و بررسی و تصویب تراز مالی همراه خواهد بود.
یادآور می‌شود، طی این جلسه نمایندگی از هر استان به تعداد مؤسسات قرآنی آنها حضور خواهند داشت.
اعلام فراخوان ثبت نام در مسابقات بین‌المللی قرآن جامعةالقرآن قم
از اخبار مهم دیگری که این هفته مورد توجه قرار گرفت، ثبت نام از علاقه‌مندان در مسابقات بین‌المللی قرآن جامعة‌القرآن قم بود.
مرحله شهرستانی مسابقات بین‌المللی قرآن واحد آقایان مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت جامعةالقرآن الکریم و اهل‌البیت(ع) استان تهران، 15 بهمن‌ماه همزمان با ایام دهه فجر و ولادت حضرت زینب(س) برگزار خواهد شد.
علاقه‌مندان تا اوایل بهمن‌ماه فرصت دارند تا با ارسال نام و نام‌خانوادگی خود به شماره ۳۰۰۰۷۲۲۷۰۰۰۴۴۵ جهت ثبت نام در این آزمون اقدام کنند و یا به صورت حضوری به مؤسسه واقع در خیابان شهدا(صفاییه)، کوچه  ۱۵ ساختمان مرکزی مراجعه کنند.
یادآور می‌شود، این مسابقات در مقاطع شکوفه‌ها در رشته‌های ترتیل، حفظ کل و اجزاء ۳۰، ۳، ۵، 10 و 20 جزء و نماز و بزرگسالان در رشته‌های ترتیل، حفظ کل و 10 و 20 جزء برگزار می‌شود. از نوآوری‌های این دوره از مسابقات بخش جانبازان و معلولان است که در رشت‌های حفظ پنج و 10 جزء برپا خواهد شد.
گفتنی است؛ مرحله کشوری این مسابقات طی مردادماه 96 به میزبانی شهرستان چناران خراسان جنوبی برگزار می‌شود. همچنین متقاضیان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره 09199858758 تماس بگیرند.
قرآنیان و نمایشگاه مطبوعات
تعدادی از پیشکسوتان و فعالان قرآنی از جمله، عباس سلیمی، سیدحسین موسوی‌بلده، رحیم خاکی، داود جعفری و نیز مسئولان نهادهای قرآنی حجت الاسلام حشمتی، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد، مهدی قره شیخلو، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدحسین محمدزاده، رئیس شبکه قرآن سیما و ایزدی، قائم مقام این شبکه، علیرضا بکایی، رئیس شورای معارف صدا و سیما و... در نمایشگاه قرآن حضور یافتند.
captcha