سیاست‌های کلی انتخابات به بداخلاقی‌های سیاسی پایان می‌دهد
کد خبر: 3544808
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
کدخدایی در غرفه ایکنا:

سیاست‌های کلی انتخابات به بداخلاقی‌های سیاسی پایان می‌دهد

گروه سیاسی: سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به تأثیر سیاست‌های کلی انتخابات بر کاهش بداخلاقی‌ها در عرصه سیاسی کشور به ویژه در آستانه انتخابات، اظهار کرد: با ابلاغ این سیاست‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب، بسیاری از مشکلات پایان می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، امروز، چهارشنبه، 19 آبان‌ماه در جریان بازدید از نمایشگاه مطبوعات در غرفه ایکنا حضور یافت.

کدخدایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب و تأثیر آن بر کاهش بداخلاقی‌ها در عرصه سیاسی اظهار کرد: بندهایی که در این سیاست‌های کلی ذکر شده بسیاری از مشکلات این حوزه را مرتفع خواهد کرد.

وی گفت: بسیاری از مشکلاتی که در این حوزه به وجود می‌آمد به این دلیل بود که قانون خوب و مؤثری نداشتیم که خوشبختانه با ابلاغ سیاست‌های کلی این خلأها برطرف شد و امیدواریم با تدوین محتوای مربوط نیز سایر مشکلات برطرف شود.

سیاست‌های کلی انتخابات به بداخلاقی‌های سیاسی پایان می‌دهد

بنابراین گزارش، سخنگوی شورای نگهبان پیش از بازدید از نمایشگاه مطبوعات با حضور در نشستی خبری در مورد مصوبات اخیر شورای نگهبان گفت: استفساریه تبصره 4 ماده 52 قانون انتخابات شورای نگهبان بود که یک نوبت به شورای نگهبان ارسال شده که مورد ایراد قرار گرفته بود و مجدداً مورد بررسی قرار گرفت و نظر اعضای شورای نگهبان این بود که علی‌رغم اصلاح این ماده ایراد شورای نگهبان کماکان به قوت خود باقی است.

کدخدایی افزود: محدود کردن حق اظهار نظر شورای نگهبان با فرض وصول مدارک مغایر اصل 99 است بنابراین ایراد قبلی شورای نگهبان به قوت خود باقی است.

وی در مورد تلاش دولت برای تدوین لایحه انتخابات گفت: در بحث سیاست‌های کلی معمولاً دولت و مجلس وظایف قانونی برای تقدیم لایحه و طرح و بررسی آن در مجلس شورای اسلامی دارند که این مسیر در حال طی شدن است و پیش‌نویس لایحه در وزارت کشور و هیئت وزیران در دست بررسی است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: در این مرحله بندهای مختلف سیاست‌های کلی به جز جزء 5 بند 10 وظیفه‌ای بر عهده شورای نگهبان نیست که در این جهت شورای نگهبان فراخوانی اعلام کرده تا صاحب نظران و اندیشمندان در مورد تعیین معیارهای رجل سیاسی و مذهبی و مدیر و مدبر بودن شورای نگهبان را یاری کنند؛ در جلسات کارشناسی مرکز تحقیقات شورای نگهبان نیز موضوع در حال بررسی است که پس از تجمیع، نظرات به اعضا تقدیم می‌شود و در صورتی که به تصمیم رسیدیم اعلام نظر خواهیم کرد.

وی در مورد تأثیر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران گفت: سیاست‌های جمهوری اسلامی بر اساس قانون اساسی، سیاست‌های کلی و تدابیر رهبر معظم انقلاب است و اینگونه تحولات در کشورهای دیگر با عملکرد و سیاست‌های جمهوری اسلامی ارتباط چندانی پیدا نمی‌کند.

محدوده نظارت شورای نگهبان بر نمایندگان موضوع سؤال خبرنگار دیگری بود که سخنگوی شورای نگهبان در این رابطه اظهار کرد: نظارت مستمر لازم است و این مسئله همان چیزی است که در بند 13 سیاست‌های کلی انتخابات از سوی رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است.

captcha